Ontwerp-Begroting 2005 Noord-Holland: grootschalige investeringen in
mobiliteit en zorg
Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland willen ook onder moeilijker
wordende financiële omstandigheden het voornemen overeind houden
om grootschalig te investeren in een economisch en sociaal sterke
Noord-Hollandse samenleving.
Ze geven in hun ontwerp-Begroting 2005 dan ook opnieuw gestalte
aan de investerende en uitvoerende provincie, met name door een
investeringsimpuls bij mobiliteit en zorg.
Het collegeprogramma is leidraad voor de ontwerp-Begroting 2005.
Het motto van het collegeprogramma is Bruggen slaan : bijvoorbeeld
tussen beleidsterreinen onderling, zoals economie en milieu en
natuur en infrastructuur, maar ook tussen Wonen, werken en je
verplaatsen, zodat het aantrekkelijk blijft in een omgeving met
groen en recreatiemogelijkheden. Een gezonde economie kan
uiteraard alleen in een gezond milieu functioneren. Maar ook wil
het college bruggen slaan tussen maatschappelijke organisaties en
samenwerking stimuleren.
Investeren in onze provincie
Met de Extra Investeringsimpuls Noord-Holland willen GS knelpunten
in mobiliteit en zorg oplossen.
Zorg
GS geven PS in overweging om hiermee de wachtlijsten in de
Jeugdzorg terug te dringen, de samenwerking tussen de schakels in
de jeugdzorg te verbeteren en het aanbod van Jeugdzorg beter te
laten aansluiten bij de vraag. Van de circa 100 miljoen die binnen
de investeringsimpuls voor zorginfrastructuur zal worden
aangewend, willen GS 70% besteden aan zorginfrastructuur en 30%
aan Sociaal-culturele zorg in brede zin.
Mobiliteit
Op het gebied van Weg- en openbaar vervoerinfrastructuur doen zich
veel knelpunten voor. Een versnelde aanpak ervan is alleen
mogelijk door inzet van de Investeringsimpuls. Het gaat immers om
grote investeringen met als doel de bereikbaarheid, de veiligheid
én de leefbaarheid te vergroten. Het gaat bijvoorbeeld om de
bereikbaarheid van de kust, de ontwikkeling van de Amsterdamse
Zuidas en de ontsluiting van het Mediapark. En uiteraard de
verbindingen in het noorden van de provincie. Een goede
bereikbaarheid versterkt daar de economische aantrekkingkracht.
Programma 1 Bestuur en burger
GS reserveren 450.000,- voor het instellen van een
gemeenschappelijke Randstad-Rekenkamer voor de provincies
Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. De nieuwe duale
regelgeving schrijft voor dat per 1 januari 2005 elke provincie
een rekenkamer(functie) moet hebben ingesteld. Voor verbetering
van de elektronische dienstverlening (het IPO-programma
e-provincies) wordt 100.000 gereserveerd.
Programma 2 Bestuur en andere overheden
Voor co-financiering van door de EU gesubsidieerde projecten wordt
1,3 miljoen uitgetrokken. Het gaat hier onder meer om de projecten
Equal, Interreg en plattelandsontwikkeling. De provincie zal zich
inspannen om vanaf 2007 maximaal te kunnen profiteren van de dan
beschikbaar komende nieuwe structuurfondsen van de EU. GS blijven
streven naar verbetering van de coördinatie van de
Rampenbestrijding.
Programma 3 Wegen, verkeer en mobiliteitsmanagement
Vlot en Veilig door Noord-Holland is het motto waaronder GS
investeren in dit programma voor 2005. Het collegeprogramma noemt
een groot aantal prioritaire projecten uit het Provinciaal
Meerjarenprogramma Infrastructuur. In de Meerjarenraming is
daarvoor 26,1 miljoen gereserveerd voor dekking van de
kapitaallasten. Daar komt vanaf 2005 structureel 5,25 per jaar
bij. GS willen voor Regionet een productformule (dienstregeling,
haltes etc.) uitwerken. De corridor Amsterdam-Almere krijgt
prioriteit op het gebied van spoor (Zuid-as, Zuiderzeelijn en
viersporen Amsterdam-Almere) en de weg (A6-A9 de Uitweg). GS
willen in Noordvleugelverband meedoen aan een pilot naar
kilometerheffing in het noorden van de Randstad. Voor de
onsluiting van het Mediapark Hilversum worden korte
termijnmaatregelen voorbereid. Verder worden lange termijn-
maatregelen voor het Bereikbaarheidsplan Kust
(Bloemendaal-Zandvoort) uitgevoerd. GS komen met een voorstel hoe
en wanneer de Westfrisiaweg kan worden aangepakt.
Programma 4 Openbaar vervoer
GS gunnen in 2005 het openbaar vervoer voor de aanbesteding van
Haarlem-IJmond en Gooi & Vechtstreek. Vanaf 18 december 2005 zal
het aanbestede openbaar vervoer gaan rijden. De aanbesteding van
de OV-taxi voor de regio Gooi & Vechtstreek wordt voorbereid.
In 2005 komt, ter uitvoering van een statenmotie, 2 miljoen extra
beschikbaar voor openbaar vervoer.
Programma 5 Water
Het budget voor de Kustvisie 2050 wordt door GS verlaagd met
300.000 ten gunste van de beheerproblematiek van het Nationaal
Landschap Laag Holland. Dit kan omdat inmiddels voor de Kustvisie
subsidie is verkegen van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Voor de uitvoering van de Kustvisie gaat vooral aandacht naar de
Hondsbossche en pettemer Zeewering, zandige kust Kop
Noord-Holland, en naar 4 kustplaatsen : Zandvoort, kennemerstrand,
Ijmond en Beregen.Verder is gerserveerd aan nieuwe middelen:
Implementatie EU Kaderrichtlijn ( 285.000), Uitvoering Evenwichtig
omgaan met water - dit is het kader voor bevorderen van de
veiligheid en terugdringen van wateroverlast - ( 275.000),
Opstellen normering Waterplan 2006-2010 ( 250.000).
Programma 6 Milieu
GS blijven via het Baggerplatform stevig inzetten op het inhalen
van de achterstand in onderhoudsbaggeren en saneringsbaggeren van
25 jaar.
Voor het baggeren van de provinciale vaarwegen wordt voor 2005 5
miljoen uitgetrokken. Dat jaar wordt er 68.000 m3 bagger
verwijderd. Het onderwaterbaggerdepot De Poel in Zaanstad zal
worden gesloten. Prioriteit gaat naar het beheer van grondwater,
bodem en bodemsanering bij de volgende projecten : Ilperveld,
Annas Hoeve, Masterplan t Gooi, Gasfabrieksterreinen.
Met de uitvoering van de Klimaatovereenkomsten die de provincie
met de gemeenten heeft gesloten wordt een begin g emaakt.De
doelstelling uit het collegeprogramma van 200 Megawat duurzame
energie in 2007 wordt al dicht benaderd.
Programma 7 Recreatie, natuur en landschap
Op landelijk niveau zijn afspraken gemaakt voor een nieuw
sturingsmodel voor het landelijk gebied (project
Investeringsbudget Landelijk gebied). De provincies krijgen hierin
een regierol. Zij fungeren daarbij als scharnier tussen de
realisatie van rijksdoelstellingen en de uitvoering van projecten
in gebieden/regios. De landelijke afspraken gaan in op 1 januari
2007. De jaren 2005 en 2006 worden gebruikt als proefjaren. GS
streve naar een provinciaal Investeringsbudget voor het landelijk
gebied. Na het ontpotten en ontschotten van de provinciale
middelen, kan in de loop van 2006 het buget hiervoor worden
gevuld.
Naar het in de Nota Ruimte aangewezen nationaal Landschap Laag
Holland gaat 1.080.000. Doel is het duurzaam ontwikkelen van het
gebied. Daarbij wordt behoud van kwaliteiten in het gebied en het
goed beheren ervan gekoppeld aan verantwoorde ontwikkeling van
functies zoals woningbouw. Andere gebiedsprogrammas Landelijk
gebied die GS als focus hebben zijn Amstel Groen (waaronder
Bovenkerkerpolder), de Uitweg (waaronder Diemerscheg) en
Haarlemmermeer Zwaansbroek. Het Raamplan Haarlemmermeer Groen en
het Ontwikkelingsplan groene As worden uitgevoerd. Naar de
uitvoering van de Agenda Recreatie en Toerisme gaat 633.000.
Programma 8 Economie en landbouw
GS streven naar meer biologische teelt en intensivering van
verduurzaming van de landbouw. Voor nieuw beleid gaat in 2005
eenmalig naar de landbouwagenda 612.200.
Er is overwogen om te bezuinigen op de RESsen, maar in het belang
van regionale samenwerking is besloten het budget van 400.000 te
handhaven.
Programma 9 Welzijn en (Jeugd)zorg
In 2005 willen GS het Aanvalsplan 2005 t/m 2008 voor de
terugdringing van de wachtlijsten voor de Jeugdzorg opstellen en
uitvoeren. Hiervoor is 10,3 miljoen beschikbaar.
GS willen in 2005 financiele middelen beschikbaar stellen voor de
continuering/ ontwikkeling van het beleid voor Wijksteunpunten,
Mantelzorg, Kleinschalig wonen voor Ouderen met Dementie. Hiervoor
willen GS 13 miljoen beschikbaar stellen. In de 5
voorbeeldprojecten in het programma Wonen, Welzijn en Zorg zal dit
beleid vervolgens worden toegepast. Maar ook kunnen andere
gemeenten plannen en projecten indienen voor subsidiëring.
Ook is er een extra besteding uit het FINH (Fonds investeringen
Noord-Holland) voorgesteld: GS willen dat Therapiebad Bussum
1.450.000 uit het (FINH) gedekt wordt.
Programma 10 Kunst, Cultuur en Educatie
GS gaan in 2005 aan de slag met het maken van nieuw beleid voor
het voorkomen van voortijdig schoolverlaten, in het bijzonder bij
VMBO-scholen en ROC's. Dat jaar treden het beleidskader Beeldende
Kunst en Vormgeving , het Actieplan Cultuurbereid en de nieuwe
Cultuurnota 2005-2008 in werking.
Deze laatste richt zich op ten eerste een goede toegankelijkheid
van cultuur voor iedereen, in het bijzonder schoolgaande jeugd.
Ten tweede op een verdere integratie van cultuur met andere
beleidsterreinen zoals bijvoorbeeld ruimtelijke ordening,
stedelijke vernieuwing en toerisme en recreatie. Voorgesteld wordt
verder om instellingen op het gebied van erfgroed te laten opgaan
in een Erfgoedhuis en te onderzoeken of verdergaande samenwerking
tussen betrokken steunfunctie-provinciale instellingen mogelijk
is.
Programma 11 Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, Staf en
ondersteuning, Financiering Dekkingsmiddelen
De Nota Ruimte geeft aan dat de provincies Noord- en Zuid-Holland
een uitwerking moeten maken voor het gebied
Haarlemmermer-Bollenstreek. Hierin moet worden aangegeven waar
onder meer verstedelijking moet plaatsvinden binnen de kaders van
de Nota Ruimte. Hiervoor wordt 150.000 gereserveerd. Voor
Noord-Holland Zuid wordt gestart met een streekplanuitwerking
(regionale) bedrijventerreinen. Voorts willen GS 25 miljoen
reserveren voor hetaanpakken van knelpunten bij stedelijke
vernieuwingsvraagstukken en intensief ruimtegebruik. GS streven
vanaf 2005 naar één aanbodmodel voor huurwoningen in
Noord-Holland. Hierdoor krijgen zwakkere groepen op de woningmarkt
ook in tijden van woningnood meer kans. GS willen de stagnerende
bouwproductie aanjagen en stimuleren. Voor Schiphol streven GS
naar een maximale groei van de luchtvaart, binnen de rijksnormen
van milieu en geluid. GS bereiden zich voor, in samenwerking met
de betreffende gemeenten, op de herzieining van de Luchtvaartwet
in 2006 en de vaststelling van de 20 Ke-geluidscontour. In 2005
herijken GS het ruimtelijkprogramma van de Noordvleugelconferentie
naar aanleiding van de Nota ruimte. Met de uitvoering van het
streekplan Noord-Holland Noord wordt een start gemaakt. Dit geldt
ook voor het streekplan Noord-Holland Zuid : driehoek A4-A5-A9,
Wonen in het groen, Bloemendalerpolder\KNSF, Wonen in Waterland en
Stedelijke verdichting IJmond.
Tegenvaller bij opcenten
De (sluitende) ontwerp-Begroting 2005 omvat een programma van ruim
540 miljoen. Aan nieuw beleid op de reguliere begroting is ruim
12,6 miljoen beschikbaar.
Bij het opstellen van de begroting kreeg het college met een
opvallende tegenvaller te maken : de opbrengst van de
opcentenheffing motorrijtuigenbelasting. Deze zal in 2005 naar
verwachting 3,5 miljoen lager uitvallen dan tot dusver werd
aangenomen. Dit wordt mede veroorzaakt door de recente verhuizing
van Nederlands grootste leasemaatschappij Athlon Car lease BV van
Amsterdam naar Flevoland, waarbij ruim 31.000 voertuigen zijn
overgegaan. Dit betekent voor de provincie Noord-Holland een
verlies van ruim 3% van haar belastingplichtige voertuigenpark.
De begroting is sluitend voor 2005, maar voor de toekomst ziet het
college als lijn dat voorstellen voor nieuw beleid slechts kunnen
worden gehonoreerd als hiervoor in de plaats structureel oud
beleid wordt ingeleverd.
Daarnaast wil het college voorstellen ontwikkelen voor additionele
bezuinigingen ter grootte van 3,6 miljoen incidenteel en 5 miljoen
structureel.
Verdere procedure
De statenleden zijn nu aan zet en kunnen tot 22 september vragen
stellen over de ontwerp-begroting. Deze worden beantwoord in de
Memorie van Antwoord van het college. Daarna volgt bespreking in
de statencommissies , waarna Provinciale Staten de begroting 2005
op 12 en 15 november vaststellen.
Raymond Fillet 31 augustus 2004
Provincie Noord-Holland