Gemeente Hilversum


In principe geen drempels bij Trompenberg en Diergaardepark

In het Definitief Ontwerp voor de inrichting van de wijken Trompenberg en Diergaardepark in het Noordwestelijk villagebied als 30-kilometerzone houden Burgemeester en Wethouders van Hilversum vast aan het uitgangspunt van een sobere uitvoering zonder drempels. De maatregelen blijven beperkt tot inritconstructies bij de ingangen van de wijken om de overgang van een 50-kilometerweg naar een 30-km-weg te markeren, en de aanleg van ovale rotondes op de gevaarlijke kruisingen Wisseloordlaan/Catharina van Renneslaan en Mozartlaan/Beethovenlaan.

Beschermd dorpsgezicht
Dat B&W ook in het Definitief Ontwerp geen drempels hebben opgenomen heeft alles te maken met de cultuurhistorische waarde van het gebied en de aanwijzing van het Noordwestelijk villagebied als beschermd dorpsgezicht.
In de inspraak hebben bewoners gevraagd om verkeersremmende maatregelen op de Bachlaan en de Beethovenlaan, die onderdeel zouden vormen van een sluiproute tussen de s-Gravelandseweg en Bussum. In het Definitief Ontwerp stelt het College dat pas maatregelen worden genomen als de verkeersintensiteit op genoemde lanen de landelijke norm voor sluipverkeer mocht overschrijden.

Toch één drempel
De oorspronkelijk geplande inritconstructie aan het begin van de Bachlaan wordtvervangendooreendrempel.Eeninritconstructievlak bij de haakse bocht met de Bussumergrintweg wordt als onveilig beoordeeld.

Groene rotondes
De gevaarlijke kruisingen Wisseloordlaan/Catharina van Renneslaan en Mozartlaan/Beethovenlaan krijgen ovaalvormige, verhoogde rotondes om de kruisingen overzichtelijker te maken en de snelheid van de autos te temperen.
De vraag van bewoners om de bestaande groenstrook op de kruising Mozartlaan-Beethovenlaan te behouden honoreert het College niet.Volgens de landschapsarchitect past de ovale vorm beter bij de wijk. En bovendien zouden grote vrachtautos, waaronder brandweerwagens, in de bestaande situatie moeite hebben met de draaicirkel. De kritiek dat loofbomen ter plaatse niet zouden passen weerlegt het College. Door de toepassing van een boomsoort met een transparante kroon blijft de situatie overzichtelijk en de plek lichter t.o.v. de donkerder lanen. De rhododendrons sluiten aan bij het heesterassortiment van het villagebied.

Verdere procedure/uitvoering
Het Definitieve Ontwerp wordt op maandag 20 september besproken door de raadscommissie Verkeer en Buurt. vastgesteld. De uitvoering staat gepland voor het voorjaar van 2005.

datum bericht: 31 augustus 2004