In principe geen drempels bij Trompenberg en Diergaardepark
In het Definitief Ontwerp voor de inrichting van de wijken
Trompenberg en Diergaardepark in het Noordwestelijk villagebied als
30-kilometerzone houden Burgemeester en Wethouders van Hilversum vast
aan het uitgangspunt van een sobere uitvoering zonder drempels. De
maatregelen blijven beperkt tot inritconstructies bij de ingangen van
de wijken om de overgang van een 50-kilometerweg naar een 30-km-weg te
markeren, en de aanleg van ovale rotondes op de gevaarlijke kruisingen
Wisseloordlaan/Catharina van Renneslaan en Mozartlaan/Beethovenlaan.
Beschermd dorpsgezicht
Dat B&W ook in het Definitief Ontwerp geen drempels hebben opgenomen
heeft alles te maken met de cultuurhistorische waarde van het gebied
en de aanwijzing van het Noordwestelijk villagebied als beschermd
dorpsgezicht.
In de inspraak hebben bewoners gevraagd om verkeersremmende
maatregelen op de Bachlaan en de Beethovenlaan, die onderdeel zouden
vormen van een sluiproute tussen de s-Gravelandseweg en Bussum.
In het Definitief Ontwerp stelt het College dat pas maatregelen worden
genomen als de verkeersintensiteit op genoemde lanen de landelijke
norm voor sluipverkeer mocht overschrijden.
Toch één drempel
De oorspronkelijk geplande inritconstructie aan het begin van de
Bachlaan wordtvervangendooreendrempel.Eeninritconstructievlak
bij de haakse bocht met de Bussumergrintweg wordt als onveilig
beoordeeld.
Groene rotondes
De gevaarlijke kruisingen Wisseloordlaan/Catharina van Renneslaan en
Mozartlaan/Beethovenlaan krijgen ovaalvormige, verhoogde rotondes om
de kruisingen overzichtelijker te maken en de snelheid van de autos te
temperen.
De vraag van bewoners om de bestaande groenstrook op de kruising
Mozartlaan-Beethovenlaan te behouden honoreert het College
niet.Volgens de landschapsarchitect past de ovale vorm beter bij de
wijk. En bovendien zouden grote vrachtautos, waaronder
brandweerwagens, in de bestaande situatie moeite hebben met de
draaicirkel. De kritiek dat loofbomen ter plaatse niet zouden passen
weerlegt het College. Door de toepassing van een boomsoort met een
transparante kroon blijft de situatie overzichtelijk en de plek
lichter t.o.v. de donkerder lanen. De rhododendrons sluiten aan bij
het heesterassortiment van het villagebied.
Verdere procedure/uitvoering
Het Definitieve Ontwerp wordt op maandag 20 september besproken door
de raadscommissie Verkeer en Buurt. vastgesteld. De uitvoering staat
gepland voor het voorjaar van 2005.
datum bericht: 31 augustus 2004
Gemeente Hilversum