Provincie Zuid-Holland

Connexxion busvervoerder Duin- en Bollenstreek/ Leiden en Rijnstreek/ Midden-Holland

Connexxion Openbaar Vervoer zal het openbaar busvervoer in de concessiegebieden Duin- en Bollenstreek/ Leiden en Rijnstreek/Midden-Holland gaan verrichten. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland is vooral blij met de toezegging van de vervoerder om in het gehele gebied bijna 23% vaker bussen te laten rijden. Connexxion krijgt de concessie voor de duur van zes jaar, van 2005 tot en met 2010. In het contract wordt rekening gehouden met de komst van de RijnGouweLijn en de invoering van de OV-chipkaart.

Marnix Norder, gedeputeerde Mobiliteit, verwacht veel van de busvervoerder. "We hebben in Zuid-Holland veel noten op onze zang. We willen namelijk het beste voor de inwoners van de provincie. Zoals lage vloer bussen, haltes waar je je veiliger voelt, actuele reisinformatie en ga zo maar door. Onze bedoeling was dat de aanbieders ons lieten zien hoe ze het busvervoer van de 21e eeuw willen vormgeven. Connexxion heeft dat goed aangevoeld en ingevuld."

In de winnende offerte is een aantal plannen neergelegd die vanaf 1 januari 2005 al moeten leiden tot een duidelijke verbetering van het openbaar busvervoer in het gebied. Voorbeelden zijn 22,6% meer dienstregelingsuren (meer bus op straat), nieuwe, goed toegankelijke lage vloer bussen en in alle bussen een haltedisplay, automatische halte afroep en airconditioning. Bij twintig belangrijke knooppunten zal dynamische reisinformatie beschikbaar zijn en er wordt gezorgd voor een nieuw informatiesysteem op Leiden Station. Voor een beter gevoel van veiligheid worden honderd haltes voorzien van stopknoppen en tien van noodknoppen.

Connexxion heeft aangegeven dat een verbetering van de dienstregeling in overleg met de consumentenorganisaties tot stand zal komen. De vervoerder is van plan de wijzigingen al bij de ingang van de nieuwe dienstregeling op 12 december 2004 te laten ingaan.

Vier partijen hebben het tenderdocument aangevraagd. Twee partijen hebben met redenen aangegeven niet mee te bieden. Eén daarvan was Stadsvervoer Nederland. Via een brief hebben zij laten weten helaas af te moeten zien van mededinging, vanwege de negatieve gevolgen die dit zou hebben voor de bestaande busconcessie Haaglanden, van aandeelhouder/stadsvervoerder HTM.

Zuid-Holland vind het jammer dat Stadsvervoer Nederland niet heeft kunnen meebieden. Immers, hoe meer aanbiedingen, des te scherper de concurrentie, des te beter de kwaliteit van het busvervoer in de regio.

Van de twee andere partijen, Connexxion en Arriva, is een bieding ontvangen. Deze biedingen zijn volgens vooraf bepaalde criteria en een vaste procedure beoordeeld.

Bijlage bij persbericht CONNEXXION BUSVERVOERDER DUIN- EN BOLLENSTREEK/LEIDEN EN RIJNSTREEK/MIDDEN-HOLLAND

In de winnende offerte zijn een aantal plannen neergelegd die moeten leiden tot een duidelijke verbetering van het openbaar vervoer in het gebied.

Hierbij valt te noemen:


- 22,6 % meer dienstregelingsuren;


- Allemaal nieuwe goedtoegankelijke lagevloerbussen;


- In alle bussen een haltedisplay en automatische halte afroep;


- In alle bussen airconditioning;


- Op twintig belangrijke knooppunten dynamische reisinformatie;


- Stopknoppen op honderd haltes;


- Verbeterde informatievoorziening;


- Noodknoppen tien haltes;


- Snelle invoering OV-chipkaart;


- Nieuw informatiesysteem op Leiden Station.

De verbetering van de dienstregeling zal in overleg met de consumentenorganisaties tot stand komen. Bij de aanbesteding heeft Connexxion aangegeven dat zij bij deze verbetering denkt aan:


- betere bediening van de wijken Lage Mors en Stevenshof;


- bediening van nieuwbouwwijk Roomburg en ontsluiting Grote Polder;


- doorgaande verbinding van Noordwijk naar Leiden centrum en Zuidwest;


- doorgaande verbinding van Katwijk naar Leiderdorp Rijnland ziekenhuis;


- bediening van de nieuwbouwwijk Zanderij in Katwijk;


- betere bediening van bedrijventerrein 't Heen in Katwijk ook in de daluren;


- nieuwe oost-west verbinding in de Duin- en Bollenstreek: lijn 60 van Katwijk via Voorhout en Lisse naar Nieuw-Vennep;


- een extra oost-west verbinding middels het doortrekken van lijn 57 van Noordwijkerhout naar Lisse via de Keukenhof;


- koppeling van lijn 32 aan 170 zodat er rechtstreekse verbindingen ontstaan tussen Katwijk/Valkenburg en Leiden Breestraat en verder. Lijn 32 gaat daarbij ook op zaterdag rijden, waardoor Valkenburg ook op zaterdag een prima voorziening krijgt;


- sneldienstverbinding vanuit Leiden om het bedrijventerrein 's-Gravendijk, de Willem van de Bergh en de werkgelegenheidslocaties in Noordwijk (hotels en winkels) te bedienen;


- uitbreiding van het aantal ritten in de spitsuren op de lijnen 50, 51, 55, 204;


- uitbreiding van het aantal ritten in de daluren op de lijnen 28, 32, 35, 50, 51, 57, 59, 60, 88, 95, 204 en 232;


- uitbreiding van de bedieningsperiode met avonduren en op zaterdag op diverse lijnen, waaronder de interliners 88 en 95;


- het bieden van goede aansluitingen in Voorhout vanuit de Duin- en Bollenstreek op de trein richting Haarlem en in Nieuw-Vennep op de trein richting Schiphol/Amsterdam en vice versa;


- het verhogen van de frequentie op lijn 56 Leimuiden - Leiden tot een 10-minutendienst in de spitsuren, een kwartierdienst in de daluren en een halfuurdienst in de avonduren;


- avondbediening op lijn 165 Alphen aan den Rijn - Zoetermeer op werkdagen en op zaterdag;


- verhogen van de frequentie op lijn 169 Alphen aan den Rijn - Leiden (via Rijndijk) tot een halfuurdienst gedurende de hele dag op werkdagen en op zaterdag;


- verhogen van de frequentie op lijn 182 Alphen aan den Rijn - Leiden (via Woubrugge) tot een halfuurdienst overdag en een uurdienst 's avonds op werkdagen en op zaterdag;


- nieuwe lijn 184 van Gouda station naar de bedrijventerreinen Gouwespoor in Gouda en Coenecoop in Waddinxveen;


- forse uitbreiding op lijn 197: meer ritten in de ochtendspits van Schoonhoven naar Gouda en frequentieverhogingen overdag tot een kwartierdienst, 's avonds en op zaterdag tot halfuurdienst;


- avondbediening van de sneldiensten 293 en 294 Rotterdam - Krimpen aan den Lek/Lekkerkerk


- uitbreiding aantal ritten op 370 Alphen aan den Rijn - Schiphol: verhoging frequentie tot kwartierdienst in daluren en tot een halfuurdienst in de avonduren;


- uitbreiding route interliner 380 Alphen aan den Rijn - Den Haag in de wijk Kerk en Zanen;


- uitbreiding avondbediening interliners 380 en 382 (Boskoop - Den Haag) tot 24.00 uur;


- interliners 380 en 382 gaan ook op zaterdag rijden.

Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22