RAAD VENW
RAADVenW: Overheid moet anders omgaan met openbaar vervoer
De Overheid steekt jaarlijks vele honderden miljoenen euro's in het
openbaar vervoer. Openbaar vervoer verdient blijvende steun van de
overheid. Wel moet die overheid scherper aangeven wat ze met die steun
precies wil bereiken of anders gezegd welke publieke belangen daarmee
gemoeid zijn.
Dat zegt de Raad voor Verkeer en Waterstaat in zijn advies 'De waarde
van het openbaar vervoer', dat de Raad op verzoek van minister Peijs
en staatssecretaris Schultz van Haegen heeft opgesteld en op 31
augustus aan de minister heeft aangeboden. Verder heeft de Raad onder
meer kritiek op de concessies die de overheden nu aan de
openbaarvervoersbedrijven verlenen.
Openbaar vervoer heeft een grote maatschappelijke waarde. Het levert
een belangrijke bijdrage aan het welzijn en de welvaart van mensen in
Nederland om de volgende redenen:
- Openbaar vervoer is een voorwaarde voor ruimtelijke en economische
ontwikkeling.
- Openbaar vervoer biedt iedereen de mogelijkheid om mobiel te zijn en
waarborgt daarmee de deelname aan sociale en economische
activiteiten.
- Openbaar vervoer draagt bij aan de leefbaarheid en
verkeersveiligheid.
Ook zonder overheidsbemoeienis zou er al een redelijk OV-aanbod tot
stand komen, zo blijkt uit onderzoek. Bepaalde maatschappelijke
waarden zouden echter in het gedrang komen. Denk bijvoorbeeld aan
investeringen in nieuwe infrastructuur ter versterking van de
ruimtelijke ontwikkeling, bereikbaarheid van onderwijsvoorzieningen en
leefbaarheid. Het is de taak van de overheid om juist die (publieke)
belangen te borgen.
In het advies geeft de Raad voorts aan hoe de overheden die publieke
belangen van het openbaar vervoer het beste kunnen borgen. Zo
adviseert de Raad op de volgende punten het beleid aan te scherpen dan
wel bij te stellen:
- Herdefinieer het hoofdrailnet. Het hoofdrailnet verbindt volgens de
Raad de landsdelen met elkaar en moet vooral zorgen voor een goede
verbinding tussen de belangrijke economische centra. In het
hoofdrailnet, zoals dat onlangs door de minister is
gedefinieerd, heeft een aantal spoorlijnen primair een regionale
functie. De Raad adviseert de verantwoordelijkheid voor die lijnen
over te dragen aan de regio. Tegelijkertijd mist de Raad in het
huidige hoofdrailnet enkele lijnen die economische centra verbinden
zoals de lijn Groningen-Leeuwarden.
- Stuur de NS en PRORAIL aan op de publieke belangen zoals de Raad die
heeft geformuleerd. In de onlangs naar de Kamer gestuurde concessies
stuurt de minister te veel op uitvoeringsaspecten zoals punctualiteit,
zitplaatsgarantie en tarieven. De NS en de reizigers zijn volgens de
Raad heel goed in staat om binnen bepaalde kaders samen invulling te
geven aan dit soort uitvoeringsaspecten. De minister moet NS en
PRORAIL in plaats daarvan aansturen met van de publieke doelen
afgeleide concrete en meetbare prestatie-indicatoren zoals het aantal
binnen een bepaalde tijd te bereiken arbeidsplaatsen of de snelheid
waarmee de afstand tussen economische centra wordt overbrugd. Om de NS
te prikkelen moet de minister de NS financieel belonen als ze
bovenmatig op die indicatoren scoren.
- Leg de verantwoordelijkheid voor het regionaal openbaar vervoer
volledig bij de provincies en de WGR-plusregio's. De ingezette
decentralisatie moet volgens de Raad krachtig doorgezet worden. De
financiële zelfstandigheid van de regio's is in Nederland in
vergelijking met andere landen nog steeds zeer gering.
Verantwoordelijkheid dragen kan pas goed als de regio ook financieel
onafhankelijk is. De regio moet daarom meer mogelijkheden krijgen
zelf belasting te heffen.
- Herzie concessiesystematiek. De Raad adviseert voorts de huidige
concessiesystematiek voor het regionale vervoer grondig te herzien.
Ook in de regionale concessies wordt te veel gestuurd op
uitvoeringsaspecten (nauwkeurig omschreven dienstregelingen tot aan
schoonmaakroosters toe). De Raad adviseert de huidige
concessieverplichting los te laten en de regio de ruimte te geven te
experimenteren met andere vormen van marktordening zoals een echte
vrije markt aangevuld met concessies voor onrendabele gebieden of
uitvoering van openbaarvervoersdiensten door de overheid zelf zoals in
Vlaanderen.
Afzender:
Raad voor Verkeer en Waterstaat
Onafhankelijke adviesraad van de minister van VenW en het parlement
Jan van Nassaustraat 125, 2596 BS DEN HAAG, 070-351 9625
Voor meer informatie over de Raad en zijn werkwijze kunt u contact
opnemen met:
Mr. F. de Zeeuw
Voorzitter, 06-51 57 96 06
Voor meer informatie over dit persbericht en het advies kunt u contact
opnemen met:
De heer J. van Dijk
Voorzitter van de Commissie Publieke Belangen Openbaar Vervoer, 06- 53
71 04 81
Adviestekst, samenvatting en persbericht zijn te downloaden
(www.raadvenw.nl)
31 aug 04 12:24