Gemeente Almere en Connexxion starten actie tegen zwartrijden
De gemeente Almere en Connexxion starten een voorlichtingscampagne om
het zwartrijden op de bussen van Maxx terug te brengen. Niet alleen de
voorlichting maar ook de inzet van de controleteams wordt verhoogd.
Dit alles om het zwartrijderspercentage nog verder naar beneden te
brengen en te houden. In de campagne "Geen excuus voor zwartrijden!"
worden reizigers van Maxx gewezen op het feit dat zij over een geldig
vervoersbewijs moeten beschikken.
Met de introductie van Maxx in januari van dit jaar werden reizigers
geconfronteerd met een nieuw fenomeen voor Almere, de zogenaamde open
instap. Op grote delen van de dag, tot 's avonds 19.00 uur, kan bij
alle deuren ingestapt worden. Men hoeft niet langs de chauffeur en kan
zelf het kaartje afstempelen. Dit zorgt ervoor dat het instappen
vlotter gaat en de reistijd wordt hierdoor aanzienlijk verkort. Uit
ervaring weten wij dat het aantal zwartrijders hoger is met een open
instapbeleid. De reiziger moet wennen aan het nieuwe systeem en
sommige zien het als een uitdaging om zonder te betalen mee te rijden.
De verwachting was dan ook dat het percentage hoog zou zijn. Dat
klopte, maar door inzet van onze VIC-teams is het percentage gaan
zakken.
Om het percentage zwartrijders omlaag te brengen en te houden start
Connexxion in samenwerking met de gemeente Almere de campagne: "Geen
excuus voor zwartrijden!" Enerzijds worden reizigers geïnformeerd over
de verplichting om met een geldig vervoerbewijs te reizen. Anderzijds
worden er de komende periode constant vervoercontroles in de bussen
uitgevoerd. Geen geldig vervoerbewijs betekent direct een fikse boete!
Deze campagne start op maandag 23 augustus en zal zeker tot het eind
van het jaar gecommuniceerd worden en wel met de middelen: busposters
en flyers voor in de bussen en bij het loket. Daarnaast zal het
volledige Maxx wagenpark voorzien worden van de campagne
ondersteunende stickers die zowel aan de buitenkant als binnen in de
bus geplakt worden.
Gemeente Almere