AutoRai

31-8-2004

Peugeot op de Mondial de l'Automobile

Een droom is werkelijkheid geworden: de nieuwe 1007 - zijn nieuwe naam met de extra 0 geeft al aan hoe uniek dit concept is - vormt het middelpunt van de stand van Peugeot en straalt de dynamiek uit van een merk dat voortdurend zoekt naar nieuwe vormen van autoplezier.

Deze Mondial is voor Peugeot ook een gelegenheid om de al eerder aangekondigde uitbreiding van het aanbod te tonen, dit jaar vooral met de introductie van een tweetal nieuwe modellen in de hogere middenklasse: de 407 Berline en de 407 SW. Dit gaat gepaard met een belangrijke stijging van de verkoop. Immers, het merk verkocht in de eerste helft van dit jaar 1.021.000 auto's, een stijging van 6% en het beste halfjaar ooit.

Op de qua bezoekersaantallen grootste autotentoonstelling ter wereld staan niet minder dan 52 auto's en 3 concept cars op een enorme stand.

1007: the easy way
De nieuwe 1007 is voortgekomen na uitgebreid marktonderzoek en toont de moed van het merk om een totaal nieuw concept te brengen. Peugeot noemt de 1007 een EasyMPV, een auto die dient voor het gemak en die is voorzien van een aantal unieke kenmerken: de Sésame-schuifdeuren, het Caméléo-interieur,
de 2-Tronic versnellingsbak, allemaal zaken die het autorijden gemakkelijk maken, overal en altijd. Ter gelegenheid van zijn eerste officiële optreden is de 1007 in maar liefst zestien verschillende uitvoeringen te bewonderen.

De 407 Berline en 407 SW: compromisloos rijplezier De 407 Berline werd in april jl. geïntroduceerd in de hogere middenklasse en nu volgt de 407 SW. Beide modellen zijn een voorbeeld voor de waarden van het merk (zekerheid, dynamiek, vormgeving en innovatie) en bieden compromisloos rijplezier in optima forma: een prikkelende vormgeving, rijgedrag en wegligging op topniveau in combinatie met de allerhoogste veiligheid. Van april tot eind augustus werden er al bijna zestigduizend orders genoteerd.

607: plezier en prestaties
Gekenmerkt door elegantie, dynamische kwaliteiten en een ongekend comfort bevestigt de 607 op overtuigende wijze de juistheid van de ambities van Peugeot als het gaat om de topklasse.

De 607 is nu nog aantrekkelijker door een aantal stilistische wijzigingen en de komst van een nieuwe motor: de V6 HDi met roetfilter, een "common rail"-diesel met een cilinderinhoud van 2,7 liter die een maximum vermogen van 150 kW (ca. 204 pk) levert. Deze uiterst geavanceerde dieselmotor is het resultaat van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en Ford.

Succesvol gamma
De 206 en de 307 hebben rijplezier en dynamiek hoog in het vaandel staan, hetgeen alom gewaardeerd wordt getuige het feit dat ze beide in de top vijf van Europese verkopen staan. In het segment van fun-cars domineren de 307 CC en de 206 CC de Europese markt voor coupé-cabriolets.

De 206
Het 206-gamma wordt getoond in tal van uitvoeringen (3- en 5-deurs, CC, SW en RC). Daarbij is ook de nieuwste versie met de 1.6 liter HDi-motor van 80 kW (ongeveer 110 pk), standaard uitgerust met een roetfilter. Van de 206 zijn er inmiddels al ruim 4,5 miljoen geproduceerd.

De 307
Nieuwe motoren, een nieuw model en nieuwe markten, de 307 vormt een uitstekend voorbeeld van de dynamische activiteiten van het merk Peugeot. Met drie sedans (3-deurs en 5-deurs), twee SW's en drie 307 CC's geeft Peugeot een compleet overzicht van het uitgebreide gamma.

De 807
Op de stand zal de 807 SV met verschillende uitrustingsniveaus aan het publiek worden getoond: de ene chique, in Gris Aster met Alcantara bekleding in het interieur, en de andere hightech in Gris aluminium, met een zwart lederen interieur en een NavTech-navigatiesysteem.

De Partner
De Partner wordt gepresenteerd in twee uitvoeringen: de stoere Partner Ushuaïa Grand Raid, voorzien van een 2.0 liter HDi-motor met een vermogen van 66 kW (ongeveer 90 pk), en de al bekende Partner Quiksilver.

De conceptcars
Conceptcars bieden ontwerpers de gelegenheid om nieuwe mogelijkheden te ontdekken in hun streven om de ideale auto te maken. Dat geldt ook voor de conceptcars op deze tentoonstelling die een goede indruk geven van de creativiteit van het Design Center van Peugeot.

907: tijdloos plezier
Met de 907 toont Peugeot haar visie op de ultieme auto die alle waarden van het merk kan overbrengen. Dynamiek, vormgeving en innovatie van de allerhoogste orde. De 907 is voorzien van een 6.0 liter V12 die een vermogen levert van zon 500 pk en een handgeschakelde, sequentiële 6-versnellingsbak. Het interieur geeft een nieuwe betekenis aan het begrip Grand Tourisme met de allermooiste materialen: leer en Alcantara voor het interieur, hout voor het stuurwiel en de pookknop. Mede dankzij de toepassing van nieuwe technologieën laten de ontwerpers van Peugeot met de 907 zien hoe de auto van de toekomst eruit kan zien. De 907 vertolkt het plezier van ware passie.

Quark: het plezier van de toekomst
Met alle nadruk op innovatie laat de Quark zien wat er sinds Taxi PAC en de H2O op het gebied van de brandstofcel allemaal is bereikt. Met z'n scherpe, hightech design lijkt de Quark zo uit een sciencefictionfilm afkomstig. Hij wordt aangedreven door vier afzonderlijke elektromotoren, één op elk wiel. De Quark laat opvallende prestaties zien voor een voertuig dat met behulp van een brandstofcel wordt aangedreven, met een actieradius van 130 km en heel compacte afmetingen (2,38 m lang en 1,5 m breed).

1007 RC: exclusieve sportiviteit
Dit studiemodel begeleidt de introductie van de 1007, met zijn veelzijdige identiteit en aparte vormgeving. De 1007 RC kreeg diverse sportieve en exclusieve accenten. Deze 1007 in Noir Obsidien staat op 18 inch velgen. Voor het interieur werd gekozen voor zwart leer en Alcantara, dankzij het Caméléo-concept zijn drie verschillende ambiances mogelijk: titane, fusion of cadmium.

Derde designwedstrijd van Peugeot
Het kon niet uitblijven, het enorme succes van eerdere versies maakte Peugeot duidelijk dat het opnieuw een designwedstrijd moest organiseren via het internet. Voor deze derde editie (de eerste startte op de Mondial in 2000) heeft Peugeot opnieuw een uitdagend thema gekozen. Na "Ontwerp de Peugeot van 2020", gevolgd door "Ontwerp een retrofuturistische Peugeot", wordt de deelnemers nu gevraagd hun visie te geven op de Peugeot van de nabije toekomst, de auto van morgen. "Ontwerp de Peugeot van morgen" is het thema voor deze wedstrijd waar designers van over de hele wereld aan mee kunnen doen. Ze hebben tot 8 december 2004 de gelegenheid om hun project(en) in te dienen. De winnaar zal bekend worden gemaakt op de komende Salon van Genève en ontvangt een cheque van EUR 6.000. Het winnende ontwerp zal op ware grootte worden nagebouwd en op de IAA in Frankfurt (herfst 2005) aan het publiek worden getoond.

De 307 WRC
De belangrijkste vertolker van het sportieve karakter van het merk. Op de stand is een aparte hoek ingericht met aandacht voor het rallyrijden en natuurlijk de 307 WRC, het wapen van Peugeot dat sinds het begin van dit seizoen in de strijd om het Wereldkampioenschap Rally wordt ingezet.