31-8-2004
Peugeot op de Mondial de l'Automobile
Een droom is werkelijkheid geworden: de nieuwe 1007 - zijn nieuwe naam
met de extra 0 geeft al aan hoe uniek dit concept is - vormt het
middelpunt van de stand van Peugeot en straalt de dynamiek uit van een
merk dat voortdurend zoekt naar nieuwe vormen van autoplezier.
Deze Mondial is voor Peugeot ook een gelegenheid om de al eerder
aangekondigde uitbreiding van het aanbod te tonen, dit jaar vooral met
de introductie van een tweetal nieuwe modellen in de hogere
middenklasse: de 407 Berline en de 407 SW. Dit gaat gepaard met een
belangrijke stijging van de verkoop. Immers, het merk verkocht in de
eerste helft van dit jaar 1.021.000 auto's, een stijging van 6% en het
beste halfjaar ooit.
Op de qua bezoekersaantallen grootste autotentoonstelling ter wereld
staan niet minder dan 52 auto's en 3 concept cars op een enorme stand.
1007: the easy way
De nieuwe 1007 is voortgekomen na uitgebreid marktonderzoek en toont
de moed van het merk om een totaal nieuw concept te brengen. Peugeot
noemt de 1007 een EasyMPV, een auto die dient voor het gemak en die is
voorzien van een aantal unieke kenmerken: de Sésame-schuifdeuren, het
Caméléo-interieur,
de 2-Tronic versnellingsbak, allemaal zaken die het autorijden
gemakkelijk maken, overal en altijd. Ter gelegenheid van zijn eerste
officiële optreden is de 1007 in maar liefst zestien verschillende
uitvoeringen te bewonderen.
De 407 Berline en 407 SW: compromisloos rijplezier
De 407 Berline werd in april jl. geïntroduceerd in de hogere
middenklasse en nu volgt de 407 SW. Beide modellen zijn een voorbeeld
voor de waarden van het merk (zekerheid, dynamiek, vormgeving en
innovatie) en bieden compromisloos rijplezier in optima forma: een
prikkelende vormgeving, rijgedrag en wegligging op topniveau in
combinatie met de allerhoogste veiligheid. Van april tot eind augustus
werden er al bijna zestigduizend orders genoteerd.
607: plezier en prestaties
Gekenmerkt door elegantie, dynamische kwaliteiten en een ongekend
comfort bevestigt de 607 op overtuigende wijze de juistheid van de
ambities van Peugeot als het gaat om de topklasse.
De 607 is nu nog aantrekkelijker door een aantal stilistische
wijzigingen en de komst van een nieuwe motor: de V6 HDi met
roetfilter, een "common rail"-diesel met een cilinderinhoud van 2,7
liter die een maximum vermogen van 150 kW (ca. 204 pk) levert. Deze
uiterst geavanceerde dieselmotor is het resultaat van de samenwerking
tussen PSA Peugeot Citroën en Ford.
Succesvol gamma
De 206 en de 307 hebben rijplezier en dynamiek hoog in het vaandel
staan, hetgeen alom gewaardeerd wordt getuige het feit dat ze beide in
de top vijf van Europese verkopen staan. In het segment van fun-cars
domineren de 307 CC en de 206 CC de Europese markt voor
coupé-cabriolets.
De 206
Het 206-gamma wordt getoond in tal van uitvoeringen (3- en 5-deurs,
CC, SW en RC). Daarbij is ook de nieuwste versie met de 1.6 liter
HDi-motor van 80 kW (ongeveer 110 pk), standaard uitgerust met een
roetfilter. Van de 206 zijn er inmiddels al ruim 4,5 miljoen
geproduceerd.
De 307
Nieuwe motoren, een nieuw model en nieuwe markten, de 307 vormt een
uitstekend voorbeeld van de dynamische activiteiten van het merk
Peugeot. Met drie sedans (3-deurs en 5-deurs), twee SW's en drie 307
CC's geeft Peugeot een compleet overzicht van het uitgebreide gamma.
De 807
Op de stand zal de 807 SV met verschillende uitrustingsniveaus aan het
publiek worden getoond: de ene chique, in Gris Aster met Alcantara
bekleding in het interieur, en de andere hightech in Gris aluminium,
met een zwart lederen interieur en een NavTech-navigatiesysteem.
De Partner
De Partner wordt gepresenteerd in twee uitvoeringen: de stoere Partner
Ushuaïa Grand Raid, voorzien van een 2.0 liter HDi-motor met een
vermogen van 66 kW (ongeveer 90 pk), en de al bekende Partner
Quiksilver.
De conceptcars
Conceptcars bieden ontwerpers de gelegenheid om nieuwe mogelijkheden
te ontdekken in hun streven om de ideale auto te maken. Dat geldt ook
voor de conceptcars op deze tentoonstelling die een goede indruk geven
van de creativiteit van het Design Center van Peugeot.
907: tijdloos plezier
Met de 907 toont Peugeot haar visie op de ultieme auto die alle
waarden van het merk kan overbrengen. Dynamiek, vormgeving en
innovatie van de allerhoogste orde. De 907 is voorzien van een 6.0
liter V12 die een vermogen levert van zon 500 pk en een
handgeschakelde, sequentiële 6-versnellingsbak. Het interieur geeft
een nieuwe betekenis aan het begrip Grand Tourisme met de allermooiste
materialen: leer en Alcantara voor het interieur, hout voor het
stuurwiel en de pookknop. Mede dankzij de toepassing van nieuwe
technologieën laten de ontwerpers van Peugeot met de 907 zien hoe de
auto van de toekomst eruit kan zien. De 907 vertolkt het plezier van
ware passie.
Quark: het plezier van de toekomst
Met alle nadruk op innovatie laat de Quark zien wat er sinds Taxi PAC
en de H2O op het gebied van de brandstofcel allemaal is bereikt. Met
z'n scherpe, hightech design lijkt de Quark zo uit een
sciencefictionfilm afkomstig. Hij wordt aangedreven door vier
afzonderlijke elektromotoren, één op elk wiel. De Quark laat
opvallende prestaties zien voor een voertuig dat met behulp van een
brandstofcel wordt aangedreven, met een actieradius van 130 km en heel
compacte afmetingen (2,38 m lang en 1,5 m breed).
1007 RC: exclusieve sportiviteit
Dit studiemodel begeleidt de introductie van de 1007, met zijn
veelzijdige identiteit en aparte vormgeving. De 1007 RC kreeg diverse
sportieve en exclusieve accenten. Deze 1007 in Noir Obsidien staat op
18 inch velgen. Voor het interieur werd gekozen voor zwart leer en
Alcantara, dankzij het Caméléo-concept zijn drie verschillende
ambiances mogelijk: titane, fusion of cadmium.
Derde designwedstrijd van Peugeot
Het kon niet uitblijven, het enorme succes van eerdere versies maakte
Peugeot duidelijk dat het opnieuw een designwedstrijd moest
organiseren via het internet. Voor deze derde editie (de eerste
startte op de Mondial in 2000) heeft Peugeot opnieuw een uitdagend
thema gekozen. Na "Ontwerp de Peugeot van 2020", gevolgd door "Ontwerp
een retrofuturistische Peugeot", wordt de deelnemers nu gevraagd hun
visie te geven op de Peugeot van de nabije toekomst, de auto van
morgen. "Ontwerp de Peugeot van morgen" is het thema voor deze
wedstrijd waar designers van over de hele wereld aan mee kunnen doen.
Ze hebben tot 8 december 2004 de gelegenheid om hun project(en) in te
dienen. De winnaar zal bekend worden gemaakt op de komende Salon van
Genève en ontvangt een cheque van EUR 6.000. Het winnende ontwerp zal
op ware grootte worden nagebouwd en op de IAA in Frankfurt (herfst
2005) aan het publiek worden getoond.
De 307 WRC
De belangrijkste vertolker van het sportieve karakter van het merk. Op
de stand is een aparte hoek ingericht met aandacht voor het
rallyrijden en natuurlijk de 307 WRC, het wapen van Peugeot dat sinds
het begin van dit seizoen in de strijd om het Wereldkampioenschap
Rally wordt ingezet.
AutoRai