27 augustus 2004
Opening studiejaar Haagse Hogeschool/ TH Rijswijk: Hoger Onderwijs hapert
Het gaat niet goed met de Nederlandse economie, terwijl we met de
EU-lidstaten juist hebben afgesproken om Europa in 2010 tot de meest
concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld te maken. Om dat
te bereiken is het noodzakelijk dat het opleidingspeil sterk stijgt.
Er zijn meer jongeren met een hbo- of wo-diploma nodig. Maar het
gemiddelde opleidingspeil van de jeugd in Nederland daalt juist. Het
hoger onderwijs hapert.
Collegevoorzitter Pim Breebaart hekelt bij de opening van het
studiejaar van de Haagse Hogeschool/ TH Rijswijk de economisering van
het onderwijs. Outputbekostiging en aandacht voor studeerbaarheid
hebben ook ongewenste gevolgen gehad. Vooral de aandacht voor de
inspanningsverplichting van de student is op de achtergrond geraakt.
De student moet minder werken en weer harder gaan studeren, meent
Breebaart. Opvallend is dat vooral jongens in de afgelopen jaren
steeds minder presteren. Ook wijst hij op een bron van verborgen
talent onder allochtonen. Voor het opkrikken van het opleidingsniveau
van de Nederlandse beroepsbevolking moeten we ons vooral richten op de
verborgen talenten bij jongens en allochtone studenten.
Gastspreker Jan Willem Oosterwijk, secretaris-generaal van het
ministerie van Economische Zaken, meent dat economische groei absoluut
noodzakelijk is om in te spelen op een aantal trends, zoals
internationalisering, snelle technologische veranderingen en de
vergrijzing. Hij wijst erop dat de vraag naar hoger opgeleiden sneller
stijgt dan die van lager opgeleiden. Maar wat betreft het aanbod is
dat juist andersom. Oosterwijk waarschuwt daarom voor een tweedeling
tussen hoger en lager opgeleiden in de samenleving. Hij pleit voor het
beter benutten van menselijk kapitaal (goedkoper maken en slimmer
benutten), voor verbetering in de beroepskolom en meer aandacht voor
topkwaliteit.
Haagse Hogeschool