31 augustus 2004
Scholieren bepalen zelf campagne donorvoorlichting
Ieder jaar stuurt het Donorregister alle 18-jarigen in Nederland in
maart een brief met de vraag of zij wel of niet donor willen worden.
Het NIGZ verzorgt sinds 2003 de begeleidende voorlichtingscampagne
daarbij. In 2005 zal deze campagne er vermoedelijk heel anders uit
gaan zien. Jongeren mogen namelijk zelf met een voorstel voor een
campagne komen. Het NIGZ opent vandaag de inschrijvingsperiode waarin
jongeren (namens hun school) tot 1 december a.s. voorstellen kunnen
indienen.
Wie kunnen beter verzinnen hoe jongeren aangesproken willen worden,
dan jongeren zelf? Het NIGZ, dat in opdracht van het ministerie van
VWS de jaarlijkse Donorvoorlichtingscampagne voor 18-jarigen
organiseert, wil dit jaar de creativiteit van jongeren zelf inroepen
voor een onderwerp dat geen dagelijkse kost is. Wat kan jongeren
aanzetten om na te gaan denken over orgaan- en weefseldonatie, door
welke ideeën en slogans voelen ze zich aangesproken? Welke toon past
het best bij hen? Vragen waar het campagneteam samen met jongeren uit
wil komen.
Via de school
Een campagne-idee kan op allerlei manieren vorm krijgen: een pakkende
slogan, een bijpassend beeld of een heel ander idee. Centraal staat de
opdracht om aan te geven hoe jongeren het best benaderd kunnen worden
met de vraag âword jij donor of niet?â Het NIGZ benadert jongeren deze
maand via hun school, en wil graag dat scholen hun geïnteresseerde
leerlingen motiveren en begeleiden in het campagneproject, met name
omdat ook scholen een rol hebben bij het bespreken van orgaan- en
weefseldonatie.
Uitdaging voor creatieve jongeren
Op alle scholen voor voortgezet en middelbaar onderwijs in Nederland
komen daarom de komende weken posters te hangen waarmee creatieve
scholieren worden opgeroepen mee te doen aan de campagnewedstrijd.
Tevens worden op scholen kaarten verspreid met daarop de
wedstrijdregels en alle informatie die nodig is om mee te doen. De
wedstrijdregels zijn ook te vinden op www.donorvoorlichting.nl
Daarnaast ontvangen ongeveer 800 docenten die het onderwerp orgaan- en
weefseldonatie al in hun lessen behandelen, een brief over deze
wedstrijd. Jongeren die meedoen vertegenwoordigen altijd hun eigen
school.
Beloningen voor jongeren én school
Het winnende idee zal de leidraad worden voor de campagne van volgend
jaar. Inzenden kan tot 1 december 2004. In de tweede week van december
2004 wordt het winnende idee bekend gemaakt. Naast een passende prijs
voor de winnaar(s), ontvangt de winnende school een geldbedrag van â¬
2.500 en een kunstwerk. De winnaar(s) zullen ook nauw bij de
uitwerking van hun idee betrokken worden. Een buitenkansje om eens
kennis te maken met hoe het bij een echte campagne er aan toe gaat. De
jury bestaat uit professionals die werkzaam zijn in de voorlichtings-
en reclamewereld. Zij letten vooral op originaliteit,
aantrekkelijkheid van boodschap en beeld en de bruikbaarheid van het
idee voor de campagne.
Noot voor de redactie,
Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie