Halfjaarresultaten Schiphol Group gepubliceerd
Persbericht / Press Release Schiphol, 30 augustus 2004. Exploitatieresultaat Schiphol Group over eerste halfjaar 2004 op zelfde niveau als in voorgaand jaar . Sterk herstel verkeer en vervoer; omzet stijgt met 10,4% . Strikte kostenbeheersing effectief
. Duidelijke stijging resultaat na belastingen dankzij eenmalig financieringsvoordeel . Winst per aandeel stijgt met 11,4%
Het resultaat na belastingen van Schiphol Group is in het eerste halfjaar van 2004 met 11,4% gestegen van E 68,8 miljoen tot E 76,7 miljoen. Een krachtig herstel van het verkeer en vervoer gecombineerd met een strikte kostenbeheersing enerzijds en in vergelijking met vorig jaar lagere ongerealiseerde waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen anderzijds (E 1,8 miljoen tegen E 17,5 miljoen in de eerste helft van 2003) zorgden voor een nagenoeg gelijk exploitatieresultaat. De verbetering van het resultaat na belastingen was vooral te danken aan een eenmalig financieringsvoordeel van E 8,9 miljoen.
Bedrijfsopbrengsten
De bedrijfsopbrengsten stegen met E 24,7 miljoen (6,2%) tot E 425,7 miljoen. De inkomsten uit havengelden namen met 18,1% toe tot E 246,1 miljoen. Dit kwam deels door een stijging van het aantal passagiers (8,4%) en vliegtuigbewegingen (2,2%) en van het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging op Schiphol van 94,2 ton tot 96,9 ton. Deze volumefactoren hadden een positief effect op de inkomsten uit havengelden van in totaal E 8,0 miljoen.
Per 1 april 2004 werden de start- en landingsgelden met 2,8% verhoogd. De passagiersgerelateerde vergoedingen stegen met 6%. Deze prijsstijgingen leverden E 6,7 miljoen extra op. Voor E 17,4 miljoen was de stijging van de inkomsten uit havengelden verder het gevolg van de overname van de overheid per 1 april 2003 van de uitvoering van de preventieve beveiligingstaken in de terminal op Schiphol. Hiervoor wordt een nagenoeg kostenneutrale beveiligingsheffing in rekening gebracht, die in vergelijking met het jaar ervoor in het eerste halfjaar van 2004 drie maanden langer opbrengsten opleverde.
De toename van het verkeer en vervoer op Schiphol moet worden gezien tegen de achtergrond van de slechte gang van zaken in de wereldluchtvaart in het eerste halfjaar van 2003 onder invloed van de ongunstige economische ontwikkeling, de oorlog in Irak en de uitbraak van de longziekte SARS. De overige havengeldinkomsten namen met E 5,6 miljoen toe.
De inkomsten uit concessies stegen met 4,9% tot E 55,6 miljoen. Hoewel er sprake was van een groei van het aantal passagiers met 8,4%, daalden de gemiddelde bestedingen per vertrekkende internationale passagier op Schiphol van E 18,06 naar E 17,13. De bestedingen in de horeca ontwikkelden zich relatief gunstiger dan in de winkels.
De inkomsten uit verhuur van vastgoed stegen met 4,3% tot E 52,6 miljoen, mede door een uitbreiding van de verhuurbare oppervlakte vanwege de ingebruikname van de uitbreiding van WTC Schiphol Airport. Deze stijging werd gerealiseerd ondanks de derving van huur door de verkoop van vastgoedbeleggingen eind 2003 aan het ACRE Fund. De bezettingsgraad van de in het ACRE Fund ondergebrachte objecten bleef 100%; van de overige objecten daalde deze van 96,6% tot 86,1%.
De parkeerinkomsten stegen met 10,6% tot E 32,6 miljoen. Dit was in lijn met de groeiende passagiersaantallen en de uitbreiding van het aantal publieksparkeerplaatsen in 2003 tot 18.500. Bovendien werden de parkeertarieven op 1 januari 2004 verhoogd.
De ongerealiseerde waardeverandering van de vastgoedbeleggingen kwam E 15,7 miljoen lager uit dan in dezelfde periode van 2003. In 2003 werd deze post beïnvloed door een aantal materiële, elkaar deels compenserende bijzondere posten. In de eerste helft van 2004 was dat niet het geval.
Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen met E 24,1 miljoen tot E 295,7 miljoen. Het totaal aan uitbestedingen en externe kosten nam met E 4,9 miljoen toe tot E 142,2 miljoen, vooral door hogere beveiligingskosten.
De personeelskosten stegen met E 0,6 miljoen tot E 70,2 miljoen, met name door een stijging van de pensioenlasten. Deze werd vrijwel teniet gedaan door een daling van het aantal fte's met 32. Op 1 april werd een nieuwe, eenjarige CAO van kracht. Hierin werd geen contractloonstijging maar wel een eenmalige resultaatgerelateerde uitkering overeengekomen.
De afschrijvingen en waardeveranderingen stegen met E 14,4 miljoen tot E 71,9 miljoen door een bijzondere afwaardering voor het J gebied (tussen de A4 en de Zwanenburgbaan) en de Beech Avenue (nieuwe weg tussen Schiphol-Zuid en Zuid-Oost) van in totaal E 6,2 miljoen en verder onder andere door de afschrijving op in gebruik genomen bagagevoorzieningen .
De totale toename van de bedrijfslasten kan als volgt worden verklaard. Er is enerzijds sprake van een stijging van de beveiligingskosten met E 16,6 miljoen, van E 46,1 miljoen naar E 62,7 miljoen, omdat in vergelijking met vorig jaar in de eerste helft van 2004 drie maanden langer kosten zijn gemaakt voor de overname van de beveiligingstaken van de overheid per 1 april 2003. Deze kosten, die in diverse categorieën van de bedrijfslasten worden verantwoord, maken nu 21% uit van de totale bedrijfslasten. Daarnaast stegen de onderhoudskosten met E 2,6 miljoen en de afschrijvingen en waardeveranderingen met E 14,4 miljoen. Hiertegenover werd een kostenbesparing gerealiseerd van circa E 10 miljoen.
Resultaat na belastingen
Het exploitatieresultaat steeg fractioneel van E 129,4 miljoen tot E 130,0 miljoen. Het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) nam toe van E 187,0 miljoen tot E 201,9 miljoen. Het (negatieve) saldo van financiële baten en lasten daalde met E 8,1 miljoen door een eenmalige bate van E 8,9 miljoen in verband met het financiële leasecontract van het kantoorgebouw Triport. De last aan te betalen vennootschapsbelasting steeg vanwege het toegenomen resultaat vóór belastingen met 5,1% tot E 40,8 miljoen. Het resultaat na belastingen nam toe van E 68,8 miljoen tot E 76,7 miljoen. De winst per aandeel steeg met 11,4% van E 401,90 naar E 447,78.
Eigen vermogen en solvabiliteit
Het eigen vermogen bedroeg medio 2004 E 2.057 miljoen tegen E 2.024 miljoen eind 2003. De stijging was hoofdzakelijk het gevolg van de toevoeging van het in het eerste halfjaar behaalde resultaat verminderd met de uitkering van dividend over 2003. Het balanstotaal bedroeg eind juni 2004 E 3.460 miljoen tegen E 3.469 miljoen eind 2003. Bij de activa waren de belangrijkste veranderingen een toename van de materiële vaste activa en een afname van de liquide middelen. Aan de passiefzijde stond tegenover de toename van het eigen vermogen een afname van de schulden. Het netto rentedragend vreemd vermogen bedroeg medio 2004 24,0% van het totale vermogen tegen 25,1% een jaar eerder.
Investeringen
De investeringen in vaste activa bedroegen E 139 miljoen in het eerste halfjaar van 2004 tegen E 145 miljoen in dezelfde periode van 2003. De belangrijkste projecten waren de uitbreiding van Lounge 1 en Terminal West en investeringen in bagagevoorzieningen, het wegenstelsel en in veiligheid en beveiliging.
Kasstroom uit operationele activiteiten
De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg E 141,3 miljoen in het eerste halfjaar van 2004 tegen E 107,4 miljoen in dezelfde periode van 2003. Aangezien de investeringen lager waren dan de kasstroom uit operationele activiteiten, was de vrije kasstroom licht positief. Door de aflossing van leningen (E 54,5 miljoen) en de uitkering van dividend (E 41,1 miljoen) daalde de liquiditeit van E 270,6 miljoen eind 2003 tot E 185,1 miljoen medio 2004.
Vooruitzichten
Voor geheel 2004 houdt de directie van Schiphol Group voor Schiphol rekening met circa 42 miljoen passagiers. De relatief sterke procentuele groei van het aantal passagiers in de eerste helft van 2004 ten opzichte van de eerste helft van 2003 zal zich naar verwachting in de tweede helft van het jaar niet voortzetten. Het aantal vliegtuigbewegingen zal rond de 400.000 uitkomen. Voor het vrachtvervoer wordt een voortgaande sterke groei verwacht. Mede tegen de achtergrond van de onzekere ontwikkelingen in de luchtvaart, zal het ingezette kostenbesparingsprogramma onverminderd worden voortgezet. De kapitaaluitgaven zullen naar verwachting over heel 2004 even hoog uitkomen als in 2003 (ca. E 350 miljoen).
De directie verwacht dat het resultaat na belastingen over heel 2004 belangrijk lager zal uitkomen dan in 2003, doordat de ongerealiseerde waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen naar verwachting zullen dalen van E 54 miljoen na belastingen in 2003 tot slechts enkele miljoenen in 2004.
Geconsolideerde winst- en verliesrekening
Geconsolideerde balans
068-2004/rw
NB. Het volledige Halfjaarbericht 2004 verschijnt alleen digitaal en is op te zoeken en te downloaden via www.schiphol.nl -> Schiphol Group -> Halfjaarbericht
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
---- --