Europa
Gebiedsprogramma's
Akkoord Peijs en Norder over Lightrail RijnGouweLijn Oost
30 August 2004
Akkoord Peijs en Norder over Lightrail RijnGouweLijn Oost
GEZAMENLIJK PERSBERICHT
VAN HET MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT EN DE PROVINCIE
ZUID-HOLLAND
In 2010 zijn Gouda en Leiden op een snelle en eenvoudige wijze met
elkaar verbonden via de RijnGouweLijn, het lightrailproject van de
provincie Zuid-Holland. Dat hebben minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat en gedeputeerde Marnix Norder met elkaar besproken. Het
ministerie draagt maximaal 140 miljoen euro bij aan de RijnGouweLijn
Oost, de provincie en gemeenten ongeveer 90 miljoen euro.
Het gaat bij de RijnGouweLijn om een pilot, waarbij met
lightrailvoertuigen gereden wordt van Gouda via Alphen aan den Rijn
door het centrum van Leiden en vervolgens naar het transferium A44. In
het projectvoorstel wordt uitgegaan van lightrailtreinen, die deels
als tram in de binnenstad rijden en deels samen met (snel-)treinen
gebruik maken van het hoofdspoornet. In Karlsruhe en Straatsburg
vinden soortgelijke projecten plaats. Het is voor het eerst in
Nederland dat er op deze wijze een openbaar vervoer verbinding tot
stand komt. Het project heeft daarom een bijzonder karakter: er wordt
ervaring opgedaan met deze vorm van vervoer maar er komen extra kosten
bij kijken om voor de eerste keer in Nederland zoiets te doen. Dit was
aanleiding voor minister Peijs voor deze lightrailverbinding een extra
grote reservering te doen in de begroting van Verkeer en Waterstaat.
Regionaal OV-project
De RijnGouweLijn Oost is in feite een regionaal OV-project, waarvoor
de bevoegdheden zijn gedecentraliseerd. De provincie Zuid-Holland is
daarom verantwoordelijk voor de voorbereiding, besluitvorming, aanleg
en exploitatie van de OV-verbinding. Gedeputeerde Marnix Norder toonde
zich erg tevreden met dit resultaat. Niet alleen omdat er nu
duidelijkheid is over een snelle, doeltreffende openbaar vervoer
verbinding in het Groene Hart, maar ook om de kansen die het biedt aan
de hele regio. De RijnGouweLijn moet de ruggengraat worden van
economische en sociale ontwikkeling, maar met behoud van de waarden
van het Groene Hart.
De honderdduizenden inwoners van het gebied hebben baat bij de komst
van de lijn. Immers Gouda, Alphen, Leiden en de tussenliggende
gemeenten worden op een hoogwaardige manier met elkaar verbonden.
Onderzoek leert dat de RijnGouweLijn Oost de regio 199 miljoen euro
oplevert.
Bij de presentatie van de plannen prees de gedeputeerde de durf van de
minister om samen met de regio zo'n uniek en grootschalig project neer
te zetten. Naast de ontwikkeling van de lijn en de stations, gaat de
regio de gebieden rond de stations ontwikkelen. De RijnGouweLijn biedt
de mogelijkheid het Groene Hart te sparen en de ontwikkeling van
woningbouw en kantoren te concentreren rond een hoogwaardige openbaar
vervoerverbinding zoals in de Nota ruimte is verwoord.
Planning
De uitwerking van de plannen wordt nog besproken met Provinciale
Staten. Daarna wil de provincie een bestuurlijke overeenkomst sluiten
met de gemeenten langs het tracé. Voor verscheidene tracédelen,
bijvoorbeeld voor het traject door Leiden, wordt inmiddels gewerkt aan
het ontwerp. Tussen 2007 en 2010 vindt de feitelijke aanleg plaats.
Naar verwachting rijden in 2010 de eerste voertuigen.
Internet
Voor meer informatie over de RijnGouweLijn kunt u terecht op de
website www.rijngouwelijn.nl
Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22
Provincie Zuid-Holland