IHC Caland NV

Persbericht - IHC Caland N.V. 30 augustus 2004

Winstverwachting 2004 - operationele netto winst us$ 100 miljoen Verkoopproces scheepsbouwactiviteiten in gevorderd stadium

Samenvatting


· · Nettowinst over eerste halfjaar van US$ 53,8 miljoen, aanzienlijk hoger dan vorig jaar (US$ 34,2 miljoen - voornamelijk vanwege het verschuiven van het opleveringstijdstip van enkele opdrachten en verliezen in van der Giessen-de Noord in 2003).


· Nieuw geboekte opdrachten in de eerste zes maanden van 2004 laag met US$ 415 miljoen, maar verdere opdrachten ontvangen na 30 juni 2004 voor ongeveer US$ 440 miljoen.


· Succesvolle inbedrijfstelling van de Okono FPSO voor Agip in Nigeria en van de Marlim Sul FPSO voor Petrobras in Brazilie.


· Veelbelovende vooruitzichten voor de offshore divisie op korte en middellange termijn.


· Beslissing genomen om voort te gaan met de verkoopprocedure van de scheepsbouwactiviteiten in plaats van een aparte beursnotering na te streven. De transactie zal naar verwachting worden afgerond in het vierde kwartaal van 2004.


· Netto winst voor het volledige boekjaar ongeveer US$ 100 miljoen, vóór een te verwachten boekverlies op de verkoop van de scheepsbouwactiviteiten.


1. Resultaat over het eerste halfjaar

De niet door accountants gecontroleerde nettowinst na belastingen van IHC Caland over de eerste zes maanden van 2004 bedroeg US$ 53,8 miljoen (US$ 1,65 per aandeel) ten opzichte van US$ 34,2 miljoen (US$ 1,07 per aandeel) over het eerste halfjaar van 2003, en US$ 46,6 miljoen (US$ 1,45 per aandeel) over het gehele jaar 2003.

De EBITDA bedroeg over het eerste halfjaar US$ 180,0 miljoen (US$ 5,53 per aandeel) in vergelijking met US$ 126,3 miljoen (US$ 3,95 per aandeel) over het eerste halfjaar 2003 en US$ 219,2 miljoen (US$ 6,82 per aandeel) over geheel 2003. De netto liquiditeiten plus effecten beliepen ultimo juni 2004 US$ 185,9 miljoen tegen US$ 167,3 miljoen eind 2002.
2. Vooruitzichten voor het verslagjaar 2004

Begin van dit jaar is geen winst en kasstroomverwachting voor 2004 gegeven als gevolg van de onzekerheden rond de afsplitsing van de scheepsbouwactiviteiten en het moment waarop nieuwe opdrachten in de offshore divisie te verwachten waren.

Met de goede vorderingen in het verkoopproces, en een duidelijker beeld in de offshore, is het de verwachting van de groep dat 2004 zal resulteren in:
· Netto operationele winst rond US$ 100 miljoen (US$ 3,02 per aandeel). De resultaten van de offshore divisie blijven op het niveau van 2003 terwijl de scheepsbouw weer winstgevend is.


· EBITDA ongeveer US$ 365 miljoen (US$ 11,08 per aandeel).


· Investeringen ongeveer US$ 250 miljoen in vergelijking met US$ 530 miljoen in 2003.

De bovenvernoemde verwachtingen gaan uit van een bijdrage van de scheepsbouw voor het volledige boekjaar hoewel de geconsolideerde resultaten van de groep uiteindelijk alleen de resultaten tot de effectieve datum van de verkoop zullen omvatten.


3. Voortgang van de afsplitsing

Op 2 augustus heeft de groep de beslissing genomen om voort te gaan met het verkoopproces van de scheepsbouwactiviteiten in plaats van een aparte beursnotering na te streven. Deze beslissing werd genomen op grond van niet-bindende offertes ontvangen van geïnteresseerde partijen waaraan een informatie memorandum was verstrekt.

Een aantal bieders is geselecteerd en iedere partij voert op dit moment een "due diligence" onderzoek uit. Het is de verwachting dat de transactie zal worden afgerond in het vierde kwartaal van 2004. Tot dat moment kunnen geen indicaties worden gegeven met betrekking tot het verwachte niveau van de verkoopopbrengst, behalve dat de groep niet verwacht een netto opbrengst te ontvangen gelijk aan de boekwaarde van de scheepsbouw divisie.

Een buitengewone aandeelhoudersvergadering zal gedurende het vierde kwartaal bijeengeroepen worden om de verkoop goed te keuren.


4. Nieuwe opdrachten

Gedurende het eerste halfjaar van 2004 werd voor een bedrag van US$ 415 miljoen aan nieuwe opdrachten ontvangen, in vergelijking met US$ 921 miljoen over het eerste halfjaar van 2003 en US$ 1392 miljoen over geheel 2003. De orderportefeuille bedroeg per 30 juni US$ 4,49 miljard (US$ 4,76 miljard ultimo 2003).

Enige belangrijke nieuwe opdrachten:

· Bevestiging van Woodside voor de volledige contractomvang voor de levering van het afkoppelbare 'turret' afmeersysteem voor de FPSO voor het Enfield veld bij Noord West Australie.


· Een opdracht van Maoming King Ming Petroleum Company voor het leveren van een CALM-boei voor hun raffinaderij in Shuidong, China.


· Een opdracht van BP Amoco Sharjah voor het leveren van een CALM-boei voor hun olie export terminal in de Verenigde Arabische Emiraten.


· Een contract van Shell voor de levering en offshore omwisseling van een CALM-boei voor de Bonny terminal in Nigeria.


· De verkoop aan Trafigura van de kleine FPSO Jamestown, die vrijkwam sinds haar vervanging in het begin van 2004 door een grotere FPSO in het Okono veld onder het lease en exploitatie contract met Agip Nigeria.


· Belangrijk meerwerk onder levering en installatie contracten verkregen in de offshore divisie in 2002 / 2003.


· Een contract voor De Merwede voor de levering van twee Ro-Pax veerboten voor de Deense maatschappij Bornholmstrafikken.


· Contracten voor IHC Holland voor het ontwerp en de bouw van standaard snijkop zuigers van opdrachtgevers in Colombia, Indonesië en Letland.

Opdrachten ontvangen na 30 juni 2004

De volgende belangrijke opdrachten zijn ontvangen sinds 30 juni 2004:
· Een intentieverklaring van GulfTerra voor Atlantia voor de levering van de romp en het afmeersysteem van een halfafzinkbaar productieplatform voor de ontwikkeling van velden in de Golf van Mexico.


· Een intentie verklaring van Agip KCO voor het ontwerp en de levering van drie 'Flash Gas Compression Barges' welke deel uitmaken van de infrastructuur voor de ontwikkeling van het in ondiep water gelegen Kashagan veld in de Kaspische Zee voor de kust van Kazakhstan.


· Een contract van Trafigura Construction Ltd voor ontwerp, levering en installatie van een CALM-systeem alsmede van een meerpunts afmeersysteem voor de raffinaderij van Tema in Ghana.


· Een opdracht van EIL voor de levering van een CALM-systeem voor installatie in het Sagar Lakhsmi veld voor de kust van India.


· Een contract van Tenix Defence PTY, Ltd uit Australie voor De Merwede voor het ontwerp, de engineering en de bouw van een multi-functioneel schip, bestemd voor de marine van Nieuw Zeeland.


· Een contract van Solstad Shipping AS uit Noorwegen voor De Merwede voor de bouw en de levering van een offshore bevoorradingsschip.

De totale waarde van deze orders, ontvangen sinds 1 juli 2004, bedraagt ongeveer US$ 440 miljoen, waarvan US$ 340 miljoen orders voor de offshore divisie betreft en US$ 100 miljoen orders voor de scheepsbouw divisie.


5. Financiering

De trage orderontvangst in de offshore divisie heeft de te verwachten investeringen in 2004 teruggebracht tot ongeveer de helft van het niveau van 2003. Zoals eerder aangekondigd, betekent dit dat de positie van de balans over de tweede helft van 2004 aanzienlijk zal verbeteren aangezien bestaande schulden worden terugbetaald uit de inkomsten van langlopende lease contracten terwijl er slechts een beperkte behoefte is voor nieuwe financiering. De verwachte netto schuld:EBITDA verhouding aan het einde van het jaar 2004 zal daarom lager zijn dan 1.50, het niveau aan het einde van 2003.

In dit verband blijft de groep terughoudend ten aanzien van de uitgifte van elke vorm van eigen vermogen of afgeleide financiële instrumenten, behalve wanneer dit nodig wordt door een grote vraag naar goed renderende FPSO lease- en exploitatiecontracten.


6. Marktontwikkelingen

Offshore olie- en gasactiviteiten

De groep is in de eerste helft van het jaar succesvol geweest in het binnenhalen van een aantal kleine en middelgrote opdrachten voor offshore terminals en voor de levering van een afmeersysteem voor een FPSO. Er werden in deze periode echter geen grote opdrachten geboekt voor leveringen noch voor leases, voornamelijk ten gevolge van een erg geringe activiteit op het gebied van aanvragen en aanbestedingen. Deze ontwikkeling, reeds voelbaar in 2003, zette zich door in de eerste helft van 2004.

De eerste tekenen dat het tij gaat keren zijn de kort na het midden van het jaar verworven opdrachten van GulfTerra voor de romp van een halfafzinkbaar platform voor Atwater Valley en van Agip KCO voor drie flash gas compression barges voor de Kaspische Zee. Het herstel wordt verder geïllustreerd door een toename in het aantal aanbiedingen voor lease FPSO's wat zou moeten resulteren in een aantal opdrachten voor lang lopende leases voor FPSO's.

Ook een aantal projecten voor TLP's bevestigt deze nieuwe ontwikkeling; zo heeft Atlantia op dit moment aanbiedingen lopen voor drie zulke systemen. Deze projecten geven betere vooruitzichten voor Atlantia wat de laatste twee jaren te lijden heeft gehad onder een gebrek aan aanvragen.

Bagger- en gespecialiseerde scheepsbouwactiviteiten

Zoals eerder genoemd, zal de toename in bestellingen van de grote baggeraannemers voor de vervanging van hun verouderende vloot pas terug keren wanneer de problemen rond de beschikbaarheid van Indonesisch zand voor de grote Singaporese landwinningsprojecten zijn opgelost. Dit is niet te verwachten voor het einde van het vierde kwartaal.

De vraag naar nieuw materiaal van de staatsbaggermaatschappijen en van andere buitenlandse private bagger ondernemingen blijft bevredigend en zal, gecombineerd met serieuze projecten op het gebied van de gespecialiseerde scheepsbouw markt, zoals voor riviercruise-schepen, zeker nieuw werk moeten brengen voor het einde van het jaar.


7. Financiële agenda

Voorlopige resultaten 200431 januari 2005
Definitieve resultaten 2004 - Persbericht4 april 2005 Definitieve resultaten 2004 - Presentatie aan analisten Amsterdam en Londen5 april 2004 Jaarverslag 2004Begin mei 2005
Algemene Vergadering van Aandeelhouders 200514 mei 2004 Resultaten over het eerste halfjaar 2005 - Persbericht29 augustus 2004 Resultaten over het eerste halfjaar 2005 - Presentaties aan analisten (Amsterdam en Londen)30 augustus 2004

9. 9. Bedrijfsprofiel

IHC Caland, leverancier van materieel voor de offshore olie-industrie en de bagger- en scheepvaartsector. IHC Caland N.V. is de beursgenoteerde Nederlandse houdstermaatschappij van een groep van internationale maritiem-technische bedrijven. Het werkterrein van de groep omvat het ontwerpen en het wereldwijd leveren van werktuigen, schepen, complete systemen en diensten aan de offshore olie-industrie, de bagger- en scheepvaartsector en de natte mijnbouwindustrie.

De productlijn omvat:

· voor de olie- en gassector: Drijvende (overslag)systemen voor ruwe olie, geraffineerde producten, LPG en LNG, veelal gebaseerd op het éénpunts-afmeerprincipe, 'Floating (Production) Storage and Offloading Systems' of kortweg F(P)SO's en andere drijvende productie systemen gebaseerd op schepen, halfafzinkbare platformen en 'Tension Leg Platforms' (TLP's).

Olie- en gasproductiediensten worden aangeboden middels FPSO's, welke eigendom zijn van de groep en door haar worden geëxploiteerd.

Constructie- en installatiewerk buitengaats.

Bijzondere ontwerpen en componenten voor dynamisch positioneerbare boorschepen, zelfheffende boorplatforms, 'jack-up' platforms voor de civiele aannemerij, offshore kranen met groot hefvermogen, hefsystemen, half afzinkbare kraanschepen en andere gespecialiseerde werkschepen.


· voor de bagger- en scheepvaartsector: Het ontwerp en de bouw van 'custom-built' en standaard werktuigen voor de baggerindustrie, componenten, inclusief geautomatiseerde systemen, reserveonderdelen en materieel voor de mijnbouw, 'custom-built' schepen, zoals Ro-Pax veerboten, kabelleggers, offshore werkschepen en meer recent luxueuze jachten en riviercruise-schepen, alsmede hydraulische heihamers (IHC Hydrohammer) en zware paalklemsystemen voor de offshore-industrie en de aannemerij.

De Raad van Bestuur Schiedam, 30 augustus 2004

Voor nadere informatie:
IHC Caland N.V.
Karel Doormanweg 66
3115 JD Schiedam

Postadres:
Postbus 31
3100 AA Schiedam

Contactpersoon: Ir. Hans Peereboom, Investor Relations Manager Telefoon : (+377) 92051434
Fax : (+377) 92051779
E-mail : hans.peereboom@singlebuoy.com
Website : www.ihccaland.nl