Nederlands Uitgeversverbond

PERSBERICHT Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM)

Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) gaat op 30 augustus 2004 voor het eerst het zogenaamde tweejaarsbestand van de NOM Print Monitor leveren aan de deelnemende uitgevers, bureaus en adverteerders. Dit bestand, dat een koppeling is van twee jaar bereiksmeting, maakt het mogelijk om ook voor kleinere titels bereikscijfers te publiceren. Midden september volgt het tweejaarsbestand voor DGM.

Het fenomeen tweejaarsbestanden is al bekend uit de SUMMO-periode en heeft te maken met het criterium van minimum-bereik dat een titel moet scoren, wil het gepubliceerd worden. Ook bij NOM is dit criterium overgenomen. De reden voor een minimum bereikseis is, dat het statistisch niet verantwoord is om analyses uit te voeren op te kleine steekproeven. Daarmee houdt NOM het verkeerde gebruik van haar gegevens in de markt tegen.
Om ook de titels die te klein zijn om op jaarbasis gepubliceerd te worden de mogelijkheid te bieden om bereikscijfers te krijgen, publiceert NOM nu een tweejaarsbestand. Daarmee ontstaat een grote steekproef van 61.589 respondenten, die betrouwbare bereikscijfers levert voor voorheen te kleine titels en de mogelijkheid biedt van anlyses en mediaplanning voor deze titels.
30 Augustus zal het bestand van twee jaar NOM Print Monitor (bereiksonderzoek) geleverd worden. 15 September volgt het tweejaarsbestand van Doelgroep Monitor.

Tender voor nieuw onderzoek
Zoals al eerder gemeld is NOM op dit moment bezig met een tender onder onderzoeksbureaus voor een nieuw onderzoek dat nog dit jaar van start moet gaan. De briefing voor het onderzoek naar Strategische mediumtype vergelijking is gestuurd naar 8 onderzoeksbureaus die lid zijn van de MOA Keurmerk groep en tevens ervaring hebben met communicatie- en mediaonderzoek. Eind augustus moeten de onderzoeksvoorstellen bij NOM ingediend worden.

---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dr Irena Petric, directeur van NOM, tel.nr. 020-4309112. Ook kunt u informatie vinden op www.nommedia.nl.

Amsterdam, 11 augustus 2004