27-8-2004
Nederlands team met Kia Sorento opnieuw Dakar Rally
Ook in de Dakar Rally van 2005 is Kia aanwezig in de klasse van de
4x4's en SUV's met het Hutten Rallyteam. Met hun ruim 260 pk sterke
Kia Sorentos staan zij voor het tweede achtereenvolgende jaar aan de
start. Het team heeft voor komend jaar het tactisch concept aangepast
om een serieuze gooi te kunnen doen naar een hoge positie in het
eindklassement.
's Werelds zwaarste, meest vermaarde en uitdagende rallyraid is zonder
twijfel de Dakar Rally. Niet voor niets heet dit wel het laatste
avontuur voor mens en machine in de autosport. Alle ontberingen die
deelnemers jaarlijks meemaken, en die uitgebreid in de media belicht
worden, hebben de wedstrijd ondanks alles steeds populairder gemaakt.
De slogan van de organisatie - 'Become part of the legend' - geeft de
status nog eens duidelijk aan. Ook in Nederland leeft 'Le Dakar', wat
betekent dat er in de komende, 27ste editie veel Nederlandse teams van
start gaan.
De klinkende naam snelt 's werelds zwaarste offroad-wedstrijd
jaarlijks vooruit. En ieder jaar willen weer meer professionals en
avonturiers deel uitmaken van het startveld. Het is de combinatie van
ontberingen, het afzien voor mens en machine, en de eer, het halen van
de eindstreep, die zo'n grote aantrekkingskracht heeft. Nederland
heeft onder de 4x4-rijders een snelle 'veteraan': Bob ten Harkel, die
in de editie van 2005 als kopman van het Hutten Rallyteam in een Kia
Sorento voor de 9de keer gaat deelnemen. In eerdere edities was Ten
Harkel al zeer succesvol en werd tweemaal eerste in de T1-klasse en
10de in het algemeen klassement. Net als teambaas Herman Hutten start
Ten Harkel in de speciaal geprepareerde Kia Sorento T2, die in 2004 de
vuurdoop onderging. Toen viel het doek helaas drie dagen voor het eind
van de rally. Nadien is de auto op tal van punten doorontwikkeld en
aangepast aan de bijzondere Dakar-omstandigheden. Het team heeft twee
internationale rallies uitgekozen om de auto's aan uitgebreide tests
te onderwerpen.
Tweemaal Kia Sorento
De ervaringen met de Kia Sorento in de Dakar Rally 2004 zijn tussen
februari en mei nauwgezet geëvolueerd. Dat leidde tot enkele
constateringen. Ten eerste dat de basiskwaliteiten van de Sorento
buiten kijf staan en dat nu aan carrosserie, chassis en onderstel
nauwelijks gesleuteld hoefde te worden. De aandacht kon uitgaan naar
de motortechnische kant. Toch nam de doorontwikkeling veel tijd in
beslag. Technisch manager Bob ten Harkel wilde aandacht besteden aan
de verbetering van de luchtinlaat, maar had ook punten als verdere
verfijning van de motortuning, vergroting van de warmteafvoer onder de
motorkap en een 'snellere' uitlaatconstructie op zijn lijstje staan.
Inmiddels zijn de auto's zover klaar dat het tijd wordt om ze aan
serieuze tests te onderwerpen, voordat ze worden ingezet in de Dakar
Rally 2005 in januari. Bob ten Harkel: "Het is vooral zaak de auto als
geheel onder zware omstandigheden te kunnen beoordelen." Hij vervolgt:
"De Baja Deutschland in Leipzig bestaat nog niet zo lang, maar heeft
al wel de reputatie een wedstrijd met verschillende
moeilijkheidsgradaties te zijn. Vooral stof kan er een rol van
betekenis spelen. Net als vele grote oneffenheden en dus sprongen. Dat
geeft ons de kans met de auto's tot het uiterste te kunnen gaan.
Testen gaat in dit geval vóór een hoog resultaat, want we nemen nog
niet deel aan het Europees kampioenschap waarvoor deze wedstrijd
meetelt. Met de ervaringen die we hier opdoen gaan we daarna nog
eenmaal testen in de UAE Desert Challenge in Dubai; zij het dat we
daar met maar één auto naartoe gaan. Herman zal dan de Sorento rijden
en kan zogezegd tegelijkertijd nog wat 'zand-tijd' opdoen."
Dakar 2005
Kia Nederland treedt ook komend jaar op als topsponsor en heeft zelfs
al vanuit Korea positieve signalen ontvangen met betrekking tot de
kennis en expertise van en de samenwerking met het Hutten Rallyteam.
Dat schept tegelijkertijd ook verwachtingen, maar daarvan zijn
importeur en team zich ten zeerste bewust: Herman Hutten: "Als die
belangstelling door de fabriek al zo duidelijk geuit wordt, dan is ons
er alles aan gelegen om het team nog verder te professionaliseren en
een zo optimaal mogelijk resultaat in de Dakar Rally 2005 neer te
zetten." Kia Managing Director Milco de Vries vult aan: "Met de
bestaande teams Bob ten Harkel/Hennie den Toom en Herman Hutten/Hennie
Wullink weten we wat we hebben. Deze teamsamenstelling in combinatie
met de betrouwbaarheid van de Sorento overtuigen ons ervan dat de
Sorento dit jaar hoge ogen gaat gooien tijdens de loodzware Dakar
Rally." Het Hutten Rallyteam heeft inmiddels de inschrijving voor de
komende Dakar Rally gedaan en zet drie wedstrijdauto's in: de twee Kia
Sorentos in de T2-klasse en de Unimog 4x4 in de T4-klasse. Deze
laatste auto rijdt niet à priori voor het klassement, maar vooral om
het team tijdens de rally zo snel mogelijk te kunnen helpen bij
eventuele problemen. Daarmee kiest het team dus ook voor een andere
tactiek dan vorig jaar. Herman Hutten: "We willen meer zekerheden
inbouwen en omdat onze Unimog in feite een auto is die al voor
wedstrijdinzet was gebouwd, was die stap snel gemaakt. Daarna hebben
we ons toegelegd op de vraag hoe we de overige service kunnen
invullen."
Verrassing: Anne Kies in Hutten Rallyteam
Omdat het Hutten Rallyteam voor de strategie van 'snelle service'
kiest - alleen deelnemers mogen deelnemers helpen tijdens de
klassementsproeven - werd het noodzakelijk een piloot met
Dakar-ervaring te vinden. Die werd gevonden in de persoon van niemand
minder dan Anne Kies, die al in de jaren tachtig en negentig meerdere
malen zowel op de motor als in de vrachtwagen aan de wedstrijd heeft
deelgenomen. Hij was in het verleden bovendien succesvol, maar daarop
ligt nu minder nadruk. Met de positie van Kies is de 'backbone' van
het team enorm versterkt en zijn extra voorwaarden geschapen om de
Kia's snel en veilig aan de finish in Dakar te brengen. Kies: "Ik was
enorm verrast toen ik door het Hutten Rallyteam werd benaderd. Want ik
had eigenlijk geen plannen om weer aan de Dakar Rally deel te nemen.
Aan de andere kant kwam de vraag op een gouden moment. Ik had mijn
restaurant verkocht en had dus ook alle tijd. Ik werd 's avonds om zes
uur gevraagd, dezelfde avond woonde ik een teambespreking bij en om
negen uur stond mijn besluit vast: ik doe weer mee! En echt, ik kijk
er erg naar uit!"
De gewijzigde strategie betekent dat een extra vrachtwagen voor de
gewone service nodig is. Om dat in te vullen, is voor een nauwe
samenwerking gekozen met het Duitse team van Tino Schmidt. Zij doen
met een buggy mee en samen hebben de teams het voordeel van de 'snelle
service' en van de servicetruck in de T5. Als extra beschikt het
Hutten Rallyteam over een Kia Sorento servicejeep, die de eigen
monteurs vervoert. Manager Harry Eskes: "Uiteraard mag de servicejeep
niet de 'special stages' in rijden om hulp te verlenen, maar in het
bivak levert het bij het sleutelen wellicht voordelen op omdat de
servicejeep als het ware een rijdend magazijn is. Bij de bouw van deze
auto wordt daar terdege naar gekeken."
Nauwe koppeling internetsites
Na het onverwacht hoge aantal bezoekers aan de internetsites van Kia
Nederland (www.kia.nl) en het Hutten Rallyteam
(www.huttenrallyteam.nl) tijdens Dakar 2004, wordt aan de koppeling
tussen de sites nog verder gestalte gegeven. Herman Hutten: "Net als
Kia willen we vaste en nieuwe bezoekers een nog betere structuur
voorschotelen. En ook de pers bieden we dit jaar extra mogelijkheden.
Zodat iedereen nog sneller het gewenste item kan vinden. Zoals de
wedstrijdverslagen, overzichten, achtergrondgegevens of zich kunnen
opgeven als Supporter of het gastenboek bezoeken. Beide sites werden
vorig jaar verrast door aantallen hits die vér over het miljoen heen
gingen! Daar moesten we wat mee doen, want die bezoekers voelen zich
verbonden met het merk en het team. Tijdens de komende Dakar Rally
geven we wederom de actuele standen dynamisch weer. We zijn benieuwd
hoe snel straks onze standengenerator - vorig jaar als pilot
geïntroduceerd op de site van Bob ten Harkel - gekopieerd wordt!"
De route
De 27ste editie van de Dakar Rally start ditmaal in Barcelona. Daarna
wordt de Middellandse Zee overgestoken en doorkruist de rallykaravaan
in Afrika achtereenvolgens Marokko, Mauretanië, Mali, nogmaals
Mauretanië en uiteindelijk Senegal. Er zijn ditmaal twee opmerkelijke
feiten op te tekenen: in Mali voert de route door het tropisch
regenwoud - als enorme tegenstelling tot de woestijnetappes! - en ligt
de finishlijn weer echt bij het legendarische Lac Rose (Roze Meer) bij
Dakar. De verbindingsroutes zijn ten opzichte van 2004 met 45%
ingekort, omdat achteraf bleek dat de serviceploegen te vaak (veel) te
laat in het bivak arriveerden en adequate service dan niet meer
mogelijk was.
AutoRai