GS akkoord met versobering omleiding N34/N36 Ommen
Gedeputeerde Staten van Overijssel zijn bereid akkoord te gaan met de
versoberingsmaatregelen die Rijkswaterstaat Directie Oost Nederland
heeft voorgesteld voor de omleiding N 34/N36 bij Ommen. De versobering
is nodig vanwege de overschrijding van de kosten. De aanleg van de
omleiding zou 33,7 miljoen euro duurder uitvallen dan geraamd. GS gaat
echter niet akkoord met de door Rijkswaterstaat voorgestelde
overdracht van het wegvak tussen het knooppunt Varsen en Arrierveld.
De kosten voor de reconstructie van dit wegvak zullen voor rekening
van Rijkswaterstaat komen.
Al in 1998 is er een deal gesloten met het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat over de omleiding Ommen, Rijksweg 50 en de aanpak van
Rijksweg 35. Het ministerie stelde destijds 30 miljoen gulden
beschikbaar voor de omleiding. Ommen, Hardenberg en de provincie
zouden dat bedrag verdubbelen. Het totale budget kwam daarmee op 27,2
miljoen euro. In het kader van het Ontwerp Tracé Besluit heeft
Rijkswaterstaat echter becijferd dat de kosten veel hoger zullen
uitvallen. Het verschil tussen de kosten en het budget bedraagt 33,7
miljoen euro.
Op verzoek van het ministerie heeft Rijkswaterstaat een analyse
gemaakt van de oorzaken van de kostenoverschrijding. Die liggen
volgens RWS bij de indexering en de toepassing van een andere
rekentechniek; de kosten voor extra overgangen en geleiderails en de
grondaankopen die duurder uitvallen. RWS heeft nu een
versoberingspakket uitgewerkt. In dat plan worden de kunstwerken
eenvoudiger en bij de Witte Paal komt een gelijkvloerse kruising
inplaats van een viaduct. Verder komen er minder overgangen van lokale
overwegen. De versoberingsmaatregelen leveren slechts een fractie (8 á
10 miljoen euro) op van het totale tekort. Gedeputeerde Staten gaan
ervan uit dat het tekort door het rijk wordt gedekt.
Gedeputeerde Staten zijn het niet eens met het RWS voorstel om het
wegbeheer over te nemen van het gedeelte tussen Knooppunt Varsen en
Arrierveld. Dit wegvak krijgt als gevolg van de omleiding een
zwaardere gebruiksintensiteit en zal moeten worden aangepast. Deze
aanpassingen zullen voor rekening van Rijkswaterstaat moeten komen. De
provincie wil het wegdeel alleen overnemen wanneer het voldoende
capaciteit heeft.
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
Naar de site over Overijsselse wegen
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel