27-8-2004
30 Jaar Porsche 911 Turbo
30 Jaar geleden, op de Autosalon van Parijs 1974, stelde Porsche een
nieuwe supersportwagen voor die maatstaven zou zetten op het gebied
van acceleratie, trekkracht, rijdynamiek en remgedrag: de 911 Turbo
3.0. Uit drie liter cilinderinhoud ontwikkelde hij een vermogen van
260 pk en haalde daarmee een topsnelheid van 250 km/h.
Daarmee was hij lange tijd Duitslands snelste sportwagen voor de
openbare weg. Dat de tijd niet heeft stilgestaan, toont een
vergelijking met de actuele opvolger, de 911 Turbo S, modeljaar 2005.
Deze beschikt over 450 pk uit 3,6 liter cilinderinhoud; goed voor een
topsnelheid van 307 km/h.
Al vanaf het eerste begin had de 911 Turbo een bijzonder prominente
aanhanger binnen de Porsche-gelederen: professor Ferdinand (Ferry)
Porsche. Zijn Turbo uit de eerste serie, met chassisnummer 930 770
088, was een van zijn favorieten. Hij reed ermee tot 16 juni 1980,
waarna de met stalen schuifdak, airconditioning, bruin lederen
interieur en andere extras uitgeruste Porsche in het bestand van het
fabrieksmuseum werd opgenomen.
Van de eerste 911 Turbo zouden 1.000 exemplaren worden gebouwd.
Althans, zo waren de plannen in 1974. Maar dat was een misrekening
Tussen 1974 en 1989 produceerde Porsche bijna 21.000 exemplaren van de
911 Turbo.
Na een productiepauze van twee jaar werd in 1991 een 911 Turbo met
3,3-liter motor (320 pk) op basis van de nieuwe 911 (met interne
benaming 964) aangeboden. De in 1995 voorgestelde, volgende 911
Turbo-generatie (993-serie) zette wederom nieuwe maatstaven op
sportwagengebied. De motor van deze 911 Turbo was gebaseerd op de
luchtgekoelde 3,6-liter krachtbron van de 911 Carrera en leverde met
twee turbocompressoren een vermogen van 408 pk bij 5.750 toeren. Nog
een belangrijke noviteit: de van de 911 Carrera 4 overgenomen
vierwielaandrijving. Van deze 993-Turbo werden 6.314 exemplaren
gebouwd.
Bij de in 2000 voorgestelde 911 Turbo van de 996-generatie behield
Porsche de vierwielaandrijving en biturbo-technologie. Sinds vier jaar
kan de Turbo ook met keramische composiet remschijven worden besteld.
Maar ondanks alle technische ontwikkelingen zijn de basiskenmerken van
de 911 Turbo in de afgelopen 30 jaar niet veranderd: naast
uitzonderlijke topprestaties staan comfort en praktische bruikbaarheid
bij de 911 Turbo altijd centraal.
AutoRai