Socialistische Partij
Streekvervoer bergafwaarts
Maandag stond in het AD te lezen dat de reiziger wegholt bij het
openbaar vervoer, met dank aan de liberalisering. Sinds in 2000 de Wet
Personenvervoer ingevoerd is, gaat het bergafwaarts met het stad- en
streekvervoer.
---
door Arda Gerkens, Tweede-Kamerlid voor de SP
---
Het openbaar vervoer moet efficiënter worden, dus worden kosten
geschrapt. Bussen worden daardoor slecht onderhouden. Onrendabele
lijnen worden geschrapt bij publieke voorzieningen als ziekenhuizen.
Ook is er toenemende onzekerheid bij het personeel. Dit alles vanwege
het rotsvaste geloof van de regering in marktwerking, dat meer
efficiëntie teweeg zou brengen. Het GVB in Amsterdam heeft bewezen dat
je ook efficiënter kan werken zonder aanbesteding. Toch moet het
bedrijf van minister Peijs verzelfstandigd worden en moet het vervoer
in Amsterdam worden aanbesteed. En dat terwijl de gemeenteraad tegen
is en de Amsterdamse bevolking zich er in een referendum duidelijk
tegen uitsprak. Het is een schandaal dat wij op zo een slordige wijze
met de mobiliteit en bereikbaarheid omgaan. De duizenden reizigers die
volgens het onderzoek in 1 jaar uit het streekvervoer zijn gejaagd,
stappen grotendeels in de auto en vervolgens ontstaan meer files. En
zij (vooral ouderen) die niet in de auto kunnen stappen, zitten
voortaan thuis. De ministers die op bijna fundamentalistische wijze in
marktwerking geloven, verliezen allerlei maatschappelijke effecten uit
het oog. Misschien zijn we over een paar jaar uiteindelijk iets
goedkoper uit, maar tegen welke prijs?
Ingezonden brief in het Algemeen Dagblad, 26 augustus 2004