RAILION NEDERLAND NV
Risiconormen voor het spoor bron van verwarring
Chemie- en spoorsector roept Van Geel op tot herziening
De bestaande regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is
niet meer van deze tijd en schiet daardoor zijn doel voorbij.
Spoorvervoerders worden voor onmogelijke opgaven geplaatst en
Nederland wordt er niet veiliger door. Dat is een van de conclusies
van een symposium, donderdag in Den Haag, georganiseerd door de
railsector in samenwerking met de chemische industrie.
Zij roepen staatssecretaris Van Geel van milieubeheer op de normen en
de regelgeving voor het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen te
moderniseren en overdreven regels te schrappen. Het is voor het eerst
dat de spoor- en chemiesector gezamenlijk in Den Haag pleiten voor
verandering in de regels. Het symposium is georganiseerd door Railion
Nederland, AkzoNobel, DSM, SABIC, MICRO Chemie, VOPAK en het
Havenbedrijf Rotterdam.
De organisatoren doen op het symposium een beroep op de wetenschap.
Drie hoogleraren gespecialiseerd in vervoerseconomie, milieukunde en
toegepaste psychologie geven hun hun visie op de problematiek. De
conclusies en aanbevelingen die uit het symposium naar voren komen,
zullen worden aangeboden aan de Ministeries van VROM, EZ en V&W en aan
de Tweede Kamer.
Professor Welters noemt de chemische industrie een pijler van
duurzaamheid in de Nederlandse economie. Hij maakt zich zorgen dat
economische groei de laatste jaren dusdanig in diskrediet is gebracht
dat deze nu het enige echte schaarse goed aan het worden is. Alleen de
Nota Ruimte zou nog aanknopingspunten kunnen bieden om het tij te
keren.
Professor Hafkamp is van mening dat de huidige norm voor groepsrisico
een schijnveiligheid biedt die een obstakel vormt voor de economische
versterking van steden. Hij constateert dat bij de belangenafweging
tussen externe veiligheid, vervoer gevaarlijke stoffen en stedelijke
economische ontwikkeling het belang van het vervoer van gevaarlijke
stoffen al te vaak lijkt te worden weggewuifd.
Professor Stallen is van mening dat het huidige externe
veiligheidsbeleid op gespannen voet staat met de grondwet. Omdat heel
verschillende risicobronnen over een kam worden geschoren.
Hij constateert dat het hanteren van een orienterende waarde voor het
groepsrisico alleen maar tot maatschappelijke polarisatie heeft
geleid.
Er is grote behoefte aan een integrale analyse van de externe
veiligheidsproblemen langs de hoofdinfrastructuur. Dat geldt overigens
zowel voor rail, als voor weg- en watervervoer. De thans lopende
ketenstudies zullen voor een deel in die behoefte kunnen voorzien. Het
is echter van groot belang dat er blijvend een instantie komt die de
ruimtelijke ordeningsplannen van dit land toetst aan enerzijds de
externe veiligheid rond de hoofdinfrastructuur, maar anderzijds ook
aan het belang van (inter)nationale transportassen.
26 aug 04 15:52