Veertig procent van de ouders overweegt huiswerkbegeleiding
Onderzoek i.s.m. Erasmus Universiteit en de Hogeschool van AmsterdamDEN HAAG, 20040826 -- Docenten en ouders blijken veel behoefte te hebben aan extra begeleiding buiten school om. Deze behoefte bij ouders is zelfs zo groot dat 40% van hen overweegt hun kind op huiswerkbegeleiding te doen. Dit is het verrassende resultaat van een onderzoek dat de Studiekring samen met Huiswerkbegeleiding.nl deed naar de toegevoegde waarde van huiswerkbegeleiding.
Grote behoefte aan begeleiding
Uit de onderzoeken werd duidelijk dat zowel docenten als ouders het belang van huiswerkbegeleiding inzien. Volgens 26% van de docenten hebben leerlingen grote behoefte aan begeleiding. Nog meer docenten, bijna de helft (47%), zegt dat ook ouders behoefte hebben aan begeleiding voor hun kind. Vincent van Dijk van Huiswerkbegeleiding.nl weet wel waar dat vandaan komt: 'In het huidige onderwijssysteem wordt de verantwoordelijkheid, met name voor het maken van een studieplanning, voor een groot deel bij de leerling gelegd. Het blijkt in de praktijk dat veel leerlingen niet overweg kunnen met deze verantwoordelijkheid. Veel ouders voelen zich genoodzaakt buitenschoolse studiebegeleiding in te schakelen om problemen die hierdoor ontstaan aan te pakken. Dit kwam overigens uit het onderzoek ook duidelijk naar voren.' Veertig procent van de ouders heeft aangegeven dat zij serieus studiebegeleiding voor hun kind overweegt. Joris Blankers, één van de initiatiefnemers van de Studiekring: 'Uit gesprekken die we regelmatig met ouders voeren, blijkt dat zij om verschillende redenen kiezen voor studiebegeleiding. Zo is het onderwijs teveel veranderd waardoor zij zelf niet meer altijd in staat zijn hun kinderen voldoende te helpen bij hun schoolwerk en motivatie, leiden tegenvallende schoolprestaties tot spanningen in het gezin of hebben kinderen simpelweg teveel afleiding thuis. 'Scholen organiseren in één vierde van de gevallen zelf op een bepaalde manier huiswerkbegeleiding. De leerlingen van andere scholen zijn aangewezen op private organisaties of projecten van de gemeente.
Huiswerkbegeleiding werkt
Regelmatig voert de Studiekring samen met Huiswerkbegeleiding.nl onderzoek uit onder leerlingen, docenten en ouders. Hieruit blijkt dat, in tegenstelling tot leerlingen die geen gebruik maken van huiswerkbegeleiding, begeleide leerlingen meer gemotiveerd zijn, meer gestructureerd werken en vooral ook meer verantwoordelijkheid voor hun schoolresultaten nemen. Daarnaast wijzen deze onderzoeken uit dat begeleiding slechts na enige voortzetting haar nut bewijst. Begeleiding voor een korte periode van bijvoorbeeld een of twee maanden leidt niet tot betere prestaties. Blankers: 'Gemiddeld zijn de eerste positieve effecten van begeleiding na drie maanden al merkbaar. Dit komt doordat leerlingen zich eerst moeten aanpassen aan het studiesysteem of dat zij hun opgelopen achterstanden moeten inhalen. En dat kost allemaal tijd.'
Studiekring: Talent komt boven!
De Studiekring is het grootste instituut van Nederland dat bijles en huiswerkbegeleiding voor scholieren verzorgt als aanvulling op het reguliere onderwijs. Zij ontwikkelde haar Studiesysteem samen met de Universiteit Utrecht. De Studiekring werkt samen met mentoren en docenten op school aan studievaardigheden, motivatie en zelfvertrouwen. Meer informatie: www.studiekring.nl.
Huiswerkbegeleiding.nl
Huiswerkbegeleiding.nl is de enige onafhankelijke organisatie voor huiswerkbegeleiding. Huiswerkbegeleiding.nl is de spreekbuis op internet van alle organisaties die zich bezighouden met de aanpak van studieproblemen. Meer informatie: www.huiswerkbegeleiding.nl
Het persbericht is geschreven naar aanleiding van een aantal onderzoeken die in de afgelopen periode zijn afgerond. De onderzoeken zijn gedaan in samenwerking met de Erasmus Universiteit en de Hogeschool van Amsterdam. Meer achtergronden bij de onderzoeken vindt u op: www.huiswerkbegeleiding.nl/pers
Ingezonden persbericht