Snellere klachtenafhandeling dankzij bemiddeling
Lelystad 26-08-2004 - Ondanks de toename van het aantal contacten
tussen burgers en politie en de snelle bevolkingsgroei van met name
Almere, is het aantal klachten jegens Politie Flevoland de afgelopen
jaren gelijk gebleven. Bovendien nam de snelheid waarmee klachten
werden afgehandeld toe, dankzij bemiddeling. Dit blijkt uit de cijfers
in het jaarverslag 2003 van de Klachtencommissie, die zijn
gepresenteerd in het Regionaal College.
Om na een klacht de verstoorde relatie tussen burger en politie in een
zo vroeg mogelijk stadium te herstellen, maakt de politie sinds enkele
jaren gebruik van klachtenbemiddeling. Zo snel mogelijk na het
indienen van de klacht krijgt de burger een bemiddelingsgesprek. Zo
voorkomen beide partijen waar mogelijk de gang naar justitie.
Inmiddels is naar aanleiding van nieuwe wetgeving begin 2004 deze
werkwijze verder aangescherpt. Bemiddeling heeft nu nog meer de nadruk
gekregen. In die gevallen waar bemiddeling geen uitkomst biedt, komt
de klacht na onderzoek door de politie bij de klachtencommissie
terecht. Die hoort zowel de politie als de burger en brengt een advies
uit.
Jaar
Aantal klachten*
Waarvan in onderzoek
Waarvan bemiddeld
2003
126
67
58
2002
94
50
43
2001
123
*In behandeling genomen klachten, op grond van de regionale
klachtenregeling.
Zowel in 2002 als 2003 werd één klacht niet ontvankelijk verklaard.
Tevredengestelde klagers
Net als in 2002 is bijna vijftig procent van de klachten met een
bemiddelingsgesprek afgehandeld. Het mes snijdt daarbij aan twee
kanten. Klagers zijn tevreden over de snelle aanpak van hun klachten
en het korps kan de leereffecten van deze klachten bijna direct in de
praktijk toepassen.
De bemiddelde klachten waren gemiddeld in ruim vier weken afgehandeld.
Het totale aantal klachten, inclusief de bemiddelde, werd gemiddeld in
ruim dertien weken afgehandeld. Dat betekent een forse tijdwinst door
bemiddeling, een positieve tendens die ook in 2003 is voortgezet.
Beoordeling onderzochte klachten
De commissie adviseerde in 2003 over 67 klachten, bestaande uit in
totaal 195 klachtonderdelen. Daarvan zijn er 40 (21 procent) gegrond
verklaard. Dat is evenals in 2002 (bijna 20 procent) tien procent
lager dan voorgaande jaren. Ook deze positieve tendens is dus
voortgezet. De commissie acht dit een goede ontwikkeling. Volgens de
commissie kan de politie meer profiteren van de leereffecten uit en de
oordelen over deze klachten. Zeker nu ze hierover directer met de
desbetreffende politieambtenaren communiceert.
Het opvallendst in de cijfers zijn de klachten over bejegening door de
politie. Het korps kan op dit punt een duidelijke verbeterslag maken
en is daar ook intensief mee bezig. In 2003 is het aantal klachten
over boeien gedaald van zestien naar elf (waarvan twee gegrond) en
zijn die over geweld ongeveer gelijk gebleven (25, waarvan drie
gegrond).
Fysiek geweld mag alleen toegepast worden als dat onvermijdelijk is.
In de IBT-trainingen (beroepsvaardigheid) van de politieambtenaren
krijgt dit aspect nadrukkelijk de aandacht.
Klantcontacten
Deze cijfers dienen wel te worden beschouwd tegen de achtergrond van
het aantal klantcontacten dat Politie Flevoland per jaar heeft. Uit de
politiemonitor blijkt namelijk dat 40 procent van de inwoners van
Flevoland een of meer keren contact heeft gehad met de politie in
2003. Dat betekent dat in 2003 zeker 100.000 mensen contact gehad
hebben met de politie, exclusief het aantal contacten met jongeren
onder de 15 jaar en bezoekers van buiten de regio. Toch bleef het
aantal klachten de afgelopen jaren gelijk en daalde in 2002 zelfs.
De commissie vond geen wezenlijke afwijkingen in de cijfers per
gemeente vergeleken bij voorgaande jaren en evenmin structurele
tekortkomingen in het functioneren van de politie in Flevoland. Toch
blijft klachtonderzoek ertoe bijdragen dat bepaalde patronen
vroegtijdig herkend worden, waaruit de politie weer lering kan
trekken.
Jaarverslag 2003 Commissie van Toezicht politiecellencomplexen Politie
Flevoland
De commissie van toezicht houdt toezicht op de bejegening van
arrestanten in politiebureaus en op de naleving van de daarbij horende
voorschriften. Daarvoor bezoeken de commissieleden de bureaus
onaangekondigd op wisselende dagen en tijdstippen. In 2003 heeft de
commissie 21 bezoeken afgelegd: vier in Emmeloord, zes in Lelystad en
elf in Almere. De leden spraken met 68 arrestanten.
Conclusies
* de politiecellen in de bureaus voldoen aan de wettelijke eisen,
* de arrestantenzorg is in het algemeen goed, vriendelijk en
professioneel,
* de arrestantenverzorgers zijn gemotiveerd en bekwaam.
Wel heeft de commissie met zorg geconstateerd dat er steeds vaker een
beroep op politiecellen wordt gedaan om als overloop voor Huizen van
Bewaring te functioneren, terwijl de voorzieningen daar niet op zijn
afgestemd.
Politie Flevoland