CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 26 augustus 2004
Ontsluiting Nesselande
Naar aanleiding van het bericht in het Rotterdams Dagblad van 19
augustus, dat de Raad van State de ontsluiting van Nesselande via de
Hoofdweg enorm zal vertragen heeft fractielid Frans Jozef van der
Heijden het College de volgende schrifteleijke vragen gesteld:
1.Kan het college aangeven hoe het komt, dat een wijk van 5000
woningen, die nu in een gevorderd stadium van opleving verkeert,
mogelijk niet goed en op tijd ontsloten kan worden.
2.In hoeverre is de verdubbeling van de Hoofdweg, die van Rotterdam
via Nieuwerkerk naar het nieuwe woongebied moet leiden, een
belangrijke ontsluiting en welke bezwaren van wie tegen wat leiden nu
tot behandeling tot aan de Raad van State toe.
3.Welke afspraken heeft Rotterdam met de Provincie en de gemeente
Nieuwerkerk gemaakt om de ontsluiting van de snel groeiende woonwijk
te bevorderen c.q. op tijd veilig te stellen.
4.Welke ontsluitingen zijn er nog meer behalve die over de rijksweg
A20, die natuurlijk niet geschikt is voor stadsverkeer tussen het
centrum en verschillende wijken van Rotterdam en Nesselande.
5.Acht het college het verstandig om stadsverkeer over een rijksweg te
leiden, die zowel in de ochtendspits als in de avondsspits veelvuldig
files kent, die tot grote vertragingen in de afwikkeling van het
verkeer leiden.
6.Naar aanleiding van de vraagtekens in het bericht van het Rotterdams
Dagblad, die de Raad van State bij het bestemmingsplan voor de
Hoofdweg heeft, is sprake dat deze raad zelf een beslissing neemt over
de vraag of en in welke mate het plan goed dan wel afgekeurd moet
worden. Wat zijn de gevolgen van een eventuele afkeuring en hoe kunnen
die zo goed mogelijk gecompenseerd worden.
7.Welke milieuaspecten spelen daarbij een rol, die niet bij de
ontwikkeling van het woongebied, dat toch een uiterst groen karakter
moet hebben en sterk met water verbonden moet zijn, nader zijn
bekeken.
8.Welke andere ontsluiting(en) wil (kan) de Raad van State onderzoeken
bij de vraag in hoeverre er noodzaak bestaat voor verdubbeling van de
Hoofdweg.
9.Is bij dat onderzoek ook het pakket aan voorgenomen
verkeersmaatregelen betrokken, dat het autoverkeer tussen Ommoord en
Zevenkamp aan de ene kant en Nesselande aan de andere kant ernstig zal
belemmeren.
10.Kan het college aangeven wat de actuele stand van zaken is voor wat
betreft deze verkeersmaatregelen nu een aantal bewoners naar de
rechter is gestapt om die maatregelen op te schorten.
11.Kan het college de bewoners van Nesselande garanderen, dat er geen
verkeersbelemmerende maatregelen genomen worden, die het autoverkeer
tussen Ommoord en Zevenkamp enerzijds en Nesselande anderzijds ernstig
bemoeilijken.
12. In het al geciteerde bericht over de ontsluitingsproblematiek is
sprake dat de gemeente veel te weinig naar alternatieven heeft
gekeken. Betreft die uitspraak (van de raadsman van de
belangenvereniging Hoofdweg) de gemeente Rotterdam, die toch het
grootst mogelijke belang heeft bij de ontsluiting van Nesselande of de
gemeente Nieuwerkerk.
13.Over welke alternatieven gaat het dan en in hoeverre kunnen die nog
soelaas brengen.
14.Op welke wijze kan de gemeente Rotterdam de groeiende ongerustheid
en het toenemende ombehagen van de bewoners van Nesselande wegnemen,
waar deze nu langzamerhand in een uiterst ongemakkelijke situatie
komen te verkeren, die werkelijk geheel niet aan de hand van de
brochures en bouwplannen voor het ontwikkelingsgebied ook maar in de
verste verte verwacht hadden kunnen worden.