Mogelijkheden free publicity op internet onderbenut
Afstudeerder ontwikkelt inventariseringmethode
Media op internet bieden nieuwe mogelijkheden om free publicity te
genereren. Veel organisaties zien de kansen, maar weten niet hoe zij
er effectief gebruik van kunnen maken. De Tilburgse student drs.
Stefan Herwig ontwikkelde een beoordelingsmodel waarmee organisaties
hun free publicity mogelijkheden kunnen inventariseren.
Nieuwssites, portal-sites en e-zines publiceren online redactionele
artikelen. Zij maken hiervoor mede gebruik van externe informatie en
bieden dus de mogelijkheid van free publicity: het informeren van een
publiek zonder gebruik te maken van advertenties. Uit
afstudeeronderzoek van Stefan Herwig, student Bedrijfscommunicatie en
Digitale Media, blijkt echter dat het genereren van free publicity op
dit moment vrijwel alleen bij traditionele media als kranten en
tijdschriften gebeurt. Belangrijkste oorzaak hiervan is het gebrek aan
inzicht in het e-medialandschap. Een andere reden is dat organisaties
free publicity bij de offline media op dit moment nog voldoende
effectief vinden.
Nieuwe mogelijkheden, nieuwe aanpak
Internet onderscheidt zich van de traditionele media op het gebied van
actualiteit, interactiviteit en multimedialiteit. Bij traditionele
media is bovendien sprake van broadcasting; het medium bepaalt welke
informatie de gebruiker tot zich neemt. Bij internet is sprake van
narrowcasting: de gebruiker bepaalt zelf welke informatie hij of zij
tot zich neemt. Het realiseren van free e-publicity vereist dan ook
een nieuwe aanpak. Organisaties worden gedwongen beter na te denken
over hun pr-doelstellingen. Daarnaast is het belangrijk om objectief
te beoordelen of een internetmedium in staat is een bijdrage te
leveren aan deze doelstellingen.
Aan de hand van literatuuronderzoek en de diepte-interviews
ontwikkelde Herwig een model waarmee beoordeeld kan worden of een
internetmedium geschikt is voor het genereren van free publicity. Het
model bestaat uit objectief meetbare criteria waarmee het bereik, de
kwaliteit en de digitale mogelijkheden van een medium worden getoetst.
Tien organisaties pasten het beoordelingsmodel toe op drie
internetmedia. Zij geven aan het beoordelingsmodel een nuttig
instrument te vinden voor het inventariseren van free publicity
mogelijkheden op internet. Alleen het bereik is volgens een aantal
organisaties lastig objectief te beoordelen.
Noot voor de pers
drs. Stefan Herwig studeert op donderdag 26 augustus af bij de
faculteit Letteren in de richting Bedrijfscommunicatie en Digitale
Media onder supervisie van dr. Hans van Driel. Voor meer informatie
kunt u zich wenden tot Stefan Herwig, tel: 06 27 101 331, e-mail:
stefan.herwig@tiscali.nl of Hans van Driel, tel: 013 466 2931, e-mail:
h.vdriel@uvt.nl.
Laatst gewijzigd: maandag 23 augustus 2004
bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Experts en expertise
Zie ook
Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen
Universiteit van Tilburg