KRING-APOTHEEK
Nederlands grootste apotheekformule start landelijke...
Nederlands grootste apotheekformule start landelijke publiekscampagne
over farmaceutische zorgverlening
De Kring-apotheek maakt zich zorgen over de zorg
's Hertogenbosch - 25 augustus 2004. Vandaag heeft de Kring-apotheek
officieel het startsein gegeven voor de campagne waarmee zij de
consument bewust wil maken van de verschraling van de farmaceutische
zorgverlening ten gevolge van kostenbesparingen. Tijdens een
persbijeenkomst in Amsterdam presenteerde Peter de Jong, directeur van
de Kring-apotheek de meningen van een groot aantal consumenten over
zorg en de apotheek in Nederland en de door de Kring-apotheek gestarte
publiekscampagne. Het is voor het eerst in Nederland dat een
apotheekformule een nationale publiekscampagne voert.
'De farmaceutische gezondheidszorg wordt in gevaar gebracht door
allerlei kortzichtige en opportunistische maatregelen en initiatieven
die uitsluitend gericht zijn op kostenbesparing op de korte termijn',
aldus De Jong. 'Uit onderzoek is gebleken dat de consument niet goed
op de hoogte is van wat farmaceutische zorg allemaal kan betekenen en
van welke keuzes er door hem of haar kunnen worden gemaakt. Wij willen
de consument daarbij op weg helpen en duidelijk maken wat ze bij de
Kring-apotheek kunnen verwachten'.
Gedurende het afgelopen halfjaar heeft de Kring-apotheek een groot
aantal mensen op straat geïnterviewd. In ruim 700 interviews stond de
apotheek centraal terwijl in 200 interviews vragen over zorg in het
algemeen werden gesteld.
Opmerkelijke zaken die uit de interviews over de apotheek naar voren
kwamen zijn onder meer dat:
- 91% van de geïnterviewden vindt advies en uitleg over
geneesmiddelen belangrijk.
- de aanwezigheid van een apotheker wordt door 86% belangrijk
gevonden.
- 80% is op de hoogte van het feit dat een apotheker 6 jaar
gestudeerd heeft.
- 81% vindt overleg tussen de apotheker en de arts
belangrijk.
- 44% van de geïnterviewden denkt dat de kwaliteit van de
verschillende apotheken niet hetzelfde is.
Over zorgverlening dachten de geïnterviewden als volgt:
- 43% vindt dat het met de zorg in Nederland slecht gesteld is
en 20% vindt de zorg matig. Van de mensen die vinden dat het slecht
met de zorg gesteld is vindt 47% dat dit veroorzaakt wordt door
kostenbesparingen
- 50% verwacht dat de kwaliteit van de zorg de komende jaren
omlaag zal gaan, 32% denkt dat kwaliteit zo ongeveer gelijk zal
blijven en slechts 18% verwacht een verbetering.
- 57% is redelijk tevreden over de aandacht van de zorgverleners
terwijl 28% van de oudere geïnterviewden van mening is dat de aandacht
de afgelopen 25 jaar minder is geworden.
De Kring-apotheek publiekscampagne
De Kring-apotheek is als eerste apotheekformule van start gegaan met
een grote publiekscampagne waarbij TV-commercials centraal staan. Met
de campagne wordt op een indringende wijze overgebracht dat de
Kring-apotheek de keuze voor zorg heeft gemaakt. In de TV-commercials
komen consumenten/patiënten aan het woord die hun mening geven over
verschillende aspecten van de zorg. Naast de TV-commercials wordt er
tevens gebruik gemaakt van advertenties, posters, folders en
online-activiteiten.
Over de Kring-apotheek
De Vereniging Kring-apothekers Nederland (VKAN) is in 1998 opgericht
en heeft een partnership met Interpharm en De Vier Vijzels. De
Kring-apotheekformule is, met 271 aangesloten apotheken en een
marktaandeel van 16%, marktleider in Nederland. Kijk voor meer
informatie op www.kring-apotheek.nl