23-8-2004
Vierdeurs V10, 507 pk: BMW introduceert de nieuwe M5
Met een splinternieuwe M5 geeft BMW weer acte de presence in een zeer
ambitieuze klasse: sportscars in sedanvorm wolven in schaapskleren.
In 1985 werd deze categorie door BMW geïntroduceerd met de eerste
generatie M5 als origineel: een ingetogen 5 Serie met onder de
motorkap dezelfde motor als de roemruchte sportscar M1, powered bij
BMW Motorsport. En dat het fenomeen M5 in al die jaren zeer succesvol
was, blijkt wel uit meer dan 20.000 verkochte exemplaren.
De nieuwe M5 zet de traditie voort en is daarmee meteen de krachtigste
5 Serie aller tijden: 5.0 liter V10-motor, 507 pk, een koppel van 520
Nm en een toerental ver boven de 8.000/min. Zònder (turbo) compressor!
De hoogtoerige V10 zet zijn topvermogen via een geavanceerde
sequentiële 7-traps transmissie op de weg.
Aan de specificaties is al te zien dat BMWs Formule 1 technologie zijn
intrede heeft gedaan bij BMW M GmbH, de delicatessenwinkel van BMW
waar de nieuwe M5 in kleine oplage nog grotendeels met de hand wordt
vervaardigd.
En het uitvoeringsniveau hield gelijke tred met het motorvermogen. Zo
werd de rijke standaarduitvoering van de voorganger, de M5 (E39), nog
verder uitgebreid met onder meer Adaptieve bochtverlichting, een
Head-Up Display inclusief speciaal
M Display, dat net als in de Formule 1 met shift lights het ideale
schakelmoment aangeeft. Daarnaast beschikt de nieuwe M5 standaard
onder meer over een TV-functie, een navigatiesysteem, CD-wisselaar en
Logic7.
Steeds meer technische gegevens raken bekend: de nieuwe M5 heeft een
V10 met 4 kleppen per cilinder. Uit een cilinderinhoud van 4.999 cc
wordt een vermogen van maar liefst 507 pk bij 7.750 toeren per minuut
gehaald. Dat is met afstand het hoogste vermogen in deze categorie.
Zeer tot de verbeelding sprekend detail is dat BMW ? anders dan alle
concurrenten dit topvermogen realiseert met een atmosferische motor,
dus zònder (turbo)compressor. Inherent aan het hoogtoeren concept
wordt het koppel van ruim 520 Nm bereikt bij 6.100 toeren per minuut.
De acceleratie van 0 100 km/h verloopt in 4,7 seconden, op weg naar de
elektronisch afgeregelde top van 250 km/h. Verder is de M5 met een
ledig gewicht van 1.730 kg de lichtste bolide met de langste wielbasis
in zijn klasse.
Tenslotte: productie, introductie en prijs. De productie van de nieuwe
BMW M5 start in december dit jaar. Just in time voor de landelijke
introductie in januari 2005. De consumentenprijs van de nieuwe BMW M5
bedraagt 128.900,-
· Individualiteit. De nieuwe M5 is tot in de details op de rijder af
te stemmen. Van de M multifunctionele comfortzetels met actieve
leuningbreedteverstelling, de vermogensontwikkeling tot de
schakelkarakteristiek.
· Actieve en passieve veiligheid zijn van uitzonderlijk hoog niveau.
Vanaf het stuur bepaalt de rijder welke geavanceerde regelsystemen hem
assisteren.
· Hoog uitrustingsniveau uitgebreid met onder meer M SMG 7-bak met
Divelogic, Head-Up / M Display met shift lights, cd-wisselaar en
tv-functie, navigatiesysteem, Logic7, Adaptieve bochtverlichting en
veel leder ...
AutoRai