UNETO-VNI
Plan Wijn kost bedrijfstak 100 miljoen euro per jaar
De plannen van staatssecretaris Wijn om winstbelasting te verlagen en
het daardoor ontstane tekort aan te zuiveren door het afschaffen van
het grijze kenteken heeft voor grote beroering gezorgd onder de leden
van UNETO-VNI. Zij zien een lastenverzwaring van een kleine honderd
miljoen euro per jaar op zich afkomen, waar nagenoeg geen compensatie
tegenover staat.
Staatssecretaris Wijn laat zijn initiatieven om Nederland
aantrekkelijker te maken voor buitenlandse bedrijven bekostigen door
het nationale bedrijfsleven zwaarder te belasten. En daar kunnen de
ondernemers van UNETO-VNI, die in hoofdzaak binnen de landsgrenzen hun
omzet moeten behalen, de redelijkheid niet van inzien. Zij worden
extra belast voor hun mobiliteit. Maar die behoort tot hun dagelijks
werk. Ook komt deze staatssecretaris met argumenten als: '20 procent
van de bedrijfswagens wordt oneigenlijk gebruikt'. De staatssecretaris
zou zijn energie beter daarop kunnen richten.
Onevenredig zwaar belast
Belastingverlaging wordt op zichzelf als een goede maatregel gezien.
Maar de helft van deze maatregel moet worden betaald uit het
afschaffen van de fiscale voordelen op het grijze kenteken. En juist
daar worden de UNETO-VNI ondernemers onevenredig zwaar met de gevolgen
opgezadeld. De installateursbranche is een mobiele bedrijfstak. Het
grootste deel van haar werknemers is dagelijks onderweg met
bedrijfsauto's en mobiele werkplaatsen. Bovendien behoren driekwart
van de ondernemers tot het midden- en kleinbedrijf, waarvan een groot
deel geen bv heeft en dus niet onder de VPB valt. Voor hen is de
korting op de winstbelasting niet relevant, terwijl zij wel worden
geconfronteerd met de lastenverzwaring.
Jaarlijks honderd miljoen euro lastenverzwaring
UNETO-VNI heeft al jaren haar ongenoegen uitgesproken over dergelijke
ideeën. De leden van de brancheorganisatie beschikken in totaal over
zo'n 40.000 bedrijfsauto's, waarvan het merendeel bestelbussen zijn.
De werknemers zijn dagelijks in deze mobiele werkplaatsen onderweg
voor hun werk. Zo'n bus kost gemiddeld 20.000 euro en gaat vijf jaar
mee. Als voor zulke bedrijfswagens het BPM-tarief zou gaan gelden
(42,5%) kost dat de bedrijfstak 60 miljoen euro extra per jaar. Zou
ook de motorrijtuigenbelasting naar 'geel tarief' gaan, dan komt daar
jaarlijks nog 32 miljoen euro bij. In totaal een kleine honderd
miljoen euro per jaar lastenverzwaring voor de installatiebranche.
Maatschappelijke gevolgen
Op de schaal van een afzonderlijk installatiebedrijf met bijvoorbeeld
10 mobiele werkplaatsen betekent dit een jaarlijkse extra last van
zo'n 25.000 euro. Dat gaat banen kosten. Bovendien zijn de gevolgen
eenvoudig te voorspellen: hogere tarieven en weglopende klanten.
Behalve de installateur betaalt ook de burger het gelag.
UNETO-VNI constateert, samen met vele andere brancheorganisaties, dat
de balans voor de plannen van staatssecretaris Wijn voor wat de
Nederlandse bedrijvigheid betreft, negatief uitpakt. Mogelijk wordt de
aantrekkelijkheid van de 'BV Nederland' ermee gediend - en dat moet
nog worden afgewacht - maar duidelijk is dat de kosten voor zijn
plannen voornamelijk moeten worden betaald door ondernemers die voor
hun rentabiliteit afhankelijk zijn van nationale en zelfs regionale
markten. Vooralsnog vinden de UNETO-VNI ondernemers dat zij met name
de rekening gepresenteerd krijgen voor een korting op hun
winstbelasting.
//// einde persbericht ////