23-8-2004
Mitsubishi ziet verkopen met 22% stijgen
Met de komst van nieuwe modellen zoals de Outlander, de Grandis en de
Colt ziet Mitsubishi haar autoverkopen ten opzichte van 2003 sterk
stijgen.
Nog geen 10 weken na de officiële introductie van de nieuwe Colt
hebben al 750 Nederlanders hun hart aan het model verpand. De Grandis,
die eind April zijn debuut beleefde, is goed voor ruim 600 getekende
offertes terwijl de Outlander sinds zijn debuut al meer dan 1.500
verkopen laat noteren.
Over de eerste 7 maanden van 2004 zag Mitsubishi Motor Sales Nederland
B.V. haar verkopen met maar liefst 22% stijgen ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar. Het marktaandeel over deze periode
bedraagt 1,55%. Vorig jaar noteerde de fabrikant in Nederland nog een
marktaandeel van 1,25%. De stijging komt vrijwel volledig voor
rekening van modellen met geel-kenteken. Daarbij is vooral de maand
juli goed voor een fikse stijging. Zo noteert het merk met de drie
diamanten in deze periode op geel kenteken een marktaandeel van 2,35%
tegenover 1,55% in juli 2003.
Volgens Martin van Vugt, Managing Director van Mitsubishi Motor Sales
Nederland B.V., is de stijging deels toe te schrijven aan de nieuwe
modellen maar zorgen ook de bestaande modellen voor goede resultaten:
Natuurlijk is de stijging goeddeels toe te schrijven aan de nieuwe
modellen. De Outlander, Grandis en Colt nemen een fors deel van de
verkopen voor hun rekening. Het valt echter op dat ook modellen die al
langer op de markt zijn, zoals bijvoorbeeld de Space Star, goede
verkoopcijfers laten zien. Los van het feit dat dit een attractief
model is met een zeer concurrerende prijs/waarde-verhouding, blijkt
ook dat ons merk gewoon weer actueel is.
Ruim een jaar geleden, bij het aantreden van de Outlander, startte
Mitsubishi haar campagne met als overkoepelende boodschap: Het Nieuwe
Mitsubishi. Korte tijd daarvoor lanceerde Mitsubishi voor heel Europa
het Turn Around Plan. Van Vugt: Dit betekende een ingrijpende
koerswijziging in beleid waarbij geen onderdeel werd overgeslagen.
Sales, marketing, productie, distributie; elk aspect van een
hedendaagse autofabrikant werd onder de loep genomen en waar nodig
aangepast aan de nieuwe koers. De kracht van het nieuwe Mitsubishi
schuilt in het aanbieden van niet alledaagse modellen in, en net
tussen, de bekende volume segmenten. Design speelt daarbij een
belangrijke rol en met modellen als Outlander, Grandis en Colt levert
de fabrikant het onomstotelijke bewijs dat er daadwerkelijk sprake is
van een Nieuw Mitsubishi.
AutoRai