Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
22-8-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Tsjechië, circuit Brno
SCHOUTEN (26E): "HET VOELDE WEER LEKKER: KNOKKEN EN DRIE KWARTIER AFZIEN"
TEVREDEN SMRZ (14E) PAKT WÉÉR 2 WK-PUNTEN ONDANKS 'FOUT WEER'
Na twee keer niet aan de finish te zijn gekomen, was Powerfuse-Honda coureur Raymond Schouten best tevreden met zijn 26e plaats tijdens de Grand Prix van Brno. "Op de Sachsenring kwam ik ten val en blesseerde ik mijn hiel stevig en ook mijn hand weer en in Donington moest ik vroegtijdig naar de kant met remproblemen. De 4 weken rust hebben mijn blessures goed gedaan en het was jammer dat we hier in Tsjechië van die wisselende weersomstandigheden hadden, anders had ik beter kunnen presteren. Nu hadden we slechts twee droge trainingen gehad op een voor mij nieuw circuit, en was de race ook droog. Ik ging in die race maar liefst 2 volle seconden sneller rond dan tijdens de trainingen en dan blijkt dat je weer andere problemen tegen komt. De afstelling van mijn rijwielgedeelte was afgestemd op mijn trainingsresultaten en nu ik toch aanzienlijk harder ging kwam er nieuwe veringproblemen om de hoek kijken. Mijn machine dribbelde volop, waardoor ik niet de aansluiting kon krijgen bij de strijdende groep van 5 rijders die voor me reden. Nu reed ik een eenzame, maar wel leerzame race. Mar het voelde weer lekker: knokken en drie kwartier afzien", opent Schouten, die tot tevredenheid van zijn technische staf flinke vooruitgang boekte qua rondetijden. Zijn 250cc teammaat Jakub Smrz kende soortgelijke problemen. Ook hij reed voor pas de 2e keer op een droge baan, waardoor hij de machine afstelling niet helemaal optimaal heeft kunnen krijgen. "Jammer, want er had zeer méér ingezeten. Faubel is normaal gesproken mijn man, die werd nu 10e. Maar evenwel ben ik best tevreden met de 14e plaats en wéér 2 WK-punten, mijn 3e score achter elkaar binnen de top 15".
Raymond Schouten was het meest in zijn nopjes dat hij na enkele GP's weer eens lekker heeft kunnen rijden. "Ik heb een fijne race gereden, wilde dolgraag natuurlijk wat verder naar voren zitten, maar ondanks de probleempjes ging het goed en constant. Ik heb tijdens deze Grand Prix met weliswaar wisselende omstandigheden mijn vertrouwen in de motor en ook mezelf weer goed terug gekregen. Dat voelt lekker en geeft me goede moed voor de zes nog komende GP's, te beginnen op 5 sept. Op het voor mij ook weer nieuwe GP-circuit van Estoril in Portugal. Het was jammer dat vanmorgen ook de warm-up training op een nog vochtige baan werd verreden, want ook toen heb ik weinig extra kunnen afstellen voor de droge race van vanmiddag. Daardoor had ik zowel voor als achter iets te weinig grip om net nóg die ene seconde harder te gaan om bij de mannen voor me aansluiting te kunnen krijgen. En een zachter compound is er niet, dus moeten we aan de afstelling werken. Die ene seconde moet ik er zelf bij zien te rijden in de komende GP's. Misschien nog iets agressiever! Na dit weekeinde en vandaag zie ik dat eigenlijk wel weer zitten", besluit Schouten weer met een optimistische glimlach op zijn gezicht.
Met zijn 14e plaats, de vijfde keer dat hij binnen de top 15 scoorde van de 10 verreden GP's tot nu toe, was Jakub Smrz terecht blij. "Hoewel er hier voor eigen publiek toch wel iets méér ingezeten had. Ik had eigenlijk hetzelfde probleem als Raymond en alle collega's. Wij hadden maar één sessie op een droge baan om een optimale afstelling te kunnen vinden. Vanmorgen in de warm-up hebben we nog wat veranderingen aan de vering toegepast, maar dat was het niet helemaal. We moesten rigoureus om, maar in de race bleek dat niet voldoende te zijn geweest. De handeling van de machine was heel erg moeilijk. Ik 'dreef' steeds van mijn ideale lijn weg naar buiten, dat koste veel tijd en ook grip van mijn banden. Het was een combinatie van vering en daardoor te snel opgeraakte grip van mijn banden waardoor ik uiteindelijk niet bij mannen als Faubel (10e) kon aanpikken. Mar ik wilde niets riskeren en punten pakken. Dat lukte goed, ondanks dat er meer in zat. Als we in Estoril een droog weekeinde hebben dan zal ik ze eens laten zien hoe dicht ik bij de top 10 kan komen", besluit de 21-jarige Tsjech.
Henk van de Lagemaat stuurde zijn De Arend-Filart Aprilia naar de 19e plaats, op 1 ronde achter winnaar Porto.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Merk en Team
Tijd
Afstand
1
Jorge LORENZO
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
41'19.475
149,0 kmu gem
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
41'19.511
0.036
3
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
41'19.621
0.146
4
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Master - Repsol Team
41'19.661
0.186
5
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
41'20.580
1.105
6
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
41'20.672
1.197
7
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
41'21.054
1.579
8
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
41'21.062
1.587
9
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
41'31.963
12.488
10
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
41'31.998
12.523
11
Robbin HARMS
DAN
HONDA Ajo Motorsport
41'35.422
15.947
12
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
41'35.562
16.087
13
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
41'35.661
16.186
14
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
41'44.559
25.084
15
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
41'47.746
28.271
16
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
41'47.804
28.329
17
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
41'53.370
33.895
18
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
41'57.229
37.754
19
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Rauch Bravo
42'04.016
44.541
20
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA Elit Grand Prix
42'06.302
46.827
21
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
42'14.880
55.405
22
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
YAMAHA SP Tadao Racing Team
42'14.920
55.445
23
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA Team Hungary
42'15.133
55.658
24
Mike DI MEGLIO
FRA
APRILIA Globet.com Racing
42'18.495
59.020
25
Georg FRÖHLICH
GER
HONDA ADAC Honda Team
42'43.559
1'24.084
26
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
43'12.547
1'53.072
27
Patrik VOSTAREK
CZE
HONDA OMV Team Hanusch
43'33.689
2'14.214
28
Marketa JANAKOVA
CZE
HONDA Angaia Racing
41'44.627
1 lap
125cc WK-stand na 10 van de 16 GP's:
1. Dovizioso, 183; 2. Locatelli, 147; 3. Barbera, 138; 4. Lorenzo, 109; 5. Stoner, 104; 6. P. Nieto, 101; 7. Jenkner, 83; 8. Giansanti, 79;
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Merk en Team
Tijd
Afstand
1
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
42'03.061
154,2 kmu gem.
2
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
42'07.370
4.309
3
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
42'13.980
10.919
4
Anthony WEST
AUS
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
42'16.853
13.792
5
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
42'17.193
14.132
6
Roberto ROLFO
ITA
HONDA Fortuna Honda
42'24.231
21.170
7
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
42'25.101
22.040
8
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
42'36.487
33.426
9
Manuel POGGIALI
RSM
APRILIA MS ApriliaTeam
42'51.387
48.326
10
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
43'06.522
1'03.461
11
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
43'06.861
1'03.800
12
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
43'07.193
1'04.132
13
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Leblanc Racing Team
43'07.691
1'04.630
14
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
43'14.021
1'10.960
15
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
43'14.493
1'11.432
16
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
43'26.229
1'23.168
17
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Aprilia Germany
43'27.726
1'24.665
18
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
43'36.091
1'33.030
19
Henk vd LAGEMAAT
NED
APRILIA De Arend - Filart Racing
42'56.383
1 lap
250cc WK-stand na 10 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 196; 2. De Puniet, 166; 3. Porto, 153; 4. Elias, 97; 5. F. Nieto, 94; 6. De Angelis, 93; 7. Aoyama, 80; 8. West, 78; 21. Jakub Smrz, CZ, Powerfuse-Akuna Molenaar Honda, 10 punten.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Merk en Team
Tijd
Afstand
1
Sete GIBERNAU
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda Mot
44'03.480
161,9 kmu gem.
2
Valentino ROSSI
ITA
YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha
44'06.994
3.514
3
Max BIAGGI
ITA
HONDA Camel Honda
44'07.810
4.330
4
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Camel Honda
44'19.737
16.257
5
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
44'21.410
17.930
6
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha
44'24.661
21.181
7
Colin EDWARDS
USA
HONDA Telefonica Movistar Honda Mot
44'25.951
22.471
8
Norick ABE
JPN
YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3
44'34.559
31.079
9
Marco MELANDRI
ITA
YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3
44'34.638
31.158
10
Kenny ROBERTS
USA
SUZUKI Team Suzuki MotoGP
44'35.105
31.625
11
Neil HODGSON
GBR
DUCATI D'Antin MotoGP
44'37.574
34.094
12
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
44'57.604
54.124
13
Alex HOFMANN
GER
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
44'57.768
54.288
14
Jeremy McWILLIAMS
GBR
APRILIA MS Aprilia Racing
45'00.951
57.471
15
Nobuatsu AOKI
JPN
PROTON KR Proton Team KR
45'21.995
1'18.515
16
Andrew PITT
AUS
MORIWAKI Moriwaki Racing
45'22.171
1'18.691
17
Michel FABRIZIO
ITA
HARRIS WCM WCM
45'56.618
1'53.138
MotoGP WK-stand na 10 van de 16 GP's:
1. Rossi, 184; 2. Gibernau, 167; 3. Biaggi, 158; 4. Edwards, 104; 5. Barros, 86; 6. Hayden, 83; 7. Checa, 82; 8. Capirossi, 75.
************
Ingezonden persbericht