Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
20-8-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Tsjechië, circuit Brno
kuba (15e): "top 10 zat er in als ik ook op slicks had gestaan"
"brno is een moeilijk circuit om te leren", meldt schouten (33e)
Op zijn thuiscircuit voelt de Tsjech Jakub Smrz zich als een vis in het water. Op de 5,4 km lange piste van Brno, waar hij bekender is dan op welk ander GP-circuit, liet hij in de natte vrije training een 14e plaats noteren, zonder daar al te 'diep' voor te hoeven gaan. "We werkten aan een goede afstelling en die vonden we. Het was nat en ik nam geen risico's en benutte het volle uur voor het uitzoeken van versnellingsbak en veringsetting onder deze omstandigheden", opende "Kuba"Smrz. Aan het begin van de tijdtraining op vrijdagmiddag was de baan nog nat. "Die natte set-up was goed en ik stuurde de hele tijd bij de top 10 en er zelfs enige tijd onder. Pas in de laatste minuten verloor ik wat terrein qua plaats, want toen begon de zon te schijnen. Er restte me nog te kort tijd om banden te wisselen en mijn regenbanden voor slicks te verruilen. Daardoor moest ik er voor kiezen om door te blijven rijden op de regenbanden. Veel fabriekscoureurs die voor me staan hebben twee machines ter beschikk9ing en kunnen in die laatste minuten zo overstappen op de tweede machine die op slicks stond, maar bij ons vergt een pitstop dus veel meer tijd. Dat zat er net niet in, waardoor ik in die laatste paar minuten van de 10e naar de 15e plaats terugzakte. Maar ik weet zeker dat ik op slicks bij de eerste tien gestaan had", stelt Smrz, die evengoed een hele vloot nationale media achter zich aan kreeg vanwege de lange tijd dat hij in de top 10 vertoefde. "Het gaat goed. Ik heb vertrouwen en het rijden hier doet me goed. Ik kan hier méér winst behalen dan waar dan ook. Morgen zal ik de 2e trainingsdag verder goed opbouwen om een hele goede uitgangspositie voor de race van zondag te bewerkstelligen", meldde hij aan een groep van zo'n 15 Tsjechische journalisten en de nationale TV-zender aldaar, die de Hospitality Unit van het Powerfuse Molenaar Honda team als 2e perscentrum hadden verkozen. Henk van de Lagemaat, die met zijn wildcard in de vrije training tot een 29e plaats kwam, kon zich door de sterk wisselende omstandigheden in de tijdtraining niet binnen de 107% kwalificatielimiet rijden. Maar de Nederlandse ex-Molenaar GP team coureur (nu uitkomend voor het De Arend-Filart team) hield nog wel een achttal andere GP-rijders achter zich.
Voor Raymond Schouten, die donderdag nog zijn handtekening mocht zetten op een straaljager, was het zijn eerste kennismaking met de snelle en heuvelachtige piste in Tsjechië. "Het is een moeilijke baan en heel erg technisch. Veel snelheid en dan krappe bochten, chicanes en hairpins. Je moet hier echt goed de weg weten om hard te gaan. In de droge vrije training ging dat echt niet lekker. Ik zelf 'haperde' daarin en ook de motor gaf wat probleempjes. Vanmiddag was de training kletsnat. De grip op het asfalt was nog wel goed, op sommige bochten na waar het asfalt slechter is, maar het ging niet fout. Lekker zelfs. Iedere ronde draaide ik snellere tijden en ook mijn laatste ronde was de snelste, ondanks dat ik daar nog een paar kleine foutjes maakte, waardoor die tijd eigenlijk iets beter had kunnen zijn. Maar ik weet zeker dat ik er nog af kan rijden. Zowel in het natte als op het droge. Maar wat het weer zal doen is een grote vraag. Iedereen heeft een andere voorspelling, maar 'Kuba' zegt dat als het hier regent, dat het nooit na 1 dag ophoudt. Dus we kunnen nog wel wat buien verwachten. Dat is voor iedereen gelijk, dus dat is afwachten, hoewel ik nu vandaag juist op een nat circuit wat lekkerder rond kwam dan tijdens de eerste droge training", meldt Schouten. Volgens chef monteur Hans Spaan is dat logisch. Zijn eerste meters waren weliswaar droog, maar die zijn ook het moeilijkst. Het is hier zeker een kwestie van veel rondes maken om de baan te leren kennen. Daar hebben we nog een lange vrije en een kortere tijdtraining voor. We moeten Raymond echt de tijd gunnen, en die heb je op de ene baan langer nodig dan op een eenvoudiger circuit", aldus Spaan.
De High Res foto van bijgaande afbeelding is downloadbaar van de website www.tt-assen.com onder de button Perszone.
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en merk
Rondetijd
Topsnelheid
1
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Rauch Bravo
2'26.157
202.8
2
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'26.805
205.2
3
Casey STONER
AUS
KTM Red Bull KTM
2'27.042
208.7
4
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
2'27.479
200.1
5
Lukas PESEK
CZE
HONDA Ajo Motorsport
2'27.700
203.1
6
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'28.045
203.9
7
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI Semprucci Malaguti
2'28.127
207.2
8
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
2'28.635
205.3
9
Robbin HARMS
DAN
HONDA Ajo Motorsport
2'28.749
201.5
10
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
2'29.333
205.7
11
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'29.562
203.7
12
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
2'29.574
209.3
13
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
2'29.576
203.6
14
Pablo NIETO
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
2'29.753
204.6
15
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'29.786
203.5
16
Jorge LORENZO
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
2'29.838
209.4
17
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'30.072
196.9
18
Mike DI MEGLIO
FRA
APRILIA Globet.com Racing
2'30.189
200.3
19
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
YAMAHA SP Tadao Racing Team
2'30.518
206.4
20
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM
2'30.562
203.2
21
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'30.898
204.3
22
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA Matteoni Racing
2'31.002
204.7
23
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
2'31.006
202.3
24
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
2'31.018
202.9
25
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
2'31.217
204.0
26
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
2'31.320
203.0
27
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Gilera Racing Team
2'31.475
206.2
28
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - Repsol Team 125cc
2'31.681
204.6
29
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
2'31.794
204.2
30
Dario GIUSEPPETTI
GER
HONDA Elit Grand Prix
2'33.158
206.4
31
Vaclav BITTMAN
CZE
HONDA Elit Grand Prix
2'33.195
197.9
32
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Hungary
2'33.535
206.4
33
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
2'33.823
199.6
34
Georg FRÖHLICH
GER
HONDA ADAC Honda Team
2'34.644
202.1
35
Vesa KALLIO
FIN
APRILIA Team Hungary
2'34.739
199.9
36
Manuel MANNA
ITA
MALAGUTI Semprucci Malaguti
2'35.022
195.3
37
Marketa JANAKOVA
CZE
HONDA Angaia Racing
2'35.126
203.9
38
Patrik VOSTAREK
CZE
HONDA OMV Team Hanusch
2'35.552
197.3
Not
qualified (Out 107%)
2'36.388
Angel RODRIGUEZ
SPA
DERBI Caja Madrid Derbi Racing
2'39.261
202.3
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en merk
Rondetijd
Topsnelheid
1
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
2'14.261
247.2
2
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
2'14.457
241.1
3
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Aprilia Racing
2'14.528
245.8
4
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Campetella Racing
2'15.846
240.3
5
Roberto ROLFO
ITA
HONDA Fortuna Honda
2'15.952
236.3
6
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
2'16.216
241.7
7
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
2'16.257
243.0
8
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'16.639
245.9
9
Arnaud VINCENT
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'16.965
241.8
10
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
2'17.385
235.1
11
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
2'17.542
242.4
12
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
2'18.149
242.0
13
Anthony WEST
AUS
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
2'18.385
239.6
14
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'19.057
239.0
15
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
2'19.477
239.1
16
Manuel POGGIALI
RSM
APRILIA MS ApriliaTeam
2'20.005
246.2
17
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Aprilia Germany
2'20.175
235.4
18
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
2'21.192
240.3
19
Eric BATAILLE
FRA
HONDA Wurth Honda BQR
2'21.244
239.5
20
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
2'21.803
244.0
21
Erwan NIGON
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
2'22.220
237.4
22
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
2'22.305
232.3
23
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
2'22.508
238.1
Not
qualified (Out 107%)
2'23.659
Henk vd LAGEMAAT
NED
APRILIA De Arend - Filart Racing
2'23.799
227.8
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
2'24.015
241.2
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
2'24.298
238.3
Gergo TALMACSI
HUN
YAMAHA NC World Trade
2'25.252
225.0
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Leblanc Racing Team
2'25.402
235.1
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
2'25.531
226.6
Klaus NÖHLES
GER
HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing
2'26.187
239.9
Valerio ANGHETTI
ITA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
2'36.226
230.6
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA NC World Trade
2'55.538
193.7
MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en merk
Rondetijd
Topsnelheid
1
Carlos CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
2'11.188
282.9
2
Troy BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
2'11.969
277.3
3
Sete GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda
2'12.261
287.8
4
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
2'12.785
289.6
5
Alex BARROS
BRA
Repsol Honda Team
2'13.286
284.1
6
Kurtis ROBERTS
USA
Proton Team KR
2'13.345
279.9
7
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
2'13.754
283.6
8
Kenny ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'13.817
282.2
9
Ruben XAUS
SPA
D'Antin MotoGP
2'13.840
279.1
10
Neil HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
2'13.870
284.7
11
Colin EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda
2'13.949
285.9
12
Marco MELANDRI
ITA
Fortuna Gauloises Tech
2'14.037
279.4
13
Michel FABRIZIO
ITA
WCM
2'14.223
275.9
14
Shane BYRNE
GBR
MS Aprilia Racing
2'14.304
284.9
15
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
2'14.628
286.1
16
Max BIAGGI
ITA
Camel Honda
2'14.797
288.7
17
Andrew PITT
AUS
Moriwaki Racing
2'15.255
278.8
18
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
2'15.394
284.0
19
Nobuatsu AOKI
JPN
Proton Team KR
2'15.682
276.2
20
Jeremy McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
2'15.801
275.8
21
Norick ABE
JPN
Fortuna Gauloises Tech
2'16.424
278.9
22
Gregorio LAVILLA
SPA
Team Suzuki MotoGP
2'16.530
278.9
23
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
2'16.723
280.1
24
Makoto TAMADA
JPN
Camel Honda
2'16.926
291.7
25
James ELLISON
GBR
WCM
2'18.765
271.6
26
Alex HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
2'19.531
262.0
************
Ingezonden persbericht