Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
27 juli 2004 SV/A&L/04/54296
nr. 2030418550
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid Verburg 20 augustus 2004
./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Verburg (CDA) over het niet accepteren
door verzekeraars van zelfstandige ondernemers die hun WAZ-verzekering willen omzetten in een
private verzekering.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
---
Nr. 2030418550
1. Vraag
Herinnert u zich uw toezegging in de Kamer dat verzekeraars zich in een convenant hebben
verplicht elke zelfstandig ondernemer de mogelijkheid te geven zich te verzekeren voor
arbeidsongeschiktheid na het intrekken van de wet arbeidsongeschiktheidsverzekering
zelfstandigen (WAZ)?1
1. Antwoord
Bij de behandeling van het toenmalige wetsvoorstel tot beëindiging van de toegang tot de WAZ-
verzekering, heb ik in de Kamer aangegeven dat de regering met het Verbond van Verzekeraars
afspraken heeft gemaakt over het verzekeren van WAZ-verzekerden met een verhoogd
arbeidsongeschiktheidsrisico. Voor de goede orde ga ik hieronder kort nader in op de gemaakte
afspraken, die hoewel niet in een convenant vastgelegd voldoende helder zijn. De voorheen
WAZ-verzekerden die vóór 1 november as. een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering
aanvragen, maar voor een reguliere verzekering worden geweigerd, of slechts met premieopslagen
en/of uitsluitingen kunnen worden geaccepteerd, zullen van verzekeraars het aanbod van de
alternatieve verzekering krijgen. De dekking van de alternatieve verzekering zal dan ingaan op de
datum van aanvraag van de particuliere verzekering. Voor degenen die vóór inwerkingtreding van
de Wet einde toegang verzekering WAZ op 1 augustus WAZ-verzekerd waren, hoeft dus geen
sprake te zijn van (tijdelijke) onverzekerbaarheid na de beëindiging van de toegang tot de WAZ-
verzekering.
Tevens heeft onderdeel uitgemaakt van de met het Verbond van Verzekeraars gemaakte
afspraken, dat wordt doorverwezen naar de alternatieve verzekering indien het acceptatiebeleid
voor de reguliere verzekering daartoe aanleiding geeft. Als ingangsdatum van de alternatieve
verzekering geldt de datum van aanvraag van de reguliere verzekering. Betrokkene kan ervoor
kiezen de dekking met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus te laten ingaan.
2. Vraag
Is het u bekend dat diverse verzekeringsmaatschappijen een bovenbedoelde verzekering weigeren,
bijvoorbeeld omdat de zelfstandige desgevraagd aangeeft dat in de familie sprake is van een
erfelijke ziekte en de zelfstandige zelf bijvoorbeeld drager is van een erfelijke afwijking?
2. Antwoord
Voor reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen bestaat een medische acceptatie, in welk
kader vragen naar erfelijke ziekten en aandoeningen aan de orde kunnen komen. De procedure
omtrent vragen naar gezondheid en eventuele medische keuring is afgestemd tussen het Verbond
van Verzekeraars, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst
(KNMG) en het Breed Platform Verzekerden & Werk en is vastgelegd in een protocol. Dit
protocol staat als zodanig los van de Wet einde toegang verzekering WAZ, maar is ook van
toepassing op reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De medische acceptatieprocedure
kan leiden tot weigering van betrokkene, dan wel acceptatie met premieopslagen en/of uitsluitingen.
In dat geval zal de alternatieve verzekering worden aangeboden, waarvoor geen medische
1 Kamerstuk 29 497 en 29 498, nr. 14 (pagina 33-34, 39).
3
acceptatie geldt. Het komt mij dan ook voor dat bovenbedoelde weigeringen op reguliere
verzekeringen zien en niet op de alternatieve verzekering.
3. Vraag
Houdt u het voor mogelijk dat verzekeraars, conform de verwachting van TNO dat in opdracht
van het Breed Platform Verzekerden en Werk onderzoek deed, voor 60.000 ondernemers met
een medisch verleden de `polisdeur' dichthouden?
3. Antwoord
Zoals in het antwoord op vraag 2 gesteld, zal in voorkomende gevallen alleen de toegang tot de
reguliere verzekering worden geweigerd, niet de toegang tot de alternatieve verzekering.
4. Vraag
Past een dergelijke houding van verzekeraars in de convenantsafspraken?
4. Antwoord
Het acceptatiebeleid voor reguliere verzekeringen is aan individuele maatschappijen. Dit beleid
heeft als zodanig geen onderdeel uitgemaakt van het overleg met het Verbond van Verzekeraars
over verzekerbaarheid na beëindiging van de toegang tot de WAZ-verzekering.
5. Vraag
Zo neen, welke actie zult u ondernemen om verzekeraars aan de afspraken te houden?
5. Antwoord
Ik ga er vanuit dat de met het Verbond van Verzekeraars gemaakte afspraken zullen worden
nagekomen. Mochten mij te zijner tijd berichten bereiken dat dat anders zou zijn, dan zal ik
daarover in contact treden met het Verbond van Verzekeraars.
6. Vraag
Op welke wijze zult u voorkomen dat ondernemende mensen die in de toekomst zelfstandig
ondernemer willen worden, daarvan worden weerhouden door het risico dat men zich niet
fatsoenlijk kan verzekeren voor onverhoopte arbeidsongeschiktheid?
6. Antwoord
De alternatieve verzekering is ook toegankelijk voor degenen die in de toekomst als zelfstandige
willen starten, maar voor een reguliere arbeidsongeschiktheidsverzekering worden geweigerd, of
slechts met premieopslagen en/of uitsluitingen kunnen worden geaccepteerd. Om voor de
alternatieve verzekering in aanmerking te komen, dienen zij binnen drie maanden na de start van
hun bedrijf een verzekering aan te vragen.
7. Vraag
Bent u bereid de Kamer over uw inzet en resultaten te rapporteren?
7. Antwoord
4
Zoals in het antwoord op vraag 5 gesteld, zal ik mij indien de praktijk daartoe aanleiding geeft
verstaan met het Verbond van Verzekeraars. Ik zal de Kamer in het voorkomende geval
informeren.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid