20-8-2004
Ford Focus C-MAX nu ook met brandstofbesparende Ti-VCT technologie
Fords brede assortiment aan Duratec-benzinemotoren is uitgebreid. Ford
introduceert op de Focus C-MAX de nieuwe 1.6 liter Duratec Ti-VCT met
dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing voor optimale
prestaties en een laag brandstofverbruik bij een hoger koppel.
De nieuwe motor met een vermogen van 115 pk/85 kW maakt gebruik van
een dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing om meer
vermogen te genereren dan de standaard 1.6 liter, 100 pk/74 kW
Duratec-motor die op dit moment wordt geleverd in de Ford Focus en
Focus C-MAX. Hoewel het koppel slechts minimaal groter is (155 Nm bij
4.200 omw/min vergeleken met 150 Nm bij 4,000 omw/min voor de huidige
1.6 liter Duratec), ligt de kracht van het systeem met dubbele
nokkenas met variabele en onafhankelijke timing in een aanzienlijke
verbreding van het koppelbereik. Al bij 2.000 omw/min levert de
Duratec Ti-VCT-motor bijna hetzelfde koppel als bij het topniveau rond
4.000 omw/min. Het koppelbereik is zeer breed en vergelijkbaar met dat
van krachtige turbomotoren. Al met al betekenen deze koppelkenmerken
dat de Duratec Ti-VCT een snel reagerende en krachtige kleine motor
is, die toch minder brandstof verbruikt dankzij de efficiëntie die
wordt bereikt met het VCT-systeem.
De Duratec Ti-VCT kan de timing van de dubbele nokkenassen van zowel
het inlaat- als het uitlaatsysteem continu en onafhankelijk van elkaar
variëren om voor een optimale luchtdoorstroming te zorgen en wordt
bestuurd door de Engine Control Unit (ECU). De met oliedruk
aangedreven rotors passen de hoek van de as ten opzichte van de nokken
aan, om de klepopening te veranderen. Bij een lage motorsnelheid laat
de ECU de nokkenassen in hun standaardpositie staan, om te zorgen voor
optimale prestaties bij het opstarten. Wanneer de motorsnelheid
toeneemt, past de ECU de timing van de dubbele nokkenassen
onafhankelijk van elkaar aan om een betere luchtdoorstroming te
bereiken en zo te zorgen voor optimale prestaties en zuinigheid.
Naar verwachting zal de nieuwe motor het brandstofverbruik in de
praktijk met bijna 5 procent verminderen in vergelijking met
gelijkwaardige andere motoren. De nieuwe 1.6 liter 115 pk Ti-VCT is
per direct leverbaar op de Focus C-MAX voor een prijs vanaf 22.950,-
voor de Trend uitvoering.
AutoRai