Beers Bedrijfsauto

IAA 2004 - Het programma voor internationaal vervoer is compleet

20/08/2004

Scania R420 Highline (klik voor grotere foto) Tijdens de IAA tentoonstelling in september 2004 lanceert Scania de resterende modellen in het programma van voertuigen voor het lange-afstandsvervoer. Een uitgebreide keuze aan twee-, drie- en vierassers is beschikbaar in drie sterkte klasses en in vier chassis hoogtes. De belangrijkste voordelen voor de transportondernemer zijn productiviteit, efficiency en een sterke uitstraling voor de chauffeur. De voertuigen kunnen op diverse manieren worden geoptimaliseerd voor bijvoorbeeld gewicht of volume, méér snelheid of het gunstigste brandstofverbruik, voor bergachtige wegen of voor het rijden op vlakke wegen. De lange-afstandsvoertuigen zijn leverbaar in de P-, R- en T-serie die allemaal over de ergonomische eigenschappen van het nieuwe Scania cabine-interieur beschikken.

In april 2004 werden er al een aantal modellen van de lange-afstandsvoertuigen van de R-serie geïntroduceerd, allemaal met de R-slaapcabine.

Met de P- en de T-serie, de bijbehorende cabine varianten en een nieuwe versie van de R-cabine plus een groot aantal aanvullende wielconfiguraties, is het modellenprogramma nu afgerond.

Het modellenprogramma voor de lange-afstandsvoertuigen is één van de breedste op de markt, inclusief een uitgebreide keuze uit korte, dag- en slaapcabines, linkse of rechtse besturing. Vier chassishoogtes en tien wielconfiguraties zijn beschikbaar, samen met drie veringsystemen naar keuze, drie sterkte klasses en een groot aantal verschillende wielbases.

Hierbij komt nog het volledige programma aandrijflijnen, inclusief alle beschikbare motorvermogens en versnellingsbakken, de Scania Retarder en Scania Opticruise die zijn verfijnd en verbeterd en een uitgebreide keuze uit achterassen en bijbehorende overbrengingsverhoudingen.

Productiviteit op de lange termijn
Essentieel voor optimale productiviteit bij het internationaal vervoer zijn motoren die weinig brandstof verbruiken en daarop goed afgestemde transmissiecomponenten. Voor sommige toepassingen is een laag brandstofverbruik het belangrijkst, voor andere is snelheid het enige dat telt. Weer voor andere is laadvermogen nog steeds het belangrijkst. Maar bovenal is de combinatie van deze mogelijkheden juist hetgeen de werkelijke productiviteit van het voertuig bepaalt. Elk voertuig voor internationaal vervoer moet zo goed mogelijk afgestemd zijn op z'n taak, want op de lange afstand kan zelfs het kleinste detail een groot verschil maken.
De chauffeur is de belangrijkste factor als het gaat om productiviteit. Een chauffeur die geniet van z'n verblijf achter het stuur dankzij het rijgedrag en de manier waarop het voertuig aanvoelt, zal waarschijnlijk beter z'n werk doen en levert op z'n beurt daardoor betere resultaten. Een goede werkplek en de uitstraling van het voertuig zijn daarom belangrijk om goede chauffeurs aan te trekken en om ze te behouden. Maar bovenal gaat het er echter om, dat het voertuig te allen tijde presteert wat van hem verwacht wordt. Cruciale fatoren zijn daarbij betrouwbaarheid en levensduur, net zoals de professionele ondersteuning van de serviceorganisatie van de leverancier.

Cabines voor internationaal vervoer, voor elke toepassing Voor nationaal en internationaal lange-afstandsvervoer zal de slaapcabine van de R-serie waarschijnlijk de eerste keus zijn. Er zijn vier versies leverbaar - laag dak, normaal dak, Highline en Topline - met een groot aantal optioneel leverbare voorzieningen. Hieraan is nu de R-dagcabine toegevoegd die een lengte heeft tussen die van een typische korte cabine en een slaapcabine. De cabine biedt extra opbergruimte die meer dan voldoende is om in te werken en te rusten gedurende een normale werkdag. De P-serie omvat eveneens diverse slaapcabines - met laag dak en normaal dak - met zowel een korte cabine als een dagcabine. De korte cabine is geschikt voor toepassingen waarbij de laadruimte het belangrijkst is. De dagcabine voldoet uitstekend bij hele dagen achter het stuur zitten. De torpedo T-serie biedt de keuze uit een korte cabine en een slaapcabine die zich duidelijk onderscheiden van het gebruikelijke, terwijl ze tegelijkertijd voordelen bie-den die erg goed van pas komen voor sommige toepassingen op de lange afstand, in het bijzonder in situaties waarbij het gebruik van de maximaal toegestane lengte van het voertuig niet de doorslaggevende factor is. De Topline uitvoering van de T-serie kan speciaal besteld worden door gebruikers die extra ruimte en extra uitstraling zoeken. Welke uitvoering u ook kiest, allemaal bieden ze een compleet vlakke vloer die alle delen van de cabine gemakkelijk toegankelijk maakt.

Frames en chassiscomponenten die gewicht besparen De frames en chassis zijn beschikbaar in drie sterkte klasses: M voor medium duty, H voor heavy duty en E voor extra heavy duty. De frame en chassis componenten zijn allemaal aangepast aan hun respectievelijk sterkte-eisen zonder extra gewicht toe te voegen. Vier chassis hoogtes worden aangeboden: E voor extra laag, L voor laag, N voor normaal en H voor hoog.
Door de jaren heen heeft Scania het gewicht van z'n voertuigen aanzienlijk weten te verlagen. Een nog verdere reducering van het gewicht behoort tot de mogelijkheden bij de nieuwe truck range, inclusief een zgn. lichtgewicht pakket met een 7 mm frame met een grote treksterkte, een lichtgewicht koppelschotel die direct op het chassis is gemonteerd en 4-balgs luchtvering op de achteras. Dit pakket vermindert het gewicht van een trekker voor de lange afstand met maximaal 225 kg.
Er zijn diverse mogelijkheden voor de vering, zoals bladvering rondom (Z), lucht-vering achter (A) en volledige luchtvering (B). Van de luchtvering achter zijn twee versies leverbaar. Die met twee luchtbalgen is standaard terwijl de vierbalgs uitvoering onderdeel vormt van het lichtgewicht pakket, dat eveneens een dunner maar sterk lichtgewicht frame biedt en een lichtgewicht koppelschotel die direct op het chassis is gemonteerd.

Motoren - inclusief Euro 4 - versnellingsbakken en assen Alle beschikbare motorvermogens van 230 tot 580 pk, die de Scania modulaire familie vormen, zijn leverbaar voor de lange afstandsvoertuigen.
De nieuwe vijfcilinder 9-liter lijnmotor is leverbaar in drie vermogens - 230, 270 of 310 pk. Net zoals alle andere motoren van Scania leveren ze ruim voldoende koppel bij een laag toerental. Het brandstofverbruik is met de komst van de 9-liter motor duidelijk verbeterd. De 340 en 380 pk 11-liter motor is geschikt voor redelijk vlak terrein of in het geval de volledige laadcapaciteit niet wordt benut. De 12-liter motor van Scania is leverbaar met 420 of 470 pk. De 420 pk, de meest populaire motor van Scania, is geschikt voor vrijwel elk soort lange afstandsvervoer. De 470 pk versie is voorzien van een turbocompound systeem dat extra prestaties levert op zware routes of een hoger laadvermogen mogelijk maakt.
Scania 420 pk Euro 4 motor op basis van EGR (klik voor grotere foto) Een speciale uitvoering van de 12-liter motor is de 420 pk versie die voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen. Met een 30% lagere uitstoot van stikstofoxide en de uitstoot van 80% minder deeltjes biedt deze motor de eigenaar in sommige landen het voordeel om te kunnen profiteren van lagere wegenbelasting en minder tolheffing. De Euro 4 motor maakt gebruik van de EGR-techniek en loopt dus op gewone diesel. Het voertuig kan dus tanken bij elk pompstation, zonder de noodzaak van toevoegingen.
Het sluitstuk van de serie is de 16-liter motor met 500 of 580 pk die het hoogst haalbare is op het gebied van het zware vervoer op de lange afstand. Deze motoren passen nu onder de dagcabine van de R-serie waardoor een compacte en tevens zeer krachtige truck ontstaat. Het aanbod van Scania op het gebied van versnellingsbakken omvat een 8- versnellingen stapelbak en een 8+1 stapelbak met kruipversnelling evenals een 12-versnellingen stapelbak of een 12+2 stapelbak met twee kruipversnellingen. Ze zijn allemaal geschikt voor een brede keuze aan PTO's met verschillende vermogens en diverse aandrijfmogelijkheden. Achterassen zijn leverbaar in diverse sterktes, met of zonder naafreductie.
Alle versnellingsbakken zijn voorzien van een verder verbeterde versie van Scania Opticruise, het automatische schakelsysteem dat de chauffeur helpt om brandstof te besparen en gelijkmatiger te rijden. De populaire Scania Retarder, die op de meeste versnellingsbakken leverbaar is, stelt de chauffeur nu in staat de afdaalsnelheid op bergachtige wegen te programmeren in relatie tot de instelling van de cruise control.

Tien wielconfiguraties en vier chassishoogtes
De Scania chassis voor lange afstandsvervoer kunnen worden geleverd met de volgende wielconfiguraties:

4x2 2 assen, één aangedreven as
6x2 3 assen, één aangedreven as met vaste sleepas erachter 6x2/4 3 assen, één aangedreven as en een gestuurde sleepas ervóór 6x2*4 3 assen, één aangedreven as een gestuurde sleepas erachter 6x4 3 assen, dubbel aangedreven tandemstel
8x2 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven as met een vaste sleepas erachter
8x2/4 4 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór en een vaste sleepas erachter
8x2*6 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas erachter
8x4 4 assen, twee gestuurde vóórassen, dubbel aangedreven tandemstel 8x4*4 4 assen, dubbel aangedreven tandemstel met een gestuurde sleepas erachter

Er zijn vier chassishoogtes beschikbaar: E voor extra laag, L voor laag, N voor normaal en H voor hoog. Voor de vering zijn er de volgende mogelijkheden: A = luchtvering achter en bladvering vóór, B = volledige luchtvering en Z = bladvering rondom.

De meeste lange-afstandsvoertuigen van Scania zijn ontworpen voor medium en heavy duty gebruik, maar extra heavy duty is ook leverbaar voor bepaalde configuraties en toepassingen.

© Copyright Scania 2004 All rights reserved.