IAA 2004 - Het programma voor internationaal vervoer is compleet
20/08/2004
Scania R420 Highline (klik voor grotere foto) Tijdens de IAA
tentoonstelling in september 2004 lanceert Scania de resterende
modellen in het programma van voertuigen voor het
lange-afstandsvervoer. Een uitgebreide keuze aan twee-, drie- en
vierassers is beschikbaar in drie sterkte klasses en in vier chassis
hoogtes. De belangrijkste voordelen voor de transportondernemer zijn
productiviteit, efficiency en een sterke uitstraling voor de
chauffeur. De voertuigen kunnen op diverse manieren worden
geoptimaliseerd voor bijvoorbeeld gewicht of volume, méér snelheid of
het gunstigste brandstofverbruik, voor bergachtige wegen of voor het
rijden op vlakke wegen. De lange-afstandsvoertuigen zijn leverbaar in
de P-, R- en T-serie die allemaal over de ergonomische eigenschappen
van het nieuwe Scania cabine-interieur beschikken.
In april 2004 werden er al een aantal modellen van de
lange-afstandsvoertuigen van de R-serie geïntroduceerd, allemaal met
de R-slaapcabine.
Met de P- en de T-serie, de bijbehorende cabine varianten en een
nieuwe versie van de R-cabine plus een groot aantal aanvullende
wielconfiguraties, is het modellenprogramma nu afgerond.
Het modellenprogramma voor de lange-afstandsvoertuigen is één van de
breedste op de markt, inclusief een uitgebreide keuze uit korte, dag-
en slaapcabines, linkse of rechtse besturing. Vier chassishoogtes en
tien wielconfiguraties zijn beschikbaar, samen met drie veringsystemen
naar keuze, drie sterkte klasses en een groot aantal verschillende
wielbases.
Hierbij komt nog het volledige programma aandrijflijnen, inclusief
alle beschikbare motorvermogens en versnellingsbakken, de Scania
Retarder en Scania Opticruise die zijn verfijnd en verbeterd en een
uitgebreide keuze uit achterassen en bijbehorende
overbrengingsverhoudingen.
Productiviteit op de lange termijn
Essentieel voor optimale productiviteit bij het internationaal vervoer
zijn motoren die weinig brandstof verbruiken en daarop goed afgestemde
transmissiecomponenten. Voor sommige toepassingen is een laag
brandstofverbruik het belangrijkst, voor andere is snelheid het enige
dat telt. Weer voor andere is laadvermogen nog steeds het
belangrijkst. Maar bovenal is de combinatie van deze mogelijkheden
juist hetgeen de werkelijke productiviteit van het voertuig bepaalt.
Elk voertuig voor internationaal vervoer moet zo goed mogelijk
afgestemd zijn op z'n taak, want op de lange afstand kan zelfs het
kleinste detail een groot verschil maken.
De chauffeur is de belangrijkste factor als het gaat om
productiviteit. Een chauffeur die geniet van z'n verblijf achter het
stuur dankzij het rijgedrag en de manier waarop het voertuig aanvoelt,
zal waarschijnlijk beter z'n werk doen en levert op z'n beurt daardoor
betere resultaten. Een goede werkplek en de uitstraling van het
voertuig zijn daarom belangrijk om goede chauffeurs aan te trekken en
om ze te behouden. Maar bovenal gaat het er echter om, dat het
voertuig te allen tijde presteert wat van hem verwacht wordt. Cruciale
fatoren zijn daarbij betrouwbaarheid en levensduur, net zoals de
professionele ondersteuning van de serviceorganisatie van de
leverancier.
Cabines voor internationaal vervoer, voor elke toepassing
Voor nationaal en internationaal lange-afstandsvervoer zal de
slaapcabine van de R-serie waarschijnlijk de eerste keus zijn. Er zijn
vier versies leverbaar - laag dak, normaal dak, Highline en Topline -
met een groot aantal optioneel leverbare voorzieningen. Hieraan is nu
de R-dagcabine toegevoegd die een lengte heeft tussen die van een
typische korte cabine en een slaapcabine. De cabine biedt extra
opbergruimte die meer dan voldoende is om in te werken en te rusten
gedurende een normale werkdag. De P-serie omvat eveneens diverse
slaapcabines - met laag dak en normaal dak - met zowel een korte
cabine als een dagcabine. De korte cabine is geschikt voor
toepassingen waarbij de laadruimte het belangrijkst is. De dagcabine
voldoet uitstekend bij hele dagen achter het stuur zitten.
De torpedo T-serie biedt de keuze uit een korte cabine en een
slaapcabine die zich duidelijk onderscheiden van het gebruikelijke,
terwijl ze tegelijkertijd voordelen bie-den die erg goed van pas komen
voor sommige toepassingen op de lange afstand, in het bijzonder in
situaties waarbij het gebruik van de maximaal toegestane lengte van
het voertuig niet de doorslaggevende factor is. De Topline uitvoering
van de T-serie kan speciaal besteld worden door gebruikers die extra
ruimte en extra uitstraling zoeken. Welke uitvoering u ook kiest,
allemaal bieden ze een compleet vlakke vloer die alle delen van de
cabine gemakkelijk toegankelijk maakt.
Frames en chassiscomponenten die gewicht besparen
De frames en chassis zijn beschikbaar in drie sterkte klasses: M voor
medium duty, H voor heavy duty en E voor extra heavy duty. De frame en
chassis componenten zijn allemaal aangepast aan hun respectievelijk
sterkte-eisen zonder extra gewicht toe te voegen. Vier chassis hoogtes
worden aangeboden: E voor extra laag, L voor laag, N voor normaal en H
voor hoog.
Door de jaren heen heeft Scania het gewicht van z'n voertuigen
aanzienlijk weten te verlagen. Een nog verdere reducering van het
gewicht behoort tot de mogelijkheden bij de nieuwe truck range,
inclusief een zgn. lichtgewicht pakket met een 7 mm frame met een
grote treksterkte, een lichtgewicht koppelschotel die direct op het
chassis is gemonteerd en 4-balgs luchtvering op de achteras. Dit
pakket vermindert het gewicht van een trekker voor de lange afstand
met maximaal 225 kg.
Er zijn diverse mogelijkheden voor de vering, zoals bladvering rondom
(Z), lucht-vering achter (A) en volledige luchtvering (B). Van de
luchtvering achter zijn twee versies leverbaar. Die met twee
luchtbalgen is standaard terwijl de vierbalgs uitvoering onderdeel
vormt van het lichtgewicht pakket, dat eveneens een dunner maar sterk
lichtgewicht frame biedt en een lichtgewicht koppelschotel die direct
op het chassis is gemonteerd.
Motoren - inclusief Euro 4 - versnellingsbakken en assen
Alle beschikbare motorvermogens van 230 tot 580 pk, die de Scania
modulaire familie vormen, zijn leverbaar voor de lange
afstandsvoertuigen.
De nieuwe vijfcilinder 9-liter lijnmotor is leverbaar in drie
vermogens - 230, 270 of 310 pk. Net zoals alle andere motoren van
Scania leveren ze ruim voldoende koppel bij een laag toerental. Het
brandstofverbruik is met de komst van de 9-liter motor duidelijk
verbeterd. De 340 en 380 pk 11-liter motor is geschikt voor redelijk
vlak terrein of in het geval de volledige laadcapaciteit niet wordt
benut. De 12-liter motor van Scania is leverbaar met 420 of 470 pk. De
420 pk, de meest populaire motor van Scania, is geschikt voor vrijwel
elk soort lange afstandsvervoer. De 470 pk versie is voorzien van een
turbocompound systeem dat extra prestaties levert op zware routes of
een hoger laadvermogen mogelijk maakt.
Scania 420 pk Euro 4 motor op basis van EGR (klik voor grotere foto)
Een speciale uitvoering van de 12-liter motor is de 420 pk versie die
voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen. Met een 30% lagere uitstoot van
stikstofoxide en de uitstoot van 80% minder deeltjes biedt deze motor
de eigenaar in sommige landen het voordeel om te kunnen profiteren van
lagere wegenbelasting en minder tolheffing. De Euro 4 motor maakt
gebruik van de EGR-techniek en loopt dus op gewone diesel. Het
voertuig kan dus tanken bij elk pompstation, zonder de noodzaak van
toevoegingen.
Het sluitstuk van de serie is de 16-liter motor met 500 of 580 pk die
het hoogst haalbare is op het gebied van het zware vervoer op de lange
afstand. Deze motoren passen nu onder de dagcabine van de R-serie
waardoor een compacte en tevens zeer krachtige truck ontstaat.
Het aanbod van Scania op het gebied van versnellingsbakken omvat een
8- versnellingen stapelbak en een 8+1 stapelbak met kruipversnelling
evenals een 12-versnellingen stapelbak of een 12+2 stapelbak met twee
kruipversnellingen. Ze zijn allemaal geschikt voor een brede keuze aan
PTO's met verschillende vermogens en diverse aandrijfmogelijkheden.
Achterassen zijn leverbaar in diverse sterktes, met of zonder
naafreductie.
Alle versnellingsbakken zijn voorzien van een verder verbeterde versie
van Scania Opticruise, het automatische schakelsysteem dat de
chauffeur helpt om brandstof te besparen en gelijkmatiger te rijden.
De populaire Scania Retarder, die op de meeste versnellingsbakken
leverbaar is, stelt de chauffeur nu in staat de afdaalsnelheid op
bergachtige wegen te programmeren in relatie tot de instelling van de
cruise control.
Tien wielconfiguraties en vier chassishoogtes
De Scania chassis voor lange afstandsvervoer kunnen worden geleverd
met de volgende wielconfiguraties:
4x2 2 assen, één aangedreven
as
6x2 3 assen, één aangedreven as met vaste sleepas erachter
6x2/4 3 assen, één aangedreven as en een gestuurde sleepas ervóór
6x2*4 3 assen, één aangedreven as een gestuurde sleepas erachter
6x4 3 assen, dubbel aangedreven tandemstel
8x2 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven as met een
vaste sleepas erachter
8x2/4 4 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór en
een vaste sleepas erachter
8x2*6 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven as met een
gestuurde sleepas erachter
8x4 4 assen, twee gestuurde vóórassen, dubbel aangedreven tandemstel
8x4*4 4 assen, dubbel aangedreven tandemstel met een gestuurde sleepas
erachter
Er zijn vier chassishoogtes beschikbaar: E voor extra laag, L voor
laag, N voor normaal en H voor hoog. Voor de vering zijn er de
volgende mogelijkheden: A = luchtvering achter en bladvering vóór, B =
volledige luchtvering en Z = bladvering rondom.
De meeste lange-afstandsvoertuigen van Scania zijn ontworpen voor
medium en heavy duty gebruik, maar extra heavy duty is ook leverbaar
voor bepaalde configuraties en toepassingen.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto