IAA 2004 - Nieuwe 9 liter motor
20/08/2004
Scania vijfcilinder 9 liter motor - twee balansassen egaliseren de
verbrandingsimpulsen (klik voor grotere foto) De overgang naar een
modulair motorplatform heeft Scania nu afgerond. De laatste toevoeging
is de totaal nieuwe 9-liter motor met drie vermogens die allemaal
beschikken over dezelfde typische Scania kenmerken. Gebaseerd op het
ontwerp van z'n 11-, 12- en 16-liter soortgenoten is de nieuwe
vijfcilinder 9-liter motor bijzonder robuust, hij heeft de beste
rijeigenschappen in z'n klasse en een uitstekend brandstofverbruik.
Veel van de componenten zijn dezelfde als in de andere motoren,
hetgeen in positieve zin bijdraagt aan de beschikbaarheid van
onderdelen als ook aan de snelheid van de serviceverlening en
dientengevolge aan de inzetbaarheid van het voertuig.
De nieuwe vijfcilinder 9-liter motor, die gebaseerd is op de 11- en
12-liter zescilinder lijnmotoren van Scania en die ontworpen is voor
internationaal- en bouwvervoer, is zeer robuust met een lange te
verwachten levensduur bij elke toepassing. Net zoals bij de andere
motoren met de modulaire verbrandingskamer is het brandstofverbruik
van de nieuwe 9-liter zeer laag en bezit de motor eveneens de typische
Scania kenmerken. Hij levert erg veel koppel over een breed
toerengebied en trekt bij het lage toerental van 1.000 omw/min al
uitstekend. De rijeigenschappen zijn uitstekend en de motor past voor
vele doeleinden uitstekend bij de overbrengings-verhoudingen van
Scania's 8-versnellingsbak. Veel bochten kunnen bijvoorbeeld in de
hoge groep worden genomen.
De prestaties zijn ongewoon goed voor een 9-liter motor. Alle drie
motorvermogens - 230, 270 en 310 pk - hebben ongewoon hoge koppels,
respectievelijk 1.050, 1.250 en 1.550 Nm. De uitlaatrem produceert een
respectabele 180 kW bij 2.400 omw/min. Bij een slagvolume van 8,9
liter is de boring en slag van 127x140 mm identiek aan de korteslag
11-liter motor. Voor de brandstofinspuiting wordt gebruik gemaakt van
de Scania PDE elektronisch bediende pompverstuivers, dezelfde als die
toegepast worden bij de 11-liter en de 16-liter motor. De motor is
voorzien van het eigen motor-managementsysteem van Scania.
Twee tegengesteld draaiende balansassen gemonteerd onderin het carter
egaliseren de verbrandingsimpulsen van de vijfcilinder motor. De assen
roteren met een snelheid die dubbel zo groot is als die van de motor
en worden aangedreven door een tandwiel op de krukas, vlakbij het
vliegwiel. Het is een geheel op zichzelf staand systeem dat door de
motorolie wordt gesmeerd terwijl het onderhoudsvrij is.
Veel componenten worden gedeeld met andere Scania motoren, zoals
bijvoorbeeld de cilinderkoppen, kleppendeksels, zuigers, zuigerveren,
zuigerpennen, drijfstangen, cilindervoeringen, distributietandwielen,
rolstoters, stoterstangen, kleptuimelaars, pompverstuivers,
elektronische regeleenheid, vliegwielbehuizing, vliegwiellager,
voorste motordeksel, luchtinlaat, dynamo, startmotor, airconditioning
compressor, oliekoeler, oliefilter, brandstoffilter, vele pakkingen,
etc.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto