IAA 2004 - Nieuwe distributievoertuigen van Scania
20/08/2004
Scania P230 distributievoertuig (klik voor grotere foto) Tijdens de
IAA tentoonstelling in september 2004 lanceert Scania haar nieuwe
serie distributievoertuigen. Een uitgebreide keuze van twee-, drie- en
vierassers zijn beschikbaar met diverse gestuurde sleepassen voor
maximale manoeuvreerbaarheid en flexibiliteit. De belangrijkste
voordelen zijn de sterke uitstraling voor de chauffeur en de lange
levensduur, gecombineerd met uitstekende inzetbaarheid en een laag
brandstofverbruik, factoren die hoog scoren, speciaal bij regionale
distributie. De twee nieuwe frontstuurmodellen - P- en R-serie -
worden aangeboden in diverse versies die allemaal over de ergonomische
eigenschappen van het nieuwe Scania cabine-interieur beschikken.
Scania's distributievoertuigen zijn ontworpen voor maximale
inzetbaarheid en voor maximale levensduur. De componenten worden
allemaal gedeeld met de voertuigen van Scania voor internationaal
vervoer en voor de bouwwereld.
Het nieuwe cabineprogramma met z'n nieuwe interieur en
vooruitstrevende ergonomie bezit een sterke uitstraling voor de
chauffeur, een factor van betekenis die de beste chauffeurs oplevert.
Met een prima brandstofverbruik en een enorm hoge restwaarde, hetgeen
allemaal bijdraagt aan de uitermate lage operationele kosten.
Cabines met aantrekkingskracht voor de chauffeur
De distributievoertuigen van Scania zijn leverbaar met P- en R-serie
cabines. Nieuwe keuzemogelijkheden voor de cabine zijn de twee P- en
R-dagcabines, die het midden houden tussen de korte cabine en de
slaapcabine. De nieuwe lengte van de cabine biedt genoeg ruimte voor
het opbergen van spullen en als het werk onderbroken wordt om te
pauzeren. Een korte versie van de P-cabine is eveneens leverbaar. Hij
is zéér compact om maximaal laadvolume mogelijk te maken. De cabines
van de P-serie staan laag boven de grond (vloerhoogte ca. 1,2 meter)
en zijn in het bijzonder geschikt voor distributiewerk waarbij vaak
gelost moet worden en waarbij de chauffeur vaak in en uit de cabine
moet. De R-serie cabines staan hoger op het chassis en hebben het
voordeel van de praktisch vlakke vloer.
Het interieur van de nieuwe truckrange van Scania is zodanig ontworpen
dat hij een maximale uitstraling heeft voor de chauffeur. De
toegepaste ergonomie is gebaseerd op de resultaten van uitgebreide
onderzoeken m.b.t. de interactie tussen mens en machine, waarbij
bijeenkomsten met klanten werden gehouden om de resultaten te
beoordelen en goed te laten keuren. Het instrumentenpaneel is
beschikbaar in twee lengtes om maximale flexibiliteit te geven in
termen van al of niet gewenste ruimte voor extra apparatuur of de
toepassing van de uitgebreide keuze aan schakelaars en
waarschuwingslampjes, die precies bij het interieur en de ergonomie
passen.
Scania biedt diverse diensten aan op het gebied van fleetmanagement,
waarvan er vele speciaal zijn afgestemd op het distributiesegment.
Deze programma's draaien allemaal op de diverse beschikbare
boordcomputers. Verder is de diverse apparatuur in de cabine en de
opbergmogelijkheden helemaal afgestemd op de distributiemarkt.
Een sterke serie aandrijflijnen
Scania vijfcilinder 9 liter motor (klik voor grotere foto) Alle Scania
motoren behoren nu tot dezelfde modulaire motorenfamilie, die allemaal
dezelfde verbrandingstechnologie gemeen hebben, net zoals vele
onderdelen en componten. Ook de typische Scania kenmerken, zoals de
grote trekkracht bij lage toeren en het superieure brandstofverbruik,
zijn gemeenschappelijk.
De splinternieuwe 9-liter motor levert naar keuze 230, 270 of 310 pk.
Het beschikbare koppel is de beste in z'n klasse en de motor levert
net zoals z'n grotere broers voortreffelijke rij-eigenschappen. De 11-
en 12-liter motoren leveren 340, 380 en 420 pk. Voor de R-serie is een
Euro 4 versie van de 420 pk motor leverbaar.
De keuze in versnellingsbakken omvat een 8-versnellingen stapelbak,
met of zonder kruipversnelling of een 12-versnellingen
stapel-/splitterbak. Ze kunnen allemaal voorzien worden van diverse
PTO's en kunnen worden uitgerust met het Scania automatische
schakelsysteem Opticruise en de meeste ervan ook met de Scania
Retarder. Diverse beschikbare volautomatische transmissies kunnen
worden toegepast. Drie soorten achterassen met een grote keuze aan
overbrengingsverhoudingen maakt het mogelijk de aandrijflijn perfect
af te stemmen op z'n taak.
Flexibel chassis
De nieuwe truckrange van Scania is leverbaar met diverse
fabrieksopties die de carrosserieopbouw vergemakkelijken, inclusief
steunen en aanpassingen aan het chassis. Het elektronische systeem,
dat gebruik maakt van CAN-bus technologie, is voorbereid voor het
gemakkelijk aanbrengen van externe apparatuur. De mogelijkheden voor
een extra licht chassis om extra laadcapaciteit te genereren bestaan
uit een dunner frame met een sterkere staalkwaliteit en vierbalgs
luchtvering vóór, die een grotere veerweg toestaat evenals een grotere
liftcapaciteit.
De voertuigen van Scania zijn uitstekend manoeuvreerbaar dankzij de
grote wieluitslag en door de toepassing van gestuurde sleepassen op
voertuigen met drie of vier assen:
4x2 2 assen, één aangedreven
as
6x2 3 assen, één aangedreven as met een vaste sleepas erachter
6x2/4 3 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór
6x2*4 3 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas
8x2 4 assen, twee gestuurde voorassen en één aangedreven as met een
vaste sleepas erachter
8x2/4 4 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór en
een vaste sleepas erachter
8x2*6 4 assen, twee gestuurde vóórassen en één aangedreven as met een
gestuurde sleepas erachter
Er zijn twee chassishoogtes beschikbaar: L voor laag en N voor
normaal. Lage chassis zijn bedoeld voor toepassingen, waarbij maximale
laadcapaciteit nodig is of een lage laadhoogte. Sterkte klasses
omvatten M voor medium duty of H voor heavy duty.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto