IAA 2004 - Scania truckrange compleet: nieuwe cabines en motoren
20/08/2004
Tijdens de IAA tentoonstelling in september 2004 lanceert Scania de
resterende modellen van de nieuwe truckrange. De P- en T-serie worden
dan toegevoegd evenals diverse nieuwe uitvoeringen van de al eerder
geïntroduceerde R-serie. Ze beschikken allemaal over het nieuwe
cabine-interieur terwijl de nieuwe dagcabine het gat vult tussen de
korte cabine en de slaapcabine. Met de introductie van de
splinternieuwe 9-liter motor, die gebaseerd is op dezelfde modulaire
verbrandingskamer en dezelfde techniek als de andere Scania motoren,
is het Scania modulaire motoren programma dan compleet.
De uitvoeringen voor internationaal vervoer van de R-serie, die in
april van dit jaar al werden geïntroduceerd, markeerden het begin van
de totale overschakeling van de Europese productiefaciliteiten van
Scania naar de nieuwe truck generatie. Het brede aanbod van de 4-serie
is verder uitgebreid en er zijn nieuwe praktische mogelijkheden aan
toegevoegd. Tegelijkertijd leeft het unieke modulaire concept van
Scania voort, het is zelfs sterker dan ooit tevoren. De P-, R- en
T-serie omvatten in totaal zo'n 450 basisuitvoeringen met een nóg
uitgebreidere keuze uit opties dan tot nu toe het geval was. Het
modellenprogramma omvat drie transportsegmenten die te onderscheiden
zijn in internationaal vervoer, bouwvervoer en distributievervoer, van
16 ton GVW tot treingewichten tot 150 ton. De nieuwe modellen zullen
stapsgewijs tussen september 2004 en februari 2005 voor de markt
beschikbaar komen.
De P- en R-serie zijn ontworpen voor de toepassing in alle soorten
transport: internationaal, de bouw en distributie. De T-serie is
ontworpen voor internationaal vervoer en voor de bouwsector. Voor elke
toepassing heeft de gebruiker de keuze uit diverse cabinemodellen,
aandrijflijnen, wielconfiguraties en voor het chassis de keuze uit
vering, hoogte, sterkte, wielbases en voorbereidingen voor
carrosserieopbouw. Waar het ook maar mogelijk was is gewicht bespaard
terwijl de algehele efficiency verder is vergroot.
Door de toevoeging van de nieuwe vijfcilinder 9-liter motorunit is het
motoren-programma van Scania nu kompleet. Het aanbod bestaat nu uit
tien modulair opgebouwde motoren met een inhoud van 9-, 11-, 12- en
16-liter en vermogens van 230 tot 580 pk. Transportondernemers die op
zoek zijn naar extra lage emissies kunnen al vanaf september 2004
beschikken over een 420 pk Euro 4 versie van de 12-liter motor.
Net zoals dat het geval was bij de voertuigen voor het
lange-afstandsvervoer, stond ook bij de ontwikkeling van de nieuwe
bouw- en distributievoertuigen de vraag van de chauffeur naar een
optimale werkomgeving én de productiviteit voor de transportondernemer
centraal. Het interieur is helemaal nieuw bij alle cabine-uitvoeringen
waarbij de nadruk is gelegd op een nieuwe benadering van de ergonomie
voor de werkplek van de chauffeur terwijl er eveneens veel nieuwe
opbergmogelijkheden zijn gecreëerd. Er zijn bovendien nieuwe
dagcabines toegevoegd aan de P- en de R-serie. Door de 28 cm extra
lengte vormt de nieuwe dagcabine het midden tussen de korte cabine en
de slaapcabine.
De cabines
De nieuwe truckrange omvat de P-, R- en de T-serie met de daarbij
horende cabine modellen:
P-serie
De frontstuurcabine van de P-serie is laag gemonteerd op het chassis
om het in- en uitstappen te vergemakkelijken waardoor deze cabine bij
uitstek geschikt is voor de toepassing in de bouw en bij
distributiewerk, evenals voor het vervoer voor de middenlange afstand.
CP14 korte cabine
CP16 dagcabine
NIEUW
CP19L slaapcabine
met laag dak
CP19N slaapcabine
R-serie
De frontstuurcabine van de R-serie is hoog gemonteerd op het chassis
en heeft een semi-vlakke vloer voor maximale ruimte in de cabine en
optimale bewegingsruimte. Deze cabine is hoofdzakelijk bedoeld voor
internationaal vervoer en voor vervoer in de bouwsector, maar is ook
geschikt voor sommige distributietoepassingen.
CR16 dagcabine
NIEUW
CR19L slaapcabine
met laag dak
CR19N slaapcabine
CR19H Highline
CR19T Topline
T-serie
De torpedo van de T-serie is uniek in de markt. Deze cabine biedt
hetzelfde nieuwe interieur, maar met het voordeel van een kompleet
vlakke vloer eraan toegevoegd.
CT14 korte cabine
CT19N slaapcabine
CT19T Topline
(speciale bestelling)
Splinternieuwe 9-liter motoren
De nieuwe 9-liter motor maakt het modulaire motorenprogramma van
Scania compleet. Het karakter van deze nieuwe vijfcilinder motor is
geheel in overeen-stemming met de andere Scania motoren. Veel koppel
voor z'n inhoud en een uitstekende trekkracht bij lage toeren hebben
tot gevolg dat de noodzaak om te schakelen minimaal is. De beschikbare
motorvermogens en koppels zijn 230, 270 en 310 pk, respectievelijk
1.050, 1.250 en 1.550 Nm. Het brandstofverbruik is ongeveer 3% lager
dan de vroegere 9-liter motoren.
De werkplaatsen zijn reeds vertrouwd met het ontwerp en de techniek
van deze nieuwe motor. De motor is namelijk gebaseerd op hetzelfde
robuuste platform als de andere Scania motoren dat garant staat voor
uitstekende betrouwbaarheid en levensduur.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto