IAA 2004 - Nieuwe bouwvoertuigen van Scania
20/08/2004
P380 6x6 in vertrouwd terrein (klik voor grotere foto) Tijdens de IAA
tentoonstelling in september 2004 lanceert Scania haar compleet nieuwe
serie bouwvoertuigen. Een uitgebreide keuze uit twee-, drie- en
vierassers is dan beschikbaar. De belangrijkste voordelen voor de
bouwwereld zijn een hoog laadvermogen, robuust ontwerp, sterke
componenten die hun kwaliteit dubbel en dwars bewezen hebben en een
zéér laag brandstofverbruik. De bouwvoertuigen zijn leverbaar in de
P-, R- en T-serie, die in diverse versies beschikbaar zijn en die
allemaal over de ergonomische eigenschappen van het nieuwe Scania
cabine-interieur beschikken.
De nieuwe serie bouwvoertuigen van Scania onderscheidt zich door een
robuust ontwerp gecombineerd met een hoog laadvermogen en een brede
inzetbaarheid. Hieraan toegevoegd een chassis waarop de
gespecialiseerde carrosseriesector eenvoudig kan bouwen plus een brede
keuze aan PTO's. De aandrijflijnen van Scania worden geroemd om hun
kracht en sterkte en het lage brandstofverbruik. De nieuwe cabines,
die verkrijgbaar zijn in diverse varianten en met uitstekende
ergonomische eigenschappen, zullen de chauffeur zeker aanspreken.
Deze eigenschappen sluiten perfect aan bij de wensen van de bouwsector
waarbij de kippers en de overige voertuigen, hoofdzakelijk uit
betonmixers bestaand, de meerderheid vormen. Het modulaire
componentensysteem van Scania maakt het mogelijk dat de voertuigen
helemaal aangepast kunnen worden aan elk soort toepassing. Het
'geheim' is de enorm flexibele keuze aan interfaces waaromheen
componenten kunnen worden samengesteld in een groot aantal
combinaties.
Robuuste frames en chassiscomponenten
De frames en chassis zijn beschikbaar in drie sterkteklasses: M voor
medium duty, H voor heavy duty en E voor extra heavy duty. De frame-
en chassiscomponenten zijn allemaal aangepast aan de respectievelijke
sterkte-eisen, extreme gewichten uitgezonderd. Een medium duty 6x4
kipper bijvoorbeeld, kan voorzien worden van 9,5 mm dikke
langsdraagbalk, een enkel aangedreven tandemstel en lucht- of
bladvering. Een extra heavy duty 6x4 kipper op z'n beurt, heeft het
sterkste frame met twee-voudige langsdraagbalken, forse bladveren en
het sterkste naafreductietandemstel.
Er zijn twee chassishoogtes beschikbaar: N voor normaal en H voor
hoog. Bij de H-uitvoering zijn de componenten zo ver mogelijk van de
grond gemonteerd om beschadigingen te voorkomen. Een vooruitstekende
bumper is leverbaar voor bouwvoertuigen die extra bescherming nodig
hebben aan de voorkant van het voertuig. Buiten het standaard
aanwezige sleepoog achter het neerklapbare frontpaneel is deze bumper
eveneens voorzien van een sleepoog, dat in het midden is aangebracht.
Deze voorziening is bijzonder nuttig als het voertuig vast komt te
zitten bijvoorbeeld op een bouwterrein.
Een speciale uitvoering van de onderrijbeveiliging aan de voorkant
voldoet aan de voorschriften met name voor bouwvoertuigen met een hoog
chassis. Draadroosters zijn leverbaar om de koplampen te beschermen en
de inklapbare instaptreden zorgen ervoor dat de cabine betreden kan
worden zonder vuil te worden.
Alle types motoren, versnellingsbakken en assen
Alle versies van de Scania modulaire motorenfamilie zijn leverbaar van
270 tot 580 pk.
De nieuwe 9-liter vijfcilinder lijnmotor met 270 of 310 pk beschikt
over ruim voldoende koppel bij lage toerentallen. De motor is geschikt
voor toepassing bij bijvoorbeeld 4x2 kippers en twee- of drieassige
betonmixers. Deze laatste profiteert van de ongewoon sterke,
distributie PTO, die leverbaar is op alle Scania motoren. De 11- en
12-liter zescilinder lijnmotoren met 340 en 470 pk zijn geschikt voor
elke toepassing in de bouw, inclusief aandrijving op alle wielen
(340-420 pk). De 16-liter V8 met 500 en 580 pk is geschikt voor de
meest veeleisende toepassingen evenals voor zwaar transport.
Scania's aanbod van versnellingsbakken is gebaseerd op het bekende
modulaire principe. De serie omvat een 8 en een 8+1 versnellingen
splitterbak met of zonder kruipversnelling plus een 12 en een 12+2
versnellingen splitterbak, wel of niet voor-zien van twee
kruipversnellingen. Alle versnellingsbakken zijn leverbaar met een
brede keuze aan PTO's met verschillende vermogens en diverse
aandrijfmogelijkheden. Voor sommige medium duty toepassingen van de
P-serie zijn automatische versnellingsbakken leverbaar.
Om het motorvermogen en de chassissterkte optimaal op elkaar af te
stemmen is een brede keuze aan enkele en dubbele aangedreven
achterassen beschikbaar. De assen zijn leverbaar in diverse sterktes
met of zonder naafreductie. Op voertuigen met aandrijving op alle
wielen wordt daarentegen een daarbij passende aangedreven vóóras met
naafreductie toegepast.
Overdrive versnellingsbak - ingesteld op economy
Een versie met overdrive van de 12+2 versnellingsbak is helemaal
toegesneden op de behoeften van bouwvoertuigen met naafreductie op de
wielen. De overdriveverhouding is 0,81 in de hoogste versnelling om
ook comfortabel te kunnen rijden op de grote weg.
Het geringe vermogensverlies door de overdrive (1,5%) wordt
ruimschoots gecompenseerd door het feit dat het toerental van de motor
zich binnen het economische gebied bevindt. Afhankelijk van de
toegepaste overbrengingsverhouding van de achteras, is het theoretisch
mogelijk om bij een kruissnelheid van 85 km/uur tot 6% brandstof te
besparen met een 40-tons trekker/oplegger combinatie (4x2, 315/80R22,5
banden, 4,21 achterasoverbrenging). Het motortoerental daalt van
ongeveer 1.800 naar 1.500 omw/min.
Transportondernemers, die brandstofverbruik als hoogste prioriteit
stellen, kunnen evengoed toch een hogere snelheid op de grote weg
realiseren waarmee tijd wordt bespaard. Ondernemers die snelheid en
een maximaal aantal ladingen per dag belangrijker vinden worden in
staat gesteld behoorlijke brandstofbesparingen te realiseren, terwijl
de uitstoot van schadelijke stoffen minder is.
Cabines voor alle doeleinden
Alle varianten van de P-, R- en T-serie kunnen worden gespecificeerd
op de bouwvoertuigen van Scania. Er zijn twee nieuwe cabines
beschikbaar, de P- en de R-dagcabine die het midden houden tussen een
korte cabine en een slaapcabine. De nieuwe R-dagcabine biedt de unieke
mogelijkheid om de krachtigste Scania motor - de 16-liter V8 met 500
of 580 pk - te combineren met een compacte cabine. De P-serie omvat
een laag gemonteerde korte cabine, een dagcabine en twee slaapcabines
(met laag dak en normaal dak). De R-serie heeft een hoog gemonteerde
dagcabine en een keuze uit vier slaapcabines (laag dak, normaal dak,
Highline en Topline). De T-serie biedt een korte en een slaapcabine,
beide met een volledig vlakke vloer.
Vele opties die mogelijk zijn voor het cabine-interieur zijn speciaal
afgestemd op de bouwmarkt, zoals vinyl bekleding, rubberen matten en
diverse opbergmogelijkheden. Eenvoudige achteruitkijkspiegels zonder
de aërodynamische kappen, die zeer geschikt zijn voor de moeilijke
omstandigheden in de bouw, zijn eveneens als optie leverbaar. Het
dashboard is leverbaar in een lange en een korte versie om te kunnen
voldoen aan de behoefte aan eventuele extra schakelaars en extra
apparatuur. Scania biedt diverse fleetmanagement producten met
geschikte computerhardware, inclusief een groot ingebouwd touch-screen
dat geheel is geïntegreerd in het lange dashboard.
Veel wielconfiguraties voor zware omstandigheden
De chassis voor de bouw van Scania kunnen worden geleverd met de
volgende wielconfiguraties:
4x2 2 assen, één aangedreven
as
4x4 2 assen, beide assen aangedreven
6x2 3 assen, één aangedreven as en met een vaste sleepas erachter
6x4 3 assen, dubbel aangedreven tandemstel
6x6 3 assen, alle assen aangedreven
8x2 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven met een vaste
sleepas erachter
8x2/4 4 assen, één aangedreven as met een gestuurde sleepas ervóór en
een vaste sleepas erachter (dubbel gestuurd)
8x2*6 4 assen, twee gestuurde vóórassen, één aangedreven as met een
gestuurde sleepas erachter
8x4 4 assen, twee gestuurde vóórassen, dubbel aangedreven tandemstel
achter
Er zijn twee chassis hoogtes beschikbaar: N voor normaal en H voor
hoog. Sterkte klasses omvatten M voor medium duty, H voor heavy duty
en E voor extra heavy duty.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto