Agfa-Gevaert Halfjaarresultaten 2004
Persbericht
Agfa desinvesteert Consumer Imaging in transactie met positieve cashflow
Aankoopprijs: 175,5 miljoen euro
Verwachte totale invloed op cashflow: +260 miljoen euro over 4 jaar
Uitzonderlijk non-cash boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro
Overdracht van alle CI-activiteiten en -werknemers
Agfa concentreert zich volledig op Graphic Systems en HealthCare
Blijvend stevige balansstructuur
Omzet herstelt in tweede kwartaal
HealthCare terug op het goede spoor
Stevige omzet in Graphic Systems
Mortsel (België), 19 augustus, 2004 - 8.00 uur (CET)
Agfa-Gevaert meldt dat het een definitieve overeenkomst heeft bereikt
voor de desinvestering van het geheel van de activiteiten van Consumer
Imaging via een management buy out/in-transactie. De aankoopprijs werd
vastgelegd op 175,5 miljoen euro. De transactie resulteert in een
non-cash boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro, maar genereert
cash ten bedrage van 260 miljoen euro. Terwijl de marktomstandigheden
van HealthCare en Graphic Systems de laatste maanden gevoelig
verbeterden, werden Agfa's resultaten van het eerste halfjaar zwaar
beïnvloed door het verwachte boekhoudkundige verlies op de
desinvestering van Consumer Imaging.
Desinvestering Consumer Imaging
Agfa-Gevaert meldt dat het een definitieve overeenkomst bereikt heeft
om het geheel van Consumer Imaging, inclusief film, producten voor
finishing, labapparatuur en de verwante leasingportefeuille te
desinvesteren door een management buy out/in. De aankoopprijs werd
vastgelegd op 175,5 miljoen euro. Op het moment dat de transactie
wordt afgesloten zal de aankoopprijs worden aangepast aan de
wijzigingen in het nettowerkkapitaal en de nettoschulden. De beoogde
datum voor de afsluiting van de transactie is 1 november 2004. Agfa
werd geadviseerd door Goldman Sachs, terwijl Fortis Bank een 'fairness
opinion' gaf.
Een nieuwe onderneming die zal werken onder de naam 'AgfaPhoto' zal
alle wereldwijde markten en klanten van Consumer Imaging blijven
bedienen. AgfaPhoto is een privé-onderneming in het bezit van NannO
Beteiligungsholding, het management en twee minderheidsaandeelhouders,
Abrams Capital en Highfields Capital. Dat zijn beide institutionele
investeerders met hun hoofdkwartier in de VS.
AgfaPhoto is van plan na de afronding van de transactie naar schatting
2.870 werknemers over te nemen. In de verschillende landen waar
Consumer Imaging actief is worden de gebruikelijke informatie- en
consultatieprocedures ten aanzien van de
werknemersvertegenwoordigingen gevolgd.
AgfaPhoto zal over een licentieovereenkomst beschikken om het
Agfa-merk voor onbeperkte tijd te gebruiken voor fotofilmproducten.
Ten laatste 18 maanden na de afsluiting van de transactie zal het
AgfaPhoto-merk gelanceerd worden voor finishing-producten en
labapparatuur.
"Dankzij deze desinvestering zal Agfa meer aandacht kunnen besteden
aan zijn strategische groeimarkten van Graphic Systems en HealthCare,
waar de omschakeling naar digitale technologie in sneltempo voortgaat.
We komen nu in een positie die ons toelaat sneller vooruitgang te
boeken om onze leiderspositie in de beeldvormingsmarkten van de
toekomst te versterken", zei Ludo Verhoeven, Chief Executive Officer
van Agfa-Gevaert. "De fotografie ligt aan de grondslag van onze
onderneming en ze vertegenwoordigt een belangrijk deel van onze
geschiedenis. De beslissing om ze af te stoten was niet gemakkelijk,
maar we zijn ervan overtuigd dat deze transactie voordelig is voor
zowel Agfa en zijn aandeelhouders als voor de consumentenbusiness. Ook
onze klanten en werknemers krijgen zo de meeste kansen om de
uitdagingen in de markten van vandaag met succes aan te pakken."
"We zullen AgfaPhoto beheren als een middelgrote onderneming met de
grootst mogelijke flexibiliteit om zich aan de snel evoluerende
marktomstandigheden aan te passen. AgfaPhoto kan voortbouwen op een
heel sterk productengamma en zal zijn kostenstructuur verder
verbeteren", aldus Hartmut Emans, Managing Director van NannO
Beteiligungsholding, die samen met het management van Consumer Imaging
AgfaPhoto zal leiden. "We hebben een grondige kennis van onze markten
en van de behoeften van onze klanten", zei Eddy Rottie, General
Manager van Agfa's Consumer Imaging business en toekomstig hoofd van
AgfaPhoto. "AgfaPhoto zal een toonaangevende rol blijven spelen in de
fotografische industrie."
Transactie met positieve cashflow
Als onderdeel van de transactie zal Agfa nettoactiva en -passiva
overdragen met een boekhoudkundige waarde van een geschatte 560
miljoen euro.
De transactie zal resulteren in een geschat non-cash boekhoudkundig
verlies van 430 miljoen euro, waarvan een belangrijk deel toe te
schrijven is aan de afboeking van alle vaste activa van Consumer
Imaging. Dit verlies is aftrekbaar van het belastbaar inkomen, wat
resulteert in een effect na belastingen van 291 miljoen euro. Om
onmiddellijk een maximale transparantie over deze belangrijke
transactie te garanderen, besliste Agfa om het verwachte verlies reeds
volledig te boeken bij de afsluiting van de halfjaarcijfers eind juni
2004.
Na de afsluiting van de transactie zullen Agfa en AgfaPhoto als
volledig onafhankelijke ondernemingen in heel verschillende markten
actief zijn. Agfa zal AgfaPhoto een verkoperskrediet toestaan voor een
maximum bedrag dat gelijk is aan de aankoopprijs. Dit verkoperskrediet
zal volledig gewaarborgd zijn door de leasingportefeuille en zal
terugbetaald worden over een periode van vier jaar.
"De transactie zal dus in 2004 geen effect op de cashflow hebben.
Vanaf 2005 heeft ze een positief effect. Wanneer rekening gehouden
wordt met de aflossing van het verkoperskrediet en met de invloed op
de belastingen, is er een positieve cashflow van 260 miljoen euro",
zei Marc Gedopt, Chief Financial and Administration Officer bij
Agfa-Gevaert. "Vanaf 2005 zullen we enkel nog actief zijn in onze
belangrijkste markten van Graphic Systems en HealthCare. Dit zal
Agfa's winstgevendheid opdrijven en het groeiprofiel accentueren."
Resultaten Agfa-Gevaert voor het eerste halfjaar 2004
De eerste helft van 2004 werd gekenmerkt door een zwakke start in de
eerste twee maanden, die gevolgd werd door een stevige verbetering
tijdens het tweede kwartaal. Dit resulteerde in een omzet van 1.874
miljoen euro voor de eerste zes maanden, wat neerkomt op een daling
van 11,8 procent tegenover het eerste halfjaar van 2003 of 5,4 procent
wanneer de effecten van de sterke euro en de verkoop van de
activiteiten op het vlak van niet-destructief materiaalonderzoek
(Non-Destructive Testing of NDT) buiten beschouwing gelaten worden.
De brutowinst bereikte na het eerste halfjaar 782 miljoen euro,
tegenover 912 miljoen euro in dezelfde periode van 2003. De Groep kon
zijn brutowinstmarge op een hoog niveau van 41,7 procent houden (vorig
jaar: 42,9 procent), ondanks de negatieve weerslag van de hogere
grondstofprijzen, de wisselkoersschommelingen en de voortdurende
prijserosie.
De verkoop- en algemene administratieve kosten kwamen uit op 498
miljoen euro, een daling van 8,6 procent. De uitgaven voor research en
ontwikkeling daalden met 16 procent door de verkoop van
Non-Destructive Testing eind 2003 en door de afname van de
onderzoeksbestedingen bij Consumer Imaging.
De herstructurerings- en niet-recurrente kosten stegen van 22 miljoen
euro in de eerste helft van 2003 tot 32 miljoen euro. Eenderde van
deze kosten was verbonden aan Consumer Imaging. De andere
bedrijfskosten (inkomsten min kosten) bedroegen -504 miljoen euro.
Deze sterke stijging ten opzichte van vorig jaar wordt verklaard door
het uitzonderlijk boekhoudkundig verlies van 430 miljoen euro op de
verkoop van Consumer Imaging.
Het bedrijfsresultaat van de Groep kwam bijgevolg uit op -320 miljoen
euro, tegenover 189 miljoen euro in de eerste helft van 2003. Zonder
het effect van de desinvestering van Consumer Imaging, zou het
bedrijfsresultaat 110 miljoen euro bedragen, wat overeenkomt met 5,9
procent van de omzet.
Het niet-operationeel resultaat, waaronder de financiële lasten
vallen, verbeterde van -40 miljoen euro tot -26 miljoen euro, vooral
dankzij de lagere netto financiële schuld.
De winst voor belastingen bedroeg -346 miljoen euro. Voor de
desinvestering van CI werd in totaal 139 miljoen euro aan uitgestelde
belastingsvorderingen geboekt, wat resulteerde in 111 miljoen euro aan
belastingsinkomsten voor het eerste halfjaar van 2004. De nettowinst
bedroeg bijgevolg -235 miljoen euro.
Zonder het effect van de desinvestering van Consumer Imaging zou de
nettowinst 56 miljoen euro bereikt hebben.
De winst per aandeel bedroeg -187 eurocent tegenover 73 eurocent in
het eerste halfjaar van 2003.
Stijgende trend in tweede kwartaal
Tegenover het eerste kwartaal verbeterde de omzet in alle Business
Groups. In Graphic Systems verhoogde de omzet (exclusief
wisselkoerseffecten) met 3,5 procent tegenover het tweede kwartaal in
2003. Deze ommekeer na drie opeenvolgende zwakkere jaren weerspiegelt
de algemene verbetering van de marktomstandigheden in de grafische
industrie en Agfa's vermogen om zijn marktposities nog verder te
versterken. De terugkeer van het vertrouwen van de klanten werd
bevestigd tijdens de Drupa-beurs, waar Agfa hoger dan verwachte
bestellingen voor apparatuur en software kon rapporteren. Deze
bestellingen zullen de omzet in de volgende maanden positief
beïnvloeden.
Het rendement op omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 4,8 procent,
tegenover 5,4 procent in het voorgaande kwartaal. Dit kan worden
verklaard door de hogere herstructureringskosten en de verkoopkosten
verbonden aan de Drupa-beurs. Indien geen rekening gehouden wordt met
deze eenmalige effecten, zou het rendement op omzet in het tweede
kwartaal 8,5 procent bedragen.
In het begin van het jaar meldde Agfa de overname van Lastra, een
Italiaanse fabrikant van drukplaten, chemicaliën en apparatuur voor de
offsetdrukindustrie. Lastra telt ongeveer 900 werknemers en het
behaalde in 2003 een omzet van 226 miljoen euro. De transactie is
gebaseerd op een bedrijfswaarde van 155 miljoen euro. In augustus
kondigde Agfa aan dat het alle nodige goedkeuringen voor deze overname
had bekomen. De transactie zal daarom eind augustus 2004 afgesloten
worden en Lastra's resultaten zullen vanaf dan volledig geconsolideerd
worden.
Na een verrassend zwakke start in de eerste twee maanden van het jaar,
vertoonde de omzet van HealthCare een sterke verbetering. De omzet van
het tweede kwartaal lag meer dan 20 procent hoger dan in de eerste
drie maanden van het jaar. Ondanks het moeilijkere prijsklimaat,
vooral door het effect van de hernieuwing van het contract met Premier
eind vorig jaar, klom HealthCare's rendement op omzet van 12,5 procent
in de eerste drie maanden tot 15,1 procent in het tweede kwartaal.
Agfa is vol vertrouwen dat deze stijgende trend in de volgende
kwartalen bevestigd zal worden.
Voor de gehele Groep bedroeg de omzet in het tweede kwartaal 1.006
miljoen euro, een daling van 8,3 procent vergeleken met dezelfde
periode vorig jaar. Exclusief de wisselkoersschommelingen en het
effect van de verkoop van Non-Destructive Testing, was de daling
beperkt tot 4,0 procent en geheel voor rekening van Consumer Imaging.
Het bedrijfsresultaat bedroeg in het tweede kwartaal -366 miljoen
euro, wat te wijten is aan het uitzonderlijke verlies op de
desinvestering van Consumer Imaging, dat werd geboekt bij de
afsluiting van het kwartaal. Zonder dit uitzonderlijke verlies bedroeg
Agfa's bedrijfsresultaat 64 miljoen euro. Deze daling in vergelijking
met de 104 miljoen euro van het tweede kwartaal in 2003 kan vooral
verklaard worden door de combinatie van de lagere omzet, negatieve
wisselkoers- en prijseffecten en hogere herstructureringskosten.
De nettowinst bedroeg in het tweede kwartaal -255 miljoen euro of +36
miljoen euro indien geen rekening gehouden wordt met de desinvestering
van Consumer Imaging.
De winst per aandeel bedroeg -203 eurocent, of +28 eurocent zonder de
CI-desinvestering.
Balans
Eind juni 2004 bedroegen de totale activa 3.553 miljoen euro, in
vergelijking met 3.839 miljoen euro eind 2003.
De beslissing om Consumer Imaging te desinvesteren resulteerde in een
afboeking van alle vaste activa van CI met 107 miljoen euro. Bovendien
werden de kortetermijnsprovisies verhoogd met 323 miljoen euro om de
andere verwachte boekhoudkundige verliezen op deze transactie te
dekken en werden uitgestelde belastingsvorderingen voor een bedrag van
139 miljoen euro ingeschreven. Het boekhoudkundig verlies op de
verkoop van Consumer Imaging verklaart ook de daling van het eigen
vermogen tot 1.034 miljoen euro.
De balans van de Groep blijft erg solide, met de netto financiële
schulden en de gearing ratio op een laag niveau.
Omdat het werkkapitaal beïnvloed wordt door seizoensgebonden effecten,
moet het vergeleken worden met dat van dezelfde periode in het vorige
jaar. Agfa slaagde erin zijn voorraden verder terug te dringen tot 842
miljoen euro, tegenover 973 miljoen euro na zes maanden in 2003. De
handelsvorderingen bedroegen 859 miljoen euro, tegenover 935 miljoen
euro eind juni 2003. De handelsschulden, ten slotte, stegen van 290
miljoen euro tot 312 miljoen euro.
Agfa is vastbesloten het werkkapitaal nog aanzienlijk terug te dringen
tegen eind 2005.
Cashflow
De cashflow werd niet beïnvloed door de desinvestering van Consumer
Imaging. De brutobedrijfskasstroom bereikte na zes maanden in 2004 150
miljoen euro, terwijl de nettobedrijfskasstroom uitkwam op 61 miljoen
euro. Dat het verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom zo
groot is, wordt verklaard doordat belastingen betaald werden op de
meerwaarde van de verkoop van de NDT-activiteiten eind 2003.
Business Groups
In het eerste halfjaar van 2004 stond Graphic Systems in voor 42,6
procent van Agfa's omzet. HealthCare vertegenwoordigde 34,6 procent
van de Groepsomzet en het aandeel van Consumer Imaging bedroeg 19,4
procent. Alle andere activiteiten, gegroepeerd in Specialty Products,
hadden samen een aandeel van 3,4 procent.
Na 6 maanden in 2004 bedroeg de omzet van Consumer Imaging 363 miljoen
euro, een daling van 17,9 procent (of 15,6 procent bij stabiele
wisselkoersen) tegenover dezelfde periode in 2003.
De omzetdaling (exclusief wisselkoerseffecten) is gelijk verdeeld over
de twee kwartalen. Ze weerspiegelt de sterk versnellende omschakeling
van analoge naar digitale fotografie en de toegenomen prijserosie. De
omzet van film werd het zwaarst getroffen, terwijl voor labapparatuur
en fotopapier een meer gematigde daling opgetekend werd. In het eerste
halfjaar van 2004 werden Agfa's nieuwe digitale minilab d-lab.1 en het
digitale lab voor industriële afwerkcentrales d-ws gelanceerd.
De beslissing om Consumer Imaging te verkopen resulteerde in
bijkomende kosten: alle vaste activa werden afgeboekt en er werd een
provisie aangelegd voor de verwachte resterende verliezen van deze
transactie. Het bedrijfsresultaat kwam dus uit op -459,7 miljoen euro,
tegenover -24,9 miljoen euro in de eerste helft van 2003.
Vergeleken met het eerste halfjaar van 2003 daalde de omzet van
Graphic Systems met 2,8 procent tot 799 miljoen euro. De
wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten, werd een kleine groei
van 0,5 procent geboekt. Na een trage start in het begin van het jaar,
was er een ommekeer in maart. Deze trend zette zich door in het tweede
kwartaal door de opleving in de grafische sector.
Het bedrijfsresultaat bereikte 40,7 miljoen euro, tegenover 61,0
miljoen euro in de eerste helft van 2003. Het rendement op omzet
daalde van 7,4 tot 5,1 procent, vooral door de prijserosie, de
effecten van de wisselkoersschommelingen en de gestegen
grondstofprijzen. De hogere herstructurerings- en verkoopkosten (in
verband met de Drupa-beurs in mei) speelden ook een rol.
Deze vierjaarlijkse beurs, de grootste van de grafische industrie, was
zeer succesrijk en Agfa kon zowel voor apparatuur als voor software
beduidend meer bestellingen boeken dan verwacht, wat in de komende
maanden een gunstige invloed op de omzet zal hebben. De :Sublima
cross-modulation screening software was een van de meest succesvolle
softwarepakketten. Agfa ontving er de '2004 Technological Innovator of
the Year'-award van de Flexographic Pre-Press Platemakers Association
voor. Ook Agfa's digitale inkjetdruksystemen kenden succes: nieuwe
proefdruksystemen werden voorgesteld en op Drupa werden twee digitale
inkjetdrukpersen verkocht.
Na zes maanden in 2004 kwam HealthCare's omzet uit op 648 miljoen
euro, een daling van 7,8 procent tegenover dezelfde periode in 2003.
De wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten bleef de daling
beperkt tot 3,6 procent. De omzet van het eerste halfjaar leed onder
de bijzonder zwakke verkoop in de eerste twee maanden van het jaar,
terwijl de daaropvolgende maanden een aanzienlijke verbetering kenden.
Het bedrijfsresultaat bereikte 90,1 miljoen euro, tegenover 138,1
miljoen euro in 2003. Dit is vooral te verklaren door de lagere omzet,
een moeilijker prijsklimaat, voortdurende negatieve
wisselkoerseffecten en hogere grondstofprijzen. Het rendement op omzet
bedroeg 13,9 procent, tegenover 19,6 procent vorig jaar. Gelijklopend
met de omzettrend in de eerste zes maanden kende het rendement op
omzet in het tweede kwartaal een duidelijke verbetering tegenover de
eerste drie maanden van het jaar.
Op het vlak van ziekenhuis-IT, slaagde Agfa er opnieuw in een aantal
belangrijke contracten te sluiten voor zijn IMPAX PACS-systemen. Een
van de voornaamste is het niet-exlusief contract met de aankoopdivisie
van Premier Inc. Agfa's IMPAX-systemen zijn nu beschikbaar voor de
bijna 1.500 Amerikaanse ziekenhuizen en verwante centra voor medische
beeldvorming die lid zijn van Premier. In het Verenigd Koninkrijk
kreeg Agfa contracten toegekend voor de installatie van zijn
IMPAX-systeem voor cardiologie in de University Hospitals of Leicester
NHS Trust, bestaande uit drie ziekenhuizen, en in de North
Lincolnshire and Goole Hospitals NHS Trust die alle ziekenhuizen leidt
in Scunthorpe, Grimsby en Goole. Bovendien werd Agfa's
radiologie-informatiesysteem gecertificeerd door het Duitse instituut
dat instaat voor het beheer en de organisatie van de verplichte
verzekering van geneeskundige verzorging en uitkeringen. Zonder deze
certificering kan een RIS-oplossing niet aanvaard worden in de Duitse
gezondheidszorg-markt. In de VS verleende de voedings- en
geneesmiddelenorganisatie (FDA) Agfa haar goedkeuring voor zijn
diagnostisch werkstation voor mammografie.
Specialty Products bestaat vooral uit cinefilm, microfilm en film voor
niet-destructief materiaalonderzoek, die Agfa levert aan General
Electric Company volgens een exclusieve langetermijnovereenkomst. De
omzet van Specialty Products bereikte in de eerste zes maanden van
2004 64 miljoen euro, terwijl het bedrijfsresultaat uitkwam op 9,0
miljoen euro.
Vooruitzichten
Agfa verwacht dat de marktomstandigheden en de bedrijsmarges voor
herstructurering voor Graphic Systems en HealthCare verder zullen
verbeteren.
Een groot deel van de eerder aangekondigde herstructureringskosten van
120 miljoen voor de hele Groep zullen in de tweede helft van het jaar
geboekt worden. Ze zullen vooral een invloed hebben op Graphic
Systems. Om te vermijden dat de resterende kosten van de
desinvestering van Consumer Imaging een bijkomend gewicht leggen op de
andere business groups, zal Agfa zijn inspanningen om de verkoop- en
algemene administratiekosten tot de beoogde 22 procent van de omzet te
reduceren tegen eind 2005 nog opvoeren.
Bovendien gaat Agfa door met de implementatie van het Orion-plan, dat
zal lopen tot eind 2005. Het heeft tot doel de groei te stimuleren, de
kwaliteit van producten en systemen verder te verbeteren en het
werkkapitaal terug te dringen.
Geconsolideerde kerncijfers eerste halfjaar 2004 (*)
In miljoen euro
na 6 maanden
2004
na 6 maanden
2003
% t.o.v.
vorig jaar
% t.o.v. vorig jaar excl.
wisselkoers-
effecten
Omzet
1.874
2.124
-11,8%
-8,5%
· Graphic Systems
799
822
-2,8%
+0,5%
· HealthCare
648
703
-7,8%
-3,6%
· Consumer Imaging
363
442
-17,9%
-15,6%
· Specialty Products
64
157
n.v.t.
n.v.t..
Brutowinst
782
912
-14,3%
Bedrijfskosten
(1.102)
(723)
+52,4%
· waarvan kosten i.v.m. desinvestering CI
(430)
---
---
· waarvan herstructurerings- en niet-recurrente kosten
(32)
(22)
+45,5%
Bedrijfsresultaat
(320)
189
-269,3%
Excl. desinvestering CI
110
189
-41,8%
· Graphic Systems
40,7
61,0
-33,3%
· HealthCare
90,1
138,1
-34,8%
· Consumer Imaging
(459,7)
(24,9)
---
Excl. desinvestering
(29,7)
(24,9)
-19,3%
· Specialty Products
9,0
14,6
n.v.t.
Niet-operationeel resultaat (**)
(26)
(40)
-35,0%
Winst voor belastingen
(346)
149
-332,2%
Belastingen
---
(50)
+322,0%
Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)
(235)
---
-337,4%
Aandeel van derden & ondernemingen met vermogensmutatie
---
---
---
Nettoresultaat (aandeel Groep)
(235)
---
-337,4%
Brutobedrijfskasstroom
150
219
-31,5%
Nettobedrijfskasstroom (***)
61
142
-57,0%
(*) niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfer overeenkomstig
IFRS/IAS-waarderingsregels, m.u.v. IAS 10 en IAS 37 daar de Groep
besliste de verwachte verliezen op de desinvestering van Consumer
Imaging reeds volledig te boeken om onmiddellijk een maximale
transparantie te verschaffen over de effecten van deze belangrijke
transactie.
(**) financieel resultaat
(***) o.a. de veranderingen in het werkkapitaal zorgen voor een
verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom.
Geconsolideerde kerncijfers tweede kwartaal 2004(*)
in miljoen euro
KW2 2004
KW2 2003
% t.o.v.
vorig jaar
% t.o.v. vorig jaar excl.
wisselkoers-
effecten
Omzet
1.006
1.097
-8,3%
-6,6%
· Graphic Systems
413
405
+2,0%
+3,5%
· HealthCare
356
364
-2,2%
+0,3%
· Consumer Imaging
208
250
-16,8%
-15,6%
· Specialty Products
29
78
n.v.t.
n.v.t.
Brutowinst
414
461
-10,2%
Bedrijfskosten
(780)
(357)
-118,5%
· waarvan kosten i.v.m. desinvestering CI
(430)
---
---
· waarvan herstructurerings- en niet-recurrente kosten
(24)
(14)
+71,4%
Bedrijfsresultaat
(366)
104
-451,9%
Excl. desinvestering CI
64
104
-38,5%
· Graphic Systems
19,8
27,1
-26,9%
· HealthCare
53,7
71,4
-24,8%
· Consumer Imaging
(440,7)
(3,5)
---
Excl. desinvestering
(10,7)
(3,5)
-205,7%
· Specialty Products
0,8
9,2
n.v.t.
Niet-operationeel resultaat (**)
(11)
(19)
-42,1%
Winst voor belastingen
(377)
85
-543,5%
Belastingen
122
(25)
+588,0%
Nettoresultaat (geconsolideerde ondernemingen)
(255)
60
-525,0%
Aandeel van derden & ondernemingen met vermogensmutatie
---
---
---
Nettoresultaat (aandeel Groep)
(255)
60
-525,0%
Brutobedrijfskasstroom
96
121
-20,7%
Nettobedrijfskasstroom (***)
50
53
-5,7%
(*) niet-geauditeerde, geconsolideerde cijfer overeenkomstig
IFRS/IAS-waarderingsregels, m.u.v. IAS 10 en IAS 37 daar de Groep
besliste de verwachte verliezen op de desinvestering van Consumer
Imaging reeds volledig te boeken om onmiddellijk een maximale
transparantie te verschaffen over de effecten van deze belangrijke
transactie.
(**) financieel resultaat
(***) o.a. de veranderingen in het werkkapitaal zorgen voor een
verschil tussen bruto- en nettobedrijfskasstroom.
Geconsolideerde balans
Balans (in miljoen euro)
30/06/'04
31/12/'03
30/06/'03
Totale activa
3.553
3.839
4.025
Voorraden
842
813
973
Handelsvorderingen
859
826
935
Netto financiële schulden
323
233
709
Eigen vermogen
1.034
1.371
1.258
In eurocent
Winst per aandeel
Bedrijfsresultaat per aandeel
Aantal aandelen gebruikt voor berekening
Na 1ste halfjaar 2004
(187)
(254)
126.000.000
Excl. desinvestering CI
44
87
Na 1ste halfjaar 2003
73
139
135.557.619
Contact
Anne Vleminckx
Directeur Corporate Communication
tel. ++32 (0)3/444.59.27
©1995-2004 Agfa-Gevaert Group. All rights reserved.Legal information.
Agfa-Gevaert Group