Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
21 juni 2004 AAM/ASAM/04/44250
nr. 2030416170
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid (De Wit) 19 augustus 2004

./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid De Wit (SP) over Poolse staatsburgers en registratie als zzp-er.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

2

2030416170

Vraag 1.
Hebt u kennisgenomen van het nieuwsbericht "Polen vinden mazen in de wet" (RTL 4 Nieuws, 12 juni jl.)?

Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2.
Is het mogelijk dat Poolse staatsburgers zich bij de Kamer van Koophandel in Nederland inschrijven als zelfstandige zonder personeel (ZZP)?

Antwoord 2.
De zzp-er is een zelfstandige en kan als zodanig onder een bepaalde rechtsvorm (bijvoorbeeld eenmanszaak of BV) worden ingeschreven bij de KvK.

Vraag 3.
Kunnen Poolse staatsburgers zich in hun land laten registeren als ZZP-er?

Antwoord 3.
ZZP'ers of kleine bedrijven in Polen zijn niet verplicht zich te registreren bij de Kamer van Koophandel. Ze worden geregistreerd door de lagere overheden (gemeentelijk niveau) en bij de Belastingdienst voor sofinummer, afdracht premies etc. Vervolgens worden deze kleine bedrijven ook geregistreerd bij het Nationale Register van de Rechtbank.

Vraag 4.
Indien het antwoord op vragen 2 en/of 3 positief is, kunnen deze zelfstandigen zonder personeel hun diensten aanbieden aan in Nederland gevestigde bedrijven en/of particulieren?

Antwoord 4.
Ja, op grond van de Toetredingsverdragen met de nieuwe lidstaten hebben zelfstandigen (al dan niet zonder personeel) uit de nieuwe lidstaten het recht om hun diensten aan te bieden aan in Nederland gevestigde bedrijven en/of particulieren. Overigens hadden natuurlijke personen uit de nieuwe lidstaten, waaronder Polen, op basis van de Associatie-akkoorden vanaf de begin jaren '90 al het recht in een lidstaat een bedrijf op te richten of zich als zelfstandige te vestigen. Dit is na de toetreding niet veranderd.

3

Vraag 5.
Hoeveel staatsburgers uit Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Hongarije, Tsjechië, Polen en Slovenië hebben zich in Nederland bij de Kamers van Koophandel geregistreerd? Hoeveel van deze zelfstandigen zonder personeel bieden hun diensten aan in Nederland? In welke sectoren? Is er sprake van verandering ten opzichte van de afgelopen jaren? Waaruit bestaat die verandering? Kunt u een schatting maken van de aantallen voor de komende jaren?

Antwoord 5.
In totaal staan 1180 personen geboren in genoemde landen bij de Kamers van Koophandel ingeschreven, hetzij als eenmanszaak met één werkzame persoon (1097 personen) hetzij als eenmans-BV (83 personen). Ter toelichting zij opgemerkt dat in het handelsregister niet op nationaliteit maar op geboorteland wordt geregistreerd en dat de Kamers van Koophandel geen zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) als zodanig registreren, maar de rechtsvorm waarbinnen zij hun activiteiten uitvoeren. Diensten worden in diverse sectoren aangeboden, met name in de bouwnijverheid, groot- en tussenhandel alsmede zakelijke en overige dienstverlening. Er is sprake van een stijgende lijn van het aantal zelfstandigen uit de nieuwe lidstaten die zich met een eenmanszaak of eenmans-BV laten registreren (in 2002 vonden 121 nieuwe registraties plaats, in 2003 waren dat er 149 en in 2004, tot 1 juli, 403). Wat betreft de komende jaren kan slechts worden opgemerkt dat de open grenzen zeer waarschijnlijk aanleiding zullen zijn tot een verdere toename van het ondernemerschap over de grenzen heen, ook in Nederland. In aantallen zal deze toename naar verwachting niet bijzonder groot zijn; het recht van vestiging voor zelfstandigen bestaat immers al vanaf begin jaren 90.

Vraag 6.
Hoe beoordeelt u deze ontwikkelingen? Hoe beoordeelt u de eventuele verdringing van werknemers en Nederlandse ZZP-ers? Hoe beoordeelt u de gevolgen voor de concurrentieverhoudingen en naleving van de Nederlandse wetgeving voor deze ZZP-ers en de werkgevers die deze diensten gebruiken?

Antwoord 6.
Zoals reeds onder vraag 4 opgemerkt, konden zelfstandigen op basis van de Associatie- akkoorden ook al voor een verblijfsvergunning in aanmerking komen. Een eventuele groei van het aantal zelfstandigen uit deze landen zie ik niet zozeer als een bedreiging van Nederlandse werknemers of zzp-ers als wel als een bijdrage aan en verrijking van de Nederlandse economische structuur. Uiteraard dienen de in Nederland werkende zelfstandigen uit andere landen evenals de Nederlandse zelfstandigen zich aan de Nederlandse wetgeving te houden. In voorkomende gevallen wordt ook nagegaan of er sprake is van echte zelfstandigen die in Nederland werkzaam zijn dan wel of er feitelijk sprake is van werknemersverkeer, waarvoor ter voorkoming van verdringing op de Nederlandse arbeidsmarkt, de tewerkstellingsvergunningsplicht nog steeds geldt. Indien de Arbeidsinspectie bij inspecties werkende schijn-zelfstandigen tegenkomt, zal tegen de werkgever proces verbaal worden opgemaakt wegens overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen.

4

Vraag 7.
Bent u bereid het beleid met betrekking tot de tewerkstelling van werknemers uit landen die recent tot de Europese Unie zijn toegetreden ook toe te passen op ZZP-ers uit deze landen? Zo ja, hoe? Zo neen, waarom niet? Welke maatregelen gaat u treffen?

Antwoord 7.
Nee, zoals uit mijn antwoord op vraag 6 blijkt, zie ik geen reden om maatregelen te treffen. Bovendien bieden het Toetredingsverdragen met de nieuwe lidstaten, in tegenstelling tot het werknemersverkeer, geen enkele ruimte om maatregelen te treffen die het recht op vestiging als zelfstandige en het vrij verkeer van diensten kunnen beperken.