19-8-2004
Toyota 9e positie in The 100 Top Brands wereldwijd
Het toonaangevende Amerikaanse zakenblad Businessweek heeft Toyota
onlangs in de lijst van s werelds 100 meest waardevolle merken op de
9e positie genoteerd.
Qua merkwaarde is Toyota met een groei van 9% bovendien de grootste
stijger in de top 20. Toyota is het enige automerk in de top 10.
Vorig jaar noteerde Toyota een 11e plaats in het onderzoek van
Businessweek. In de lijst werd de merkwaarde van Toyota in 2003
berekend op 20,78 miljard dollar, nu wordt deze getaxeerd op 22,67
miljard dollar. Dit is een stijging van 9 procent.
Niet alle bedrijven komen in aanmerking om in deze befaamde top 100
terecht te komen. Er moet aan veel criteria worden voldaan. Zo dient
een merk bijvoorbeeld een waarde te hebben van meer dan 1 miljard
dollar. Ongeveer 1/3 van de inkomsten moet hierbij afkomstig zijn uit
de buitenlandse markten. Tevens dienen de bedrijfsgegevens over
marketing en financiën publiekelijk toegankelijk te zijn.
Businessweek heeft voor de samenstelling van de lijst gebruik gemaakt
van de methodiek van Interbrand Corp.. Hiermee worden merken
geëvalueerd op een manier die lijkt op de wijze waarop analisten
andere activa waarderen. Dit gebeurt op basis van de hoeveelheid geld
dat het betreffende bedrijf in de toekomst waarschijnlijk zal
opleveren. Vervolgens wordt de geschatte, toekomstige winst
teruggebracht naar een actuele waarde.
AutoRai