AutoRai

19-8-2004

Toyota 9e positie in The 100 Top Brands wereldwijd

Het toonaangevende Amerikaanse zakenblad Businessweek heeft Toyota onlangs in de lijst van s werelds 100 meest waardevolle merken op de 9e positie genoteerd.

Qua merkwaarde is Toyota met een groei van 9% bovendien de grootste stijger in de top 20. Toyota is het enige automerk in de top 10.

Vorig jaar noteerde Toyota een 11e plaats in het onderzoek van Businessweek. In de lijst werd de merkwaarde van Toyota in 2003 berekend op 20,78 miljard dollar, nu wordt deze getaxeerd op 22,67 miljard dollar. Dit is een stijging van 9 procent.

Niet alle bedrijven komen in aanmerking om in deze befaamde top 100 terecht te komen. Er moet aan veel criteria worden voldaan. Zo dient een merk bijvoorbeeld een waarde te hebben van meer dan 1 miljard dollar. Ongeveer 1/3 van de inkomsten moet hierbij afkomstig zijn uit de buitenlandse markten. Tevens dienen de bedrijfsgegevens over marketing en financiën publiekelijk toegankelijk te zijn.

Businessweek heeft voor de samenstelling van de lijst gebruik gemaakt van de methodiek van Interbrand Corp.. Hiermee worden merken geëvalueerd op een manier die lijkt op de wijze waarop analisten andere activa waarderen. Dit gebeurt op basis van de hoeveelheid geld dat het betreffende bedrijf in de toekomst waarschijnlijk zal opleveren. Vervolgens wordt de geschatte, toekomstige winst teruggebracht naar een actuele waarde.