http://www.evo.nl
Persbericht
19 augustus 2004
PLANNEN WIJN SCHADEN VEILIGHEID EN MILIEU
Staatssecretaris Wijn overweegt de vrijstelling van BPM (grijs kenteken) voor de bedrijfsauto af te schaffen ten gunste van een verlaging van de vennootschapsbelasting. EVO vindt een afschaffing van het grijs kenteken een desastreuze ontwikkeling. De lasten worden verschoven naar het midden- en kleinbedrijf (MKB). Met de afschaffing van het grijs kenteken wordt de bedrijfsauto al gauw veertig procent duurder. Daardoor wordt het voor ondernemers financieel minder aantrekkelijk om nieuwe, relatief zuinigere en veiligere bedrijfsauto's aan te schaffen. Het milieu en de verkeersveiligheid zijn hiermee het kind van de rekening.
De vrijstelling van BPM bevordert de aanschaf van nieuwe, relatief zuinigere en veiligere bedrijfsauto's. De afschaffing van de vrijstelling leidt echter tot het langer gebruiken van de huidige bestelauto en dus tot een hogere uitstoot en minder veiligheid in het verkeer. Stel dat van de huidige 700.000 zakelijke bestelauto's er 100.000 een jaar later worden vervangen, betekent dit een extra belasting op het milieu van 350 kiloton CO2 per jaar. Zo zijn moderne bestelauto's vaak uitgerust met een schonere motor en spiegels en ruiten die de chauffeur een beter zicht geven.
De bedrijfsauto is voor de kleinere ondernemer de belangrijkste investering binnen de bedrijfsvoering. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de loodgieter en de elektricien.
Een verlaging van de vennootschapsbelasting komt de grote groep kleinere ondernemingen nauwelijks ten goede. Eenmansbedrijven die niet een NV of BV zijn, betalen veelal geen vennootschapsbelasting. Daarnaast geldt bovendien dat er pas wat te belasten valt als er winst wordt gemaakt. In deze tijd is dat niet vanzelfsprekend.