Consumentenbond opent Meldpunt Pinpasfraude
19 augustus 2004
Signalen dat banken claims snel afwijzen
Pinpas kwijt? Toch geld van je rekening? Dan ben je slachtoffer van
fraude. Maar je loopt misschien ook direct tegen de muur van je bank
aan. Uit eerdere signalen van leden van de bond blijkt dat banken
geneigd zijn schadeclaims na pinpasfraude direct af te wijzen. De
Consumentenbond wil inventariseren op welke problemen consumenten
stuiten en bij welke bank(en) zich de grootste problemen voordoen. De
komende drie dagen kunnen gedupeerde consumenten terecht bij het
Meldpunt Pinpasfraude. Hier kunnen zij hun ervaringen over misbruik
van een gestolen of verloren pinpas kwijt. Het Meldpunt Pinpasfraude
is bereikbaar via www.consumentenbond.nl en voor leden op (070) 4 45
46 47.
De signalen over pinpasfraude nemen toe. Het gaat hierbij onder meer
om het afschrijven van bedragen van de rekening van de consument na
verlies of diefstal van de pinpas. Het kan gaan om hoge bedragen. Voor
consumenten is het belangrijk dat zij bij financiële schade snel en
serieus door hun eigen bank worden geholpen. De Consumentenbond wil in
kaart brengen hoe banken omgaan met deze klachten. Wijzen ze
bijvoorbeeld stelselmatig een schadeclaim af? Wanneer is in de ogen
van de banken onzorgvuldig gehandeld door een consument die
geconfronteerd wordt met ongewenste geldafschrijvingen via zijn
bankpas?
Consumenten die hun ervaringen met hun bank op dit gebied willen
melden kunnen de komende drie dagen terecht bij het Meldpunt
Pinpasfraude. Op www.consumentenbond.nl staat een meldingsformulier
dat sitebezoekers kunnen versturen aan de bond en tips wat te doen bij
pinpasfraude. Leden van de bond kunnen hun ervaring ook kwijt op een
speciaal telefoonnummer - 070 4 45 46 47 - dat geopend is van 09.00
tot 21.00 uur. Bovendien kunnen leden hier advies krijgen wat te doen
bij een geplunderde bankrekening.
Media kunnen voor meer informatie mailen naar pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond