Consumentenbond

Consumentenbond opent Meldpunt Pinpasfraude
19 augustus 2004

Signalen dat banken claims snel afwijzen

Pinpas kwijt? Toch geld van je rekening? Dan ben je slachtoffer van fraude. Maar je loopt misschien ook direct tegen de muur van je bank aan. Uit eerdere signalen van leden van de bond blijkt dat banken geneigd zijn schadeclaims na pinpasfraude direct af te wijzen. De Consumentenbond wil inventariseren op welke problemen consumenten stuiten en bij welke bank(en) zich de grootste problemen voordoen. De komende drie dagen kunnen gedupeerde consumenten terecht bij het Meldpunt Pinpasfraude. Hier kunnen zij hun ervaringen over misbruik van een gestolen of verloren pinpas kwijt. Het Meldpunt Pinpasfraude is bereikbaar via www.consumentenbond.nl en voor leden op (070) 4 45 46 47.

De signalen over pinpasfraude nemen toe. Het gaat hierbij onder meer om het afschrijven van bedragen van de rekening van de consument na verlies of diefstal van de pinpas. Het kan gaan om hoge bedragen. Voor consumenten is het belangrijk dat zij bij financiële schade snel en serieus door hun eigen bank worden geholpen. De Consumentenbond wil in kaart brengen hoe banken omgaan met deze klachten. Wijzen ze bijvoorbeeld stelselmatig een schadeclaim af? Wanneer is in de ogen van de banken onzorgvuldig gehandeld door een consument die geconfronteerd wordt met ongewenste geldafschrijvingen via zijn bankpas?

Consumenten die hun ervaringen met hun bank op dit gebied willen melden kunnen de komende drie dagen terecht bij het Meldpunt Pinpasfraude. Op www.consumentenbond.nl staat een meldingsformulier dat sitebezoekers kunnen versturen aan de bond en tips wat te doen bij pinpasfraude. Leden van de bond kunnen hun ervaring ook kwijt op een speciaal telefoonnummer - 070 4 45 46 47 - dat geopend is van 09.00 tot 21.00 uur. Bovendien kunnen leden hier advies krijgen wat te doen bij een geplunderde bankrekening.

Media kunnen voor meer informatie mailen naar pers@consumentenbond.nl