MALMBERG
70% van ouders vindt thuiseducatie erg belangrijk
Persbericht
17 augustus 2004
70% van ouders vindt thuiseducatie erg belangrijk.
Uit een onderzoek dat IPM KidWise in opdracht van
kindermarketingbureau KidsBizz en uitgeverij Malmberg heeft
uitgevoerd, blijkt dat bijna driekwart van de ouders van Nederlandse
basisschoolkinderen grote waarde hecht aan 'thuiseducatie' naast het
leerproces op de basisschool.
In het onderzoek werd een representatieve groep ondervraagd van 150
ouders met kinderen in de leeftijd 4 (underscore) 12 jaar. Zestig
procent van de ondervraagden zijn bewust actief in het stimuleren van
hun kroost. 91% zorgt ervoor dat er thuis educatief materiaal aanwezig
is waarmee hun kind spelenderwijs leert. Voorbeelden hiervan zijn
tijdschriften zoals Okki en Taptoe, boeken, maar ook 'nieuwe media'
zoals internet en cd-rom's. Ook de 'nieuwe media' blijken aldus
volledig te zijn doorgedrongen in Nederlandse gezinnen.
Driekwart van de ouders geeft aan het belangrijk te vinden dat
kinderen thuis ook bezig zijn met wat ze op school leren. Op dat
gebied blijken met name tijdschriften van doorslaggevend belang;
gevolgd door boeken en cd-rom's. Producten die via de school
aangekocht worden, worden door de ouders gezien als een goede
koppeling tussen de les en vrije tijd.
Ruim 75% van de ouders stopt veel tijd in het actief beleven van
educatie. Daarbij kan gedacht worden aan samen lezen, puzzelen,
knutselen of uitstapjes naar dierentuinen e.d.