MALMBERG

70% van ouders vindt thuiseducatie erg belangrijk

Persbericht
17 augustus 2004

70% van ouders vindt thuiseducatie erg belangrijk.

Uit een onderzoek dat IPM KidWise in opdracht van kindermarketingbureau KidsBizz en uitgeverij Malmberg heeft uitgevoerd, blijkt dat bijna driekwart van de ouders van Nederlandse basisschoolkinderen grote waarde hecht aan 'thuiseducatie' naast het leerproces op de basisschool.

In het onderzoek werd een representatieve groep ondervraagd van 150 ouders met kinderen in de leeftijd 4 (underscore) 12 jaar. Zestig procent van de ondervraagden zijn bewust actief in het stimuleren van hun kroost. 91% zorgt ervoor dat er thuis educatief materiaal aanwezig is waarmee hun kind spelenderwijs leert. Voorbeelden hiervan zijn tijdschriften zoals Okki en Taptoe, boeken, maar ook 'nieuwe media' zoals internet en cd-rom's. Ook de 'nieuwe media' blijken aldus volledig te zijn doorgedrongen in Nederlandse gezinnen.

Driekwart van de ouders geeft aan het belangrijk te vinden dat kinderen thuis ook bezig zijn met wat ze op school leren. Op dat gebied blijken met name tijdschriften van doorslaggevend belang; gevolgd door boeken en cd-rom's. Producten die via de school aangekocht worden, worden door de ouders gezien als een goede koppeling tussen de les en vrije tijd.

Ruim 75% van de ouders stopt veel tijd in het actief beleven van educatie. Daarbij kan gedacht worden aan samen lezen, puzzelen, knutselen of uitstapjes naar dierentuinen e.d.