EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

18-08-2004 - Onderzoek EVO: files op A2 duurste van Nederland

Nederland

Als gevolg van vertragingen voor het vrachtverkeer lijdt het bedrijfsleven in 2004 de grootste schade op de snelweg A2 van Amsterdam naar Maastricht. Het gaat in totaal om 135 miljoen euro. Dat blijkt uit berekeningen van EVO en TLN. Beide organisaties hebben een top-20 samengesteld van de duurste files voor het bedrijfsleven.

Opvallend is dat plaats 1, 2, 3, en 18 worden ingenomen door knelpunten op de A2. Het is voor het eerst dat niet alleen lengte en duur, maar ook de economische schade per file in kaart zijn gebracht.

De top-20, ook wel Economische Wegwijzer genoemd, is een verbeterde versie van de Infrastructurele Wegwijzer, die in 2003 werd gepresenteerd. Nieuw is dat EVO en TLN voor het eerst per file de schade in euroâs hebben berekend. Immers, het bedrijfsleven lijdt veel schade, omdat goederen te laat op hun afleveradres komen en chauffeurs nodeloos lang in de file staan. Met de Economische Wegwijzer willen de organisaties duidelijk maken waar het loont om te investeren in de aanpak van files. Daarmee is de wegwijzer een nuttige handreiking voor de politiek om de juiste prioriteiten te stellen.

Uit de Economische Wegwijzer blijkt verder dat files de nationale economie steeds meer geld kosten. De files in de top-20 namen in het eerste half jaar van 2004 met 10 procent toe ten opzichte van 2003. Maar de financiële schade groeide met bijna 30 procent. Als deze ontwikkeling doorzet, komt de totale schadepost van files op autosnelwegen in 2004 op 1,1 miljard euro uit. Voor het vrachtverkeer gaat het om 513 miljoen euro, maar de daadwerkelijke schade is waarschijnlijk nog hoger. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor ondernemers als gevolg van vertragingen in het productieproces.

EVO verwacht kordaat optreden van de politiek. Voor alle files uit de top-20 moet een structurele oplossing komen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet hiervoor geld reserveren. Dat kan door een herprioritering van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) en door investeringen te versnellen. Bedoeling is dat EVO en TLN elk half jaar actuele cijfers publiceren.