http://www.evo.nl
18-08-2004 - Onderzoek EVO: files op A2 duurste van Nederland
Nederland
Als gevolg van vertragingen voor het vrachtverkeer lijdt het
bedrijfsleven in 2004 de grootste schade op de snelweg A2 van
Amsterdam naar Maastricht. Het gaat in totaal om 135 miljoen euro. Dat
blijkt uit berekeningen van EVO en TLN. Beide organisaties hebben een
top-20 samengesteld van de duurste files voor het bedrijfsleven.
Opvallend is dat plaats 1, 2, 3, en 18 worden ingenomen door
knelpunten op de A2. Het is voor het eerst dat niet alleen lengte en
duur, maar ook de economische schade per file in kaart zijn gebracht.
De top-20, ook wel Economische Wegwijzer genoemd, is een verbeterde
versie van de Infrastructurele Wegwijzer, die in 2003 werd
gepresenteerd. Nieuw is dat EVO en TLN voor het eerst per file de
schade in euroâs hebben berekend. Immers, het bedrijfsleven lijdt veel
schade, omdat goederen te laat op hun afleveradres komen en chauffeurs
nodeloos lang in de file staan. Met de Economische Wegwijzer willen de
organisaties duidelijk maken waar het loont om te investeren in de
aanpak van files. Daarmee is de wegwijzer een nuttige handreiking voor
de politiek om de juiste prioriteiten te stellen.
Uit de Economische Wegwijzer blijkt verder dat files de nationale
economie steeds meer geld kosten. De files in de top-20 namen in het
eerste half jaar van 2004 met 10 procent toe ten opzichte van 2003.
Maar de financiële schade groeide met bijna 30 procent. Als deze
ontwikkeling doorzet, komt de totale schadepost van files op
autosnelwegen in 2004 op 1,1 miljard euro uit. Voor het vrachtverkeer
gaat het om 513 miljoen euro, maar de daadwerkelijke schade is
waarschijnlijk nog hoger. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor
ondernemers als gevolg van vertragingen in het productieproces.
EVO verwacht kordaat optreden van de politiek. Voor alle files uit de
top-20 moet een structurele oplossing komen. Het ministerie van
Verkeer en Waterstaat moet hiervoor geld reserveren. Dat kan door een
herprioritering van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport
(MIT) en door investeringen te versnellen. Bedoeling is dat EVO en TLN
elk half jaar actuele cijfers publiceren.