Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Voorbereiden vakanties nog steeds vrouwenklus
Vrouw gestresst in aanloop vakantie
Mannen doen weinig aan de voorbereiding van de vakantie. Zeker de dag
voor vertrek laten ze het afweten. Vrouwen blijken die dag de klos. De
laatste dag voor de vakantie gaat 44% van de mannen gewoon naar hun
werk, tegenover 28% van de vrouwen. 55% van de vrouwen is die dag druk
bezig om alles voor de vakantie te regelen en 40% doet dan ook nog
eens de vakantieboodschappen. Dit blijkt uit het RelaxIndexonderzoek
onder 1104 Nederlanders en Belgen, dat regelmatig wordt uitgevoerd in
opdracht van Center Parcs.
Eén op de vijf vrouwen ergert zich aan al het geregel voordat het
gezin überhaupt vertrokken is. 12% van de mannen neemt de dag voor
vakantie wel vrij, maar doet die dag helemaal niets. Ondanks het
rennen en vliegen op de dag voor vertrek zegt eenderde van de
Nederlanders dat de dag voor de vakantie het vakantiegevoel al begint.
Vakantiestress
Naast tegenvallende accommodatie of slechte service, zijn het vooral
de files die zorgen voor veel vakantiestress bij 18% van de
Nederlanders en 23% van de Belgen. Files zijn ook in het dagelijkse
leven een belangrijke stressfactor. Files vermijden is dan ook een
veelgenoemde vakantie tip; voor 28% van de Nederlanders en 49% van de
Belgen is dit dé manier om de vakantie goed te beginnen. Nederlanders
en Belgen geven eensgezind als goede raad om de vakantie prettig te
laten verlopen: Iedereen volkomen vrij laten om te doen en te laten
wat hij/zij wil. Eenmaal op vakantie lijkt de stress snel vergeten.
Nederlanders zijn al na 4,1 uur ontspannen en de Belgen al na 3,7 uur.
Vakantiecontacten
Opvallend is dat de Nederlander op vakantie niet veel sociaal contact
zoekt. 64% van onze landgenoten geeft aan `best een praatje te willen
maken met andere mensen, maar daar blijft het bij`. Eén op de drie
geeft aan geen zin te hebben om samen met andere mensen actief dingen
te gaan ondernemen. De Nederlandse man is wel iets socialer dan de
vrouw. Samen met andere mensen eten (23%) of samen sporten (11%) ziet
hij wel zitten, maar zij een stuk minder (14 en 5%). Nederlandse
vaders zoeken vooral contact met andere ouders zodat er beurtelings op
de kinderen kan worden gepast (18%).
Over de Center Parcs RelaxIndex®
Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in
hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center
Parcs de RelaxIndex®, een index die de gemoedstoestand van mensen in
een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van
gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw
Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren
tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk
(carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het
onderzoek een bepalende plaats. Center Parcs is van mening dat de
gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij relaxen een
belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening.
Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording
van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van
ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens
openbaar.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw
Research BV
Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst
groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in
Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research
ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen
die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten
en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en
heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat
voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar
opdrachtgevers vooruit te helpen.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003