Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Voorbereiden vakanties nog steeds vrouwenklus

Vrouw gestresst in aanloop vakantie

Mannen doen weinig aan de voorbereiding van de vakantie. Zeker de dag voor vertrek laten ze het afweten. Vrouwen blijken die dag de klos. De laatste dag voor de vakantie gaat 44% van de mannen gewoon naar hun werk, tegenover 28% van de vrouwen. 55% van de vrouwen is die dag druk bezig om alles voor de vakantie te regelen en 40% doet dan ook nog eens de vakantieboodschappen. Dit blijkt uit het RelaxIndexonderzoek onder 1104 Nederlanders en Belgen, dat regelmatig wordt uitgevoerd in opdracht van Center Parcs.

Eén op de vijf vrouwen ergert zich aan al het geregel voordat het gezin überhaupt vertrokken is. 12% van de mannen neemt de dag voor vakantie wel vrij, maar doet die dag helemaal niets. Ondanks het rennen en vliegen op de dag voor vertrek zegt eenderde van de Nederlanders dat de dag voor de vakantie het vakantiegevoel al begint.

Vakantiestress
Naast tegenvallende accommodatie of slechte service, zijn het vooral de files die zorgen voor veel vakantiestress bij 18% van de Nederlanders en 23% van de Belgen. Files zijn ook in het dagelijkse leven een belangrijke stressfactor. Files vermijden is dan ook een veelgenoemde vakantie tip; voor 28% van de Nederlanders en 49% van de Belgen is dit dé manier om de vakantie goed te beginnen. Nederlanders en Belgen geven eensgezind als goede raad om de vakantie prettig te laten verlopen: Iedereen volkomen vrij laten om te doen en te laten wat hij/zij wil. Eenmaal op vakantie lijkt de stress snel vergeten. Nederlanders zijn al na 4,1 uur ontspannen en de Belgen al na 3,7 uur.

Vakantiecontacten
Opvallend is dat de Nederlander op vakantie niet veel sociaal contact zoekt. 64% van onze landgenoten geeft aan `best een praatje te willen maken met andere mensen, maar daar blijft het bij`. Eén op de drie geeft aan geen zin te hebben om samen met andere mensen actief dingen te gaan ondernemen. De Nederlandse man is wel iets socialer dan de vrouw. Samen met andere mensen eten (23%) of samen sporten (11%) ziet hij wel zitten, maar zij een stuk minder (14 en 5%). Nederlandse vaders zoeken vooral contact met andere ouders zodat er beurtelings op de kinderen kan worden gepast (18%).

Over de Center Parcs RelaxIndex®
Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndex®, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats. Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003