18-8-2004
GTC, de meest opwindende Astra tot nu toe
De nieuwe Opel Astra GTC maakt zijn werelddebuut op de internationale
Autosalon van Parijs (25 september 10 oktober 2004). Met zijn
expressieve en dynamische design lost de Astra GTC (Gran Turismo
Compact) de belofte van zijn naam in.
Dit derde unieke model na de vijfdeurs en de stationwagon van de
nieuwe Astra-generatie is tegelijk de spectaculairste interpretatie
van de Astra-designtaal. De looks van de GTC worden geaccentueerd door
de panoramische voorruit, die op de driedeurs haar werelddebuut maakt.
De panoramische voorruit reikt tot tegen de
B-stijl en creëert een volkomen nieuw gevoel van ruimte en rijplezier.
Bij de lancering is de Astra GTC beschikbaar met vijf benzinemotoren
en drie CDTi-commonrail dieselmotoren, goed voor vermogens van 90 tot
200 pk. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Beide
2.0 turbobenzinemotoren en de 1.9 CDTis van 120 en 150 pk staan borg
voor opwindend rijplezier. Een ultramoderne en onderhoudsvrije diesel
partikel filter (DPF) is optioneel voor beide 1.9 CDTis. De dynamiek
van de Astra wordt nog versterkt door technologieën van Opel die
exclusief zijn in de compactklasse, zoals het adaptieve
IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing Continuous Damping
Control (CDC) en de op de stuurbewegingen reagerende AFL-koplampen
(Adaptive Forward Lighting).
Een hoogstaande actieve en passieve veiligheid wordt verzekerd door
SAFETEC, het veiligheidssysteem dat een essentiële rol speelde bij de
toekenning van de maximumscore van vijf EuroNCAP-sterren aan de
Astra-vijfdeurs, waarmee de wagen de veiligste compacte hatchback in
zijn klasse is (de Astra vijfdeurs scoorde 34 punten in de categorie
frontale en zijdelingse crashtests en 39 punten in de categorie
kinderbescherming). De Astra-driedeurs werd ontworpen als een uniek
model op basis van de technologie en de uitrusting van de overige
Astra-varianten.
Hans Demant, Chairman en Managing Director bij Adam Opel AG en Vice
President Engineering bij GM Europe: Wij hebben de Astra GTC een
unieke look gegeven zonder Opels dagelijkse bruikbaarheid in het
gedrang te brengen. De driedeurs mikt op klanten die zoeken naar een
expressief design en een auto die veel rijplezier biedt. Friedhelm
Engler, Chief Designer van de Astra en Director Design Integration bij
GM Europe, vervolgt: Vergeleken met de overige Astra-modellen straalt
het GTC-design een hogere mate van emotionaliteit uit. De GTC heeft
een gestroomlijnd design en is de meest dynamische uitdrukking van de
Astra-designtaal. Dat wordt uiteraard niet verwezenlijkt door
simpelweg een aantal deuren weg te laten op een bestaand model.
De Astra GTC (lengte/breedte (incl. buitenspiegels)/hoogte:
4288/2033/1438 millimeter) pakt uit met opvallende stijlkenmerken,
zoals sportieve proporties met korte overhangen, opvallende
achterlichten en, in vergelijking met de vijfdeurs, een nog spitser
toelopende voor- en achterkant. De typisch aflopende daklijn en de
hoekige zijruiten achter creëren een bijzonder strak profiel. De
brede, gesculpteerde schouders accentueren de krachtige vorm van de
carrosserie, die ongeveer 15 millimeter lager ligt dan die van de
vijfdeurs.
De Astra GTC beschikt over nagenoeg dezelfde ruimte en hetzelfde
dagelijkse gebruiksgemak als de vijfdeurs. Met de compacte achterkant
die de lange wielbasis van 2,61 meter accentueert, beschikt de GTC
over dezelfde bagageruimte (380 liter) als de Astra-vijfdeurs. De
rugleuningen achter kunnen worden neergeklapt (standaard 60:40,
optioneel 40:20:40) voor een flexibeler gebruik van de binnenruimte.
Hoewel de designers de zijruiten naar binnen hebben getrokken voor een
strakkere schouderlijn, is er achterin voldoende plaats om twee
volwassenen comfortabel te vervoeren.
De dynamiek achter het uiterlijk van de nieuwe Astra GTC komt op de
weg tot leven dankzij het IDS-chassis (Interactive Driving System),
het optionele adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische
dempersturing (CDC) en de onderlinge verbinding van alle elektronische
chassissystemen. Bovendien kan de bestuurder van de GTC met één druk
op de knop (SportSwitch) een sportafstelling activeren die de demping
en de gevoeligheid van het gaspedaal en de stuurbekrachtiging regelt.
In combinatie met de automatische en de Easytronic-transmissie worden
de schakelpunten aangepast voor een sportievere rijstijl.
De Astra GTC wordt gebouwd in Antwerpen (België), waar ook de
vijfdeurs en de stationwagon worden geproduceerd. De geplande
jaarcapaciteit voor de driedeurs bedraagt ongeveer 70.000 stuks. Opel
verwacht dat de GTC 15 tot 20% van de totale Astra-verkopen in Europa
voor zijn rekening zal nemen. De Astra GTC zal te koop zijn vanaf het
voorjaar van 2005.
AutoRai