BedrijfsautoRAI

17-08-2004

Fiat ontwikkelt sterkere 2.8 JTD Ducato-motor

Fiat heeft een sterkere 2.8 JTD dieselmotor van 146 pk voor het Ducato gamma ontwikkeld. Speciaal voor de zware series, waaronder de campers.

Naast het leveren van meer kracht is de motor ook lichter gemaakt. Bovendien is het in de cabine te horen geluid verder gereduceerd en is deze versie ook weer zuiniger in vergelijking met de voorganger uit 2002, die 127 pk sterk was. Ook op onderhoudsbeurten kan verder worden bespaard en de motor zal (nog) langer mee kunnen.

De nieuwe Common Rail Diesel, 16V intercooler, High pressure injection motor 2.8 JTD Power 146 pk, behoort tot de derde generatie Ducato-motoren en is de vierde in zn soort. Gelijktijdig zijn ook enkele andere wijzigingen doorgevoerd. De achterwielen hebben nu ook schijfremmen, er is nu ook een airbag voor de bijrijder leverbaar en de radioantenne is onzichtbaar in de rechter buitenspiegel gemonteerd. Hiervan kan ook gebruik worden gemaakt voor ontvangst van GSM en GPS. Standaard is de bestuurdersstoel nu in hoogte te verstellen. De laadvoer is versterkt en de carrosserie is verder beveiligd met sterkere kreukelzones.

Basis voor de bouw van camper
De Fiat Ducato behoort nog altijd tot het meest gebruikte onderstel voor de bouw van nieuwe campers. Vorig jaar (2003) werd er 276.000 exemplaren van verkocht, met het overgrote deel (210.000) in Europa. In Europa beheerst Fiat daarmee 11,7% van de markt. Voor de bouw van campers zijn de gebruikspercentages echter aanmerkelijk hoger, want twee van de drie nieuwe campers in Europa heeft deze wagen als onderstel en negentig procent van de Europese camperbouwers plaats de helft van hun productie op het Ducato-platform.

Ruim 600 versies
Er zijn inmiddels 600 verschillende versies (qua model en motorsterkte) leverbaar, met 200 verschillende mogelijkheden voor bouwers en nog eens 140 opties die kunnen worden geleverd. In het eerste halfjaar werden 9.6% meer van deze wagens verkocht dan in de vergelijkbare periode van 2003. Voor campergebruik was de stijging in deze periode 5,6%.

Lager gewicht
Het gewicht voor een camper gaat vanwege de Europese regelgeving een steeds belangrijkere rol spelen. De 25 kg. minder gewicht van de motor is daarom zeer belangrijk voor deze grote groep gebruikers. De motor is ontwikkeld en wordt gemaakt in de Iveco Motors Plant in Foggia, Italië. De productie bedraagt daar 1.100 motoren per dag. In mei van dit jaar werd er de 4 miljoenste motor gebouwd.

Lager verbruik
Daar slaagde men er ook in het dieselverbruik in vergelijking met de ook al spaarzame voorganger uit 2002 met nog eens 11,5% omlaag te krijgen. Testen hebben uitgewezen dat deze motor minstens 300.000 km kan meegaan. Hiertoe werd op het eigen testcomplex gereden, maar ook langdurig in het koude Zweden. Met name om daar het starten met zeer koud en nat weer uit te proberen. Verversen van olie is pas na 40.000 km noodzakelijk, wat de onderhoudskosten ten goede komt. Net als de voorgangers draait de motor maximaal 3600 toeren per minuut. Maar bij 1500 toeren wordt reeds 90% van het maximaal beschikbare koppel bereikt.

Marktonderzoek
Voor de ontwikkeling van de nieuwe motor heeft Fiat veel marktonderzoek gedaan en gebruikers geïnterviewd. Hiervan was een groot deel bezitter van een camper. Ook de vakhandel werd hierbij ingeschakeld. Met name voor de campers is er van uitgegaan dat de Ducato niet meer een afgeleide van een vrachtauto is, maar mede specifiek wordt ontwikkeld voor de op- of inbouw als camper. Meer power (nu liefst 146 pk) wordt door camperbezitters prettig bevonden bij het rijden in de bergen en voor de grotere opbouwmodellen bij sterke tegenwind.

Maximale serviceverlening
Inmiddels werkt Fiat ook aan de verbetering van de service voor motorhomes met een Ducato-motor. Hiertoe worden bestaande Fiat-dealers opgeleid. Op diverse plaatsen in Europa komen magazijnen met onderdelen, waardoor snel kan worden geleverd. Alle servicepunten hebben de verplichting 24 uur per dag en zeven dagen per week voor Ducato-gebruikers met pech beschikbaar te zijn. Er is gestart in Frankrijk, omdat daar relatief de meeste campers rijden. Italië volgt nog dit jaar en vervolgens Duitsland. Hierna zullen ook andere landen, zoals die in Scandinavië, Engeland en de Benelux aan de beurt komen.