17-08-2004
Fiat ontwikkelt sterkere 2.8 JTD Ducato-motor
Fiat heeft een sterkere 2.8 JTD dieselmotor van 146 pk voor het Ducato
gamma ontwikkeld. Speciaal voor de zware series, waaronder de campers.
Naast het leveren van meer kracht is de motor ook lichter gemaakt.
Bovendien is het in de cabine te horen geluid verder gereduceerd en is
deze versie ook weer zuiniger in vergelijking met de voorganger uit
2002, die 127 pk sterk was. Ook op onderhoudsbeurten kan verder worden
bespaard en de motor zal (nog) langer mee kunnen.
De nieuwe Common Rail Diesel, 16V intercooler, High pressure injection
motor 2.8 JTD Power 146 pk, behoort tot de derde generatie
Ducato-motoren en is de vierde in zn soort. Gelijktijdig zijn ook
enkele andere wijzigingen doorgevoerd. De achterwielen hebben nu ook
schijfremmen, er is nu ook een airbag voor de bijrijder leverbaar en
de radioantenne is onzichtbaar in de rechter buitenspiegel gemonteerd.
Hiervan kan ook gebruik worden gemaakt voor ontvangst van GSM en GPS.
Standaard is de bestuurdersstoel nu in hoogte te verstellen. De
laadvoer is versterkt en de carrosserie is verder beveiligd met
sterkere kreukelzones.
Basis voor de bouw van camper
De Fiat Ducato behoort nog altijd tot het meest gebruikte onderstel
voor de bouw van nieuwe campers. Vorig jaar (2003) werd er 276.000
exemplaren van verkocht, met het overgrote deel (210.000) in Europa.
In Europa beheerst Fiat daarmee 11,7% van de markt. Voor de bouw van
campers zijn de gebruikspercentages echter aanmerkelijk hoger, want
twee van de drie nieuwe campers in Europa heeft deze wagen als
onderstel en negentig procent van de Europese camperbouwers plaats de
helft van hun productie op het Ducato-platform.
Ruim 600 versies
Er zijn inmiddels 600 verschillende versies (qua model en
motorsterkte) leverbaar, met 200 verschillende mogelijkheden voor
bouwers en nog eens 140 opties die kunnen worden geleverd. In het
eerste halfjaar werden 9.6% meer van deze wagens verkocht dan in de
vergelijkbare periode van 2003. Voor campergebruik was de stijging in
deze periode 5,6%.
Lager gewicht
Het gewicht voor een camper gaat vanwege de Europese regelgeving een
steeds belangrijkere rol spelen. De 25 kg. minder gewicht van de motor
is daarom zeer belangrijk voor deze grote groep gebruikers. De motor
is ontwikkeld en wordt gemaakt in de Iveco Motors Plant in Foggia,
Italië. De productie bedraagt daar 1.100 motoren per dag. In mei van
dit jaar werd er de 4 miljoenste motor gebouwd.
Lager verbruik
Daar slaagde men er ook in het dieselverbruik in vergelijking met de
ook al spaarzame voorganger uit 2002 met nog eens 11,5% omlaag te
krijgen. Testen hebben uitgewezen dat deze motor minstens 300.000 km
kan meegaan. Hiertoe werd op het eigen testcomplex gereden, maar ook
langdurig in het koude Zweden. Met name om daar het starten met zeer
koud en nat weer uit te proberen. Verversen van olie is pas na 40.000
km noodzakelijk, wat de onderhoudskosten ten goede komt. Net als de
voorgangers draait de motor maximaal 3600 toeren per minuut. Maar bij
1500 toeren wordt reeds 90% van het maximaal beschikbare koppel
bereikt.
Marktonderzoek
Voor de ontwikkeling van de nieuwe motor heeft Fiat veel
marktonderzoek gedaan en gebruikers geïnterviewd. Hiervan was een
groot deel bezitter van een camper. Ook de vakhandel werd hierbij
ingeschakeld. Met name voor de campers is er van uitgegaan dat de
Ducato niet meer een afgeleide van een vrachtauto is, maar mede
specifiek wordt ontwikkeld voor de op- of inbouw als camper. Meer
power (nu liefst 146 pk) wordt door camperbezitters prettig bevonden
bij het rijden in de bergen en voor de grotere opbouwmodellen bij
sterke tegenwind.
Maximale serviceverlening
Inmiddels werkt Fiat ook aan de verbetering van de service voor
motorhomes met een Ducato-motor. Hiertoe worden bestaande Fiat-dealers
opgeleid. Op diverse plaatsen in Europa komen magazijnen met
onderdelen, waardoor snel kan worden geleverd. Alle servicepunten
hebben de verplichting 24 uur per dag en zeven dagen per week voor
Ducato-gebruikers met pech beschikbaar te zijn. Er is gestart in
Frankrijk, omdat daar relatief de meeste campers rijden. Italië volgt
nog dit jaar en vervolgens Duitsland. Hierna zullen ook andere landen,
zoals die in Scandinavië, Engeland en de Benelux aan de beurt komen.
BedrijfsautoRAI