[Overzicht............................................................
....]
Bosdrift eenrichtingsradiaal stad in
In zijn Definitief Ontwerp voor de herinrichting van de Bosdrift
blijft het College van Burgemeester en Wethouders bij zijn eerdere
keuze om de Bosdrift tussen de Diependaalselaan en de Havenstraat in
te richten als radiaal stad in en het winkeldeel van de Hilvertsweg te
bestemmen als 30-kilometerzone. Naar aanleiding van de
inspraakreacties op het Voorlopig Ontwerp stelt het College wel voor
om de kruising met de Gijsbrecht van Amstelstraat veiliger te maken
door het instellen van een stopgebod op de Gijsbrecht en om het
beoogde plateau ter hoogte van de Dr. Bavinckschool een steilere
hellingshoek te geven. Dit om de snelheid van het autoverkeer ter
hoogte van de school extra te matigen. In overleg met de school zal
nog worden gekeken naar de beste inrichting ter plaatse.
Inspraak
In de inspraak is het beeld ontstaan dat bewoners van de Bosdrift
voornamelijk tegen een radiaalinrichting van de Bosdrift zijn en de
bewoners van de Hilvertsweg daarvoor. Aan de ontvangen reacties kan
het vermoeden worden ontleend, dat, indien een inrichtingsvoorstel had
voorgelegen met de Hilvertsweg als radiaal, de reacties net andersom
zouden zijn geweest, aldus het College. Daarom benadrukken B&W in hun
antwoordnota nog eens dat een vergelijking van de parkeerbehoefte in
beide straten de doorslag heeft gegeven bij de keuze voor de Bosdrift
als radiaal. Door het anderhalf keer grotere aantal adressen op de
Hilvertsweg en de veel grotere bedrijvigheid in die straat zou
inrichting van de Hilvertsweg als radiaal leiden tot een overspannen
parkeersituatie, waar ook nog eens sprake is van toenemende
parkeerdruk vanuit de naastgelegen Bloemenbuurt. De mindere
bedrijvigheid op de Bosdrift leidt daar bovendien tot een minder
intensief gebruik van de parkeervoorzieningen dan op de Hilvertsweg.
Een belangrijk argument is verder dat de Bosdrift als radiaal minder
autoverkeer hoeft te verwerken dan een radiaal Hilvertsweg. Daarom kan
voor een verbetering van de fietskwaliteit op de Bosdrift worden
volstaan met fietsstroken, waar op de Hilvertsweg vrijliggende
fietspaden nodig zouden zijn. En de aanleg daarvan zou vervolgens weer
leiden tot een afname van het aantal parkeerplekken.
Geen racebaan
Burgemeester en Wethouders verwachten niet dat de voorgestelde
wegindeling de Bosdrift tot een racebaan zal maken, zoals sommige
bewoners vrezen. Het College vergelijkt daarbij de situatie op de
Simon Stevinweg, die in het voorjaar een vergelijkbare inrichting
heeft gekregen. Op etmaalbasis rijdt 85 procent van de automobilisten
daar niet harder dan 48 kilometer per uur, binnen de landelijke norm.
Er wordt niet verwacht dat dit in de Bosdrift anders zal zijn. Het
College verwacht dan ook geen negatief effect op de
verkeersveiligheid.
Inrichting Bosdrift
Bij de herinrichting van de Bosdrift blijven alle bomen gehandhaafd.
De weg krijgt een asfaltverharding met aan beide zijden in rood
uitgevoerde fietsstroken.Voor het parkeren worden tussen de bomen
stroken gerealiseerd, behalve ter hoogte van de begraafplaats.
Overigens zeggen B&W wel toe dat het parkeerverbod alleen zal gelden
tussen de op- en afrit van de begraafplaats. Verder zal bij
herinrichting van de Hilvertsweg bekeken worden hoe de aansluiting van
de Hilvertsweg op de Bosdrift wordt vormgegeven en of daarbij nog
parkeerruimte gewonnen kan worden.
Procedure/uitvoering
Het Definitief Ontwerp wordt op 30 augustus besproken in de
raadscommissie Verkeer en Buurt. De herinrichting van de Bosdrift
staat gepland voor het voorjaar van 2005.
Planvorming Hilvertsweg
In het najaar begint in het kader van Samenlevingsgericht werken het
overleg met de bewoners en ondernemers van de Hilvertsweg over de
30-kilometerinrichting van het gedeelte van de Hilvertsweg tussen de
Havenstraat en de Neuweg.
Datum bericht: 17 augustus 2004
Gemeente Hilversum