Gemeente Hilversum

[Overzicht............................................................ ....]

Bosdrift eenrichtingsradiaal stad in

In zijn Definitief Ontwerp voor de herinrichting van de Bosdrift blijft het College van Burgemeester en Wethouders bij zijn eerdere keuze om de Bosdrift tussen de Diependaalselaan en de Havenstraat in te richten als radiaal stad in en het winkeldeel van de Hilvertsweg te bestemmen als 30-kilometerzone. Naar aanleiding van de inspraakreacties op het Voorlopig Ontwerp stelt het College wel voor om de kruising met de Gijsbrecht van Amstelstraat veiliger te maken door het instellen van een stopgebod op de Gijsbrecht en om het beoogde plateau ter hoogte van de Dr. Bavinckschool een steilere hellingshoek te geven. Dit om de snelheid van het autoverkeer ter hoogte van de school extra te matigen. In overleg met de school zal nog worden gekeken naar de beste inrichting ter plaatse.

Inspraak
In de inspraak is het beeld ontstaan dat bewoners van de Bosdrift voornamelijk tegen een radiaalinrichting van de Bosdrift zijn en de bewoners van de Hilvertsweg daarvoor. Aan de ontvangen reacties kan het vermoeden worden ontleend, dat, indien een inrichtingsvoorstel had voorgelegen met de Hilvertsweg als radiaal, de reacties net andersom zouden zijn geweest, aldus het College. Daarom benadrukken B&W in hun antwoordnota nog eens dat een vergelijking van de parkeerbehoefte in beide straten de doorslag heeft gegeven bij de keuze voor de Bosdrift als radiaal. Door het anderhalf keer grotere aantal adressen op de Hilvertsweg en de veel grotere bedrijvigheid in die straat zou inrichting van de Hilvertsweg als radiaal leiden tot een overspannen parkeersituatie, waar ook nog eens sprake is van toenemende parkeerdruk vanuit de naastgelegen Bloemenbuurt. De mindere bedrijvigheid op de Bosdrift leidt daar bovendien tot een minder intensief gebruik van de parkeervoorzieningen dan op de Hilvertsweg. Een belangrijk argument is verder dat de Bosdrift als radiaal minder autoverkeer hoeft te verwerken dan een radiaal Hilvertsweg. Daarom kan voor een verbetering van de fietskwaliteit op de Bosdrift worden volstaan met fietsstroken, waar op de Hilvertsweg vrijliggende fietspaden nodig zouden zijn. En de aanleg daarvan zou vervolgens weer leiden tot een afname van het aantal parkeerplekken.

Geen racebaan
Burgemeester en Wethouders verwachten niet dat de voorgestelde wegindeling de Bosdrift tot een racebaan zal maken, zoals sommige bewoners vrezen. Het College vergelijkt daarbij de situatie op de Simon Stevinweg, die in het voorjaar een vergelijkbare inrichting heeft gekregen. Op etmaalbasis rijdt 85 procent van de automobilisten daar niet harder dan 48 kilometer per uur, binnen de landelijke norm. Er wordt niet verwacht dat dit in de Bosdrift anders zal zijn. Het College verwacht dan ook geen negatief effect op de verkeersveiligheid.

Inrichting Bosdrift
Bij de herinrichting van de Bosdrift blijven alle bomen gehandhaafd. De weg krijgt een asfaltverharding met aan beide zijden in rood uitgevoerde fietsstroken.Voor het parkeren worden tussen de bomen stroken gerealiseerd, behalve ter hoogte van de begraafplaats. Overigens zeggen B&W wel toe dat het parkeerverbod alleen zal gelden tussen de op- en afrit van de begraafplaats. Verder zal bij herinrichting van de Hilvertsweg bekeken worden hoe de aansluiting van de Hilvertsweg op de Bosdrift wordt vormgegeven en of daarbij nog parkeerruimte gewonnen kan worden.

Procedure/uitvoering
Het Definitief Ontwerp wordt op 30 augustus besproken in de raadscommissie Verkeer en Buurt. De herinrichting van de Bosdrift staat gepland voor het voorjaar van 2005.

Planvorming Hilvertsweg
In het najaar begint in het kader van Samenlevingsgericht werken het overleg met de bewoners en ondernemers van de Hilvertsweg over de 30-kilometerinrichting van het gedeelte van de Hilvertsweg tussen de Havenstraat en de Neuweg.

Datum bericht: 17 augustus 2004