Gemeente Oss


17/8/2004 - Startnotitie parkeerbeleidsplan vastgesteld

Eind vorig jaar is het plan van aanpak voor het parkeerbeleidsplan voor het centrum van Oss vastgesteld. Volgens dit plan van aanpak is de voorbereidingsfase en de overlegfase doorlopen. Dit heeft geresulteerd in de startnotitie parkeerbeleidsplan centrum Oss. Deze startnotitie kunt hier (pdf, 1MB) inzien en in de Osse Winkel. De startnotitie beschrijft het resultaat van de uitgebreide inventarisatie van de parkeersituatie in het Osse centrum. Vervolgens zijn de belangrijkste ontwikkelingen, die van invloed zijn op de toekomstige parkeervraag en het parkeeraanbod, in beeld gebracht. Deze ontwikkelingen zijn naast (de knelpunten in) de huidige situatie gezet. Hieruit volgt dan een aantal dilemmas waar in de verdere uitwerking van het parkeerbeleidsplan, een antwoord op moet komen.

De drie varianten
De startnotitie beschrijft drie ontwikkelingsrichtingen, namelijk de nulvariant, de benuttingsvariant en de bouwvariant. De nulvariant geldt als een soort laissez-faire. In deze variant wordt nauwelijks sturend opgetreden en wordt ervan uitgegaan dat de parkeerders uiteindelijk wel een plaats vinden, al dan niet op plaatsen waar anderen (bewoners) er hinder van ondervinden. Deze variant heeft geen toekomst. Het onderzoek wijst uit dat zich op verschillende plaatsen in het centrum problematische situaties voordoen, die vragen om een oplossing.

De benuttingsvariant gaat er van uit dat er nog veel potentiële (autoparkeer)ruimte onbenut is. Die ruimte zou eerst moeten worden ingezet voordat aan nieuwe toevoegingen wordt gedacht. In deze variant is een discussie over dubbelgebruik van parkeerplaatsen aan de orde en een beter gebruik van terreinen die nu niet optimaal worden benut. Dit lijkt de meest reële variant. Onderzoek wijst uit dat parkeerpieken in het ene gebied, altijd gepaard gaan met onderbenutting van parkeerplaatsen in andere gebieden. Het ligt voor de hand maatregelen te nemen om hierin het gebruik te sturen. Daarvoor lijkt ook draagvlak aanwezig, tenminste onder de deelnemers van de overleggen.

De bouwvariant gaat uit van voldoende parkeerplaatsen, passend bij de gewenste regionale functie van Oss. De gemeente draagt zorg voor voldoende, kwalitatief goede parkeerplaatsen, zo dicht mogelijk bij de bestemming (het centrum). Elke eventuele- uitbreiding van functies gaat gepaard met een daarbij behorende uitbreiding van parkeergelegenheid, zonder daarbij te rekenen op mogelijkheden van dubbelgebruik.
Deze variant legt een zware claim op het parkeerbedrijf omdat hier forse investeringen mee gemoeid zijn. In deze variant zullen de parkeertarieven (meer dan in andere varianten) stijgen. Voorstanders van de bouwvariant zijn vooral van mening dat de bezoekers aan het centrum een kwalitatief goede parkeerplaats dichtbij het centrum aangeboden moet worden.

Een meer uitgewerkte beschrijving van de varianten kunt u lezen in de startnotitie. De notitie sluit af met de conclusie dat de benuttingsvariant de meest voor de hand liggende variant is om in het vervolg verder uit te werken. Wellicht kan een combinatie met de bouwvariant wenselijk of verstandig zijn.

Besluit college
Het college heeft de startnotitie in haar vergadering van 27 juli 2004, vastgesteld. Hierbij is besloten om in de verdere uitwerking, in hoofdzaak uit te gaan van de benuttingsvariant, maar daarbij de bouwvariant te betrekken.

Verdere uitwerking
De aanpak van de verdere uitwerking is als volgt:
* het uitwerken van de in de startnotitie verwoorde dilemmas in beleidskeuzes;

* de uitwerking van de beleidskeuzes in maatregelen op hoofdlijnen;
* de maatregelen op hoofdlijnen uitwerken naar deelgebieden;
* het in beeld brengen van de financiële gevolgen, en
* een voorstel doen over de monitoring en evaluatie van beleid.

Onder projecten op deze website en in d'n Osse Winkel, kunt u een uitgebreide beschrijving van de verdere aanpak inzien.