Gemeente Oss
17/8/2004 - Startnotitie parkeerbeleidsplan vastgesteld
Eind vorig jaar is het plan van aanpak voor het parkeerbeleidsplan
voor het centrum van Oss vastgesteld. Volgens dit plan van aanpak is
de voorbereidingsfase en de overlegfase doorlopen. Dit heeft
geresulteerd in de startnotitie parkeerbeleidsplan centrum Oss. Deze
startnotitie kunt hier (pdf, 1MB) inzien en in de Osse Winkel.
De startnotitie beschrijft het resultaat van de uitgebreide
inventarisatie van de parkeersituatie in het Osse centrum. Vervolgens
zijn de belangrijkste ontwikkelingen, die van invloed zijn op de
toekomstige parkeervraag en het parkeeraanbod, in beeld gebracht. Deze
ontwikkelingen zijn naast (de knelpunten in) de huidige situatie
gezet. Hieruit volgt dan een aantal dilemmas waar in de verdere
uitwerking van het parkeerbeleidsplan, een antwoord op moet komen.
De drie varianten
De startnotitie beschrijft drie ontwikkelingsrichtingen, namelijk de
nulvariant, de benuttingsvariant en de bouwvariant.
De nulvariant geldt als een soort laissez-faire. In deze variant wordt
nauwelijks sturend opgetreden en wordt ervan uitgegaan dat de
parkeerders uiteindelijk wel een plaats vinden, al dan niet op
plaatsen waar anderen (bewoners) er hinder van ondervinden. Deze
variant heeft geen toekomst. Het onderzoek wijst uit dat zich op
verschillende plaatsen in het centrum problematische situaties
voordoen, die vragen om een oplossing.
De benuttingsvariant gaat er van uit dat er nog veel potentiële
(autoparkeer)ruimte onbenut is. Die ruimte zou eerst moeten worden
ingezet voordat aan nieuwe toevoegingen wordt gedacht. In deze variant
is een discussie over dubbelgebruik van parkeerplaatsen aan de orde en
een beter gebruik van terreinen die nu niet optimaal worden benut. Dit
lijkt de meest reële variant. Onderzoek wijst uit dat parkeerpieken in
het ene gebied, altijd gepaard gaan met onderbenutting van
parkeerplaatsen in andere gebieden. Het ligt voor de hand maatregelen
te nemen om hierin het gebruik te sturen. Daarvoor lijkt ook draagvlak
aanwezig, tenminste onder de deelnemers van de overleggen.
De bouwvariant gaat uit van voldoende parkeerplaatsen, passend bij de
gewenste regionale functie van Oss. De gemeente draagt zorg voor
voldoende, kwalitatief goede parkeerplaatsen, zo dicht mogelijk bij de
bestemming (het centrum). Elke eventuele- uitbreiding van functies
gaat gepaard met een daarbij behorende uitbreiding van
parkeergelegenheid, zonder daarbij te rekenen op mogelijkheden van
dubbelgebruik.
Deze variant legt een zware claim op het parkeerbedrijf omdat hier
forse investeringen mee gemoeid zijn. In deze variant zullen de
parkeertarieven (meer dan in andere varianten) stijgen. Voorstanders
van de bouwvariant zijn vooral van mening dat de bezoekers aan het
centrum een kwalitatief goede parkeerplaats dichtbij het centrum
aangeboden moet worden.
Een meer uitgewerkte beschrijving van de varianten kunt u lezen in de
startnotitie. De notitie sluit af met de conclusie dat de
benuttingsvariant de meest voor de hand liggende variant is om in het
vervolg verder uit te werken. Wellicht kan een combinatie met de
bouwvariant wenselijk of verstandig zijn.
Besluit college
Het college heeft de startnotitie in haar vergadering van 27 juli
2004, vastgesteld. Hierbij is besloten om in de verdere uitwerking, in
hoofdzaak uit te gaan van de benuttingsvariant, maar daarbij de
bouwvariant te betrekken.
Verdere uitwerking
De aanpak van de verdere uitwerking is als volgt:
* het uitwerken van de in de startnotitie verwoorde dilemmas in
beleidskeuzes;
* de uitwerking van de beleidskeuzes in maatregelen op hoofdlijnen;
* de maatregelen op hoofdlijnen uitwerken naar deelgebieden;
* het in beeld brengen van de financiële gevolgen, en
* een voorstel doen over de monitoring en evaluatie van beleid.
Onder projecten op deze website en in d'n Osse Winkel, kunt u een
uitgebreide beschrijving van de verdere aanpak inzien.