Time : 11:30:20 AM
Date : Tuesday, August 17, 2004
Sender Name: Korean Motor Company n.v.
Brits consumentenonderzoek wijst Hyundai, en de Getz in het bijzonder, aan als meest betrouwbaar merk / model
Het onafhankelijke consumentenmagazine "Which?", heeft aan de hand
van een uitgebreid consumentenonderzoek vastgesteld dat Hyundai tot
het selecte groepje van meest betrouwbare automerken behoort. De Getz
bleek zelfs 100% betrouwbaar te zijn.
Het Britse consumentenblad Which? voert elk jaar een door automerken
gevreesd onderzoek onder haar lezers, waarbij de betrouwbaarheid van
het Britse wagenpark onder de loep wordt genomen. Which? schreef
daarvoor 80.000 autobezitters aan, waarvan er maar liefst 34.277 de
enquête invulden.
Het onderzoek wordt opgesplitst in twee categorieën: auto's van
maximaal twee jaar oud, en auto's van maximum 8 jaar oud. De inhoud
van de enquête is dezelfde voor de twee categorieën.
Aan de chauffeurs werd telkens gevraagd hun auto te beoordelen op
basis van de laatste 12 maanden. In grote lijnen zijn er drie
belangrijke aspecten bij deze beoordeling: is er sprake van pannes
(rijdende pannes, niet starten, zonder rekening te houden met
ongevallen of platte batterijen die het gevolg zijn van lichten die
blijven branden)? Ten tweede: zijn er duidelijk fouten te melden
(onderdelen die moesten vervangen worden, al dan niet onder
garantie)? En ten derde, kreeg de eigenaar af te rekenen met kleine
ergernissen zoals piepjes of rammeltjes, lekken, elektronische
problemen,...?
Uit alle resultaten heeft Which? twee grote rangschikkingen gemaakt.
Wat de betrouwbaarheid van de automerken in het algemeen betreft,
zijn er vier gradaties mogelijk: slecht, gemiddeld, goed en
uitstekend. Slechts 5 merken behaalden daarbij de beste score,
waarvan niet één Duitse fabrikant. Hyundai is overigens het enige
Koreaanse merk dat als "uitstekend" uit het onderzoek is gekomen.
Een tweede klassement werd opgesteld aan de hand van de resultaten
van specifieke modellen, waarbij gevraagd werd of het model in
kwestie pannes vertoonde tijdens de afgelopen 12 maanden. Het meest
opvallende daarbij is dat de Hyundai Getz de maximale score van 100%
behaalde. Geen enkele Getz-eigenaar kreeg met andere woorden te
kampen met pannes of defecten. Een uitzonderlijke score!
Na eerdere onafhankelijke tevredenheidsenquêtes en
betrouwbaarheidsonderzoeken (zoals JD Power in de VS), zijn de
resultaten van dit Britse Which-report het zoveelste bewijs dat
Hyundai Motor Company betrouwbaarheid en tevredenheid hoog in het
vaandel voert. Hyundai Motor Company wil tegen 2010 tot de tot 5 van
autoconstructeurs te behoren. Volgens Werner Frey, Vice President van
Hyundai Motor Europe, is de onophoudelijke zorg voor de kwaliteit van
het product dan ook essentieel om die doelstelling te bereiken.
Een uittreksel van het volledige artikel is ter beschikking bij
william.meerschaut@hyundai-motors.be
bijlage: www.pressreleases.be