17-8-2004
Citroën C2 VTS: Vitaal, Temperamentvol, Sexy
Citroën breidt de modelreeks van de C2 uit met een zeer sportieve
versie, de Citroën C2 VTS. Deze uitbreiding is niet alleen een
temperamentvolle uitbreiding van het C2 gamma, maar ook een logisch
vervolg op het succes van de Citroën Saxo VTS.
Citroën C2 VTS: vanwege het rijplezier
Uiterst krachtige 1.6i 16v met 125 pk
De nieuwe 1.6i 16v motor levert een vermogen van 90 kW/125 pk bij
6.500 tpm en een maximaal koppel van 143 Nm bij 3.750 tpm. Deze motor
verschaft de sportieve Citroën C2 VTS prestaties en rijplezier op hoog
niveau.
De prestaties zijn te danken aan verbeteringen op de reeds bekende
1.6i 16v met 110 pk:
gewijzigde timing van in- en uitlaatkleppen en nieuwe nokkenassen;
speciaal inlaatspruitstuk;
nieuw injectiesysteem;
nieuw uitlaatsysteem met andere achterdemper.
De Citroën C2 VTS biedt grote souplesse over een breed toerenbereik.
Het toerental is begrensd op 7.200 tpm.
De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Door de
kortere overbrengingsverhoudingen van de bak kunnen de kracht en het
vermogen optimaal worden benut, geheel in lijn met het sportieve
karakter van de Citroën C2 VTS. Zo vergt de acceleratie van 80 tot 120
km/h slechts 8,3 sec in de vierde en 11,3 sec in de vijfde
versnelling.
Uitgebalanceerd chassis
De Citroën C2 heeft een uitstekend en uitgebalanceerd weggedrag. Ter
verbetering van de rijprestaties en het weggedrag is het onderstel van
de VTS-versie op specifieke punten aangepast. Met het oog op zijn
sportieve karakter zijn vering en schokdemping straffer dan bij de
VTR.
De aanpassingen zijn: verstevigde stabilisatorstang met grotere
diameter (21 mm in plaats van 20 mm bij de VTR);
nieuwe voor- en achterveren met grotere stijfheid (de veerweg vóór
bedraagt 45% en achter 55%, beide ten opzichte van de standaardversie;
bij de VTR is dit respectievelijk 55% en 70%).
De elektrische stuurbekrachtiging werkt directer; het maximale aantal
omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts bedraagt 2,6 tegen
3,0 bij de andere versies van de Citroën C2. De elektrische, variabele
bekrachtiging maakt het mogelijk licht en exact bochten in te sturen.
Bij lage snelheden is de besturing uiterst licht en de mate van
bekrachtiging neemt af als de snelheid hoger wordt.
De Citroën C2 VTS is voorzien van nieuwe, grotere 16 velgen met nieuwe
Michelin Exalto 2 banden in de maat 195/45R16.
Vertrouwenwekkend veilig
De Citroën C2 VTS verschaft rijplezier, uiterst sportieve prestaties
en profiteert bovendien van alle passieve en actieve
veiligheidsvoorzieningen van de C2. Het uitgebalanceerde, stabiele
onderstel van de Citroën C2 VTS schenkt de bestuurder onmiddellijk
vertrouwen. Dit hoge niveau van actieve veiligheid wordt gecompleteerd
door het standaard aanwezige ESP dat zorgt voor optimaal wegcontact,
ook bij stuurfouten of als de wegomstandigheden weinig grip bieden.
ESP kan naar wens van de bestuurder worden uitgeschakeld.
Op het gebied van de passieve veiligheid behaalde de Citroën C2 een
goede score met vier sterren en 29 punten. De auto dankt deze goede
score aan zijn solide basis van platform 1 en biedt standaard
veiligheidsvoorzieningen zoals twee front-, twee zijairbags en twee
hoofdairbags.
Citroën C2 VTS: vanwege het uiterlijk
Exterieur
De Citroën C2 is een karakteristiek model met zijn scherpe lijnen en
kenmerkende laag uitgesneden achterzijruiten. Zijn unieke
persoonlijkheid en dynamische uitstraling vormen de ideale basis voor
een sportieve uitvoering.
De Citroën C2 VTS profiteert van de uiterlijke kenmerken van de VTR:
gedeeltelijk in carrosseriekleur gespoten voorbumper en zijskirts, en
een achterspoiler. Deze versterken het sportieve karakter.
De Citroën C2 VTS is mede herkenbaar aan 16 velgen, deze grotere
wielen verlenen de Citroën C2 VTS een nog sportiever silhouet dan de
VTR. Het sportieve model wordt bovendien verfraaid met een verchroomd
uitlaatsierstuk en het VTS-logo, met een rode S.
Ter gelegenheid van de introductie van de Citroën C2 VTS maakt de
kleur Rouge Aden de officiële kleur van Citroën Sport zijn opwachting.
Interieur: sportief raffinement
In het interieur van de Citroën C2 VTS heerst een harmonieuze ambiance
met zwarte stoelen en transparante grijze deurgrepen.
In het interieur onderstrepen vele details het sportieve karakter van
de VTS:
met leder bekleed stuurwiel;
aluminium versnellingspookknop;
lichtgrijze omlijsting aan de onderzijde van de versnellingspook;
aluminium pedalen.
Citroën C2 VTS: vanwege het gebruiksgemak
Optimale zitpositie voor elk postuur
De uitstekende handelbaarheid dankt de Citroën C2 VTS aan de
ergonomische bedieningselementen en de optimaal instelbare zitpositie.
Het stuurwiel is in diepte en in hoogte over een afstand van 40 mm
verstelbaar, de bestuurdersstoel in hoogte over een afstand van 50 mm.
De voorstoelen zijn bovendien in lengte verstelbaar over een afstand
van 230 mm. Deze uitgebreide verstelmogelijkheden staan garant voor
een uitstekende zitpositie voor elk postuur.
Interieur met comfortabele voorzieningen
Het dagelijks gebruik wordt extra aangenaam dankzij het comfort in het
interieur. Het is uitnodigend en biedt voorin meer ruimte dan de
meeste andere autos in zijn segment. De stoelen zijn identiek aan die
van de Citroën C2 VTR; zij zorgen voor een goed zitcomfort en optimale
ondersteuning van het lichaam in bochten. De twee stoelen achterin
zijn optioneel onafhankelijk van elkaar in lengte verstelbaar en
opklapbaar, zodat de ruimte uitstekend is te gebruiken.
De Citroën C2 VTS is ook voorzien van een in twee delen te openen
achterklep, waarmee de bagageruimte onder alle omstandigheden goed
bereikbaar is.
De standaarduitrusting van dit model is zeer uitgebreid, met onder
meer mistlampen, elektrisch bedienbare spiegels en airco.
Met zijn krachtige 1.6i 16v motor met 125 pk, zijn uitstekend
weggedrag, uitgebreide uitrusting en zijn sportieve uiterlijk, zal de
Citroën C2 VTS de meest veeleisende bestuurders, die op zoek zijn naar
dynamische rijeigenschappen, aanspreken.
De Citroën C2 VTS is vanaf september bij de Nederlandse
Citroën-dealers verkrijgbaar. Op dit moment hebben wij nog geen
definitieve prijs, maar wij verwachten dat deze rond de 18.000 euro
(incl. BPM en BTW) komt te liggen.
AutoRai