Ingezonden persbericht
Ministerie van VROM neemt (IP-)telefonieoplossing Avaya en CSS Telecom in gebruik
Naadloze combinatie traditionele telefonieomgeving in Den Haag en IP-telefonie op vestigingen verbeteren service en kwaliteit
TER PUBLICATIE: 16 augustus 2004
Nieuwegein - Avaya Inc. (NYSE: AV), leverancier van communicatienetwerken en -diensten aan de zakelijke markt, en Avaya Gold BusinessPartner CSS Telecom hebben een geconvergeerde spraak- en datanetwerkoplossing geleverd aan het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). Het ministerie van VROM, met 4.000 medewerkers, koos voor de Avaya IP-oplossing omdat deze een naadloze combinatie vormt van een traditionele telefonieomgeving en IP-telefonie (Internet Protocol). Hierdoor blijven gedane investeringen behouden en is een gefaseerde overgang naar IP-telefonie mogelijk.
Het nieuw aan te kopen telefoniesysteem diende uitgebreidere functionaliteit en centrale beheermogelijkheden vanuit de hoofdzetel in Den Haag te bieden. Met de convergente telefonieomgeving van CSS Telecom en Avaya profiteert het ministerie onder andere van efficiënt, centraal beheer vanaf de hoofdzetel in Den Haag. Op deze locatie is een traditionele telefonieomgeving ingezet om de bestaande data-infrastructuur te kunnen behouden en investeringen te spreiden. De sublocaties (waaronder Rotterdam, Eindhoven en Arnhem) zijn via IP-trunking verbonden met het centrale telefoniesysteem. Door IP-telefonie naadloos te integreren met deze vestigingen, kan het ministerie de voorzieningen in de telefonieomgeving in Den Haag - zoals het kostenregistratiesysteem, voicemail en callcentermogelijkheden - nu ook aanbieden aan de medewerkers op de vestigingen.
De nieuwe Avaya-omgeving zorgt onder andere voor kortere wachtrijen doordat het systeem snel en volledig geautomatiseerd inspeelt op wisselende belastingen. Het ministerie kan zo ook bij grote drukte klanten zo snel mogelijk helpen. Daarnaast vergroot Avaya IP-telefonie de flexibiliteit en mobiliteit aanzienklijk. Door het gebruik van een telefonieomgeving met inlogmogelijkheden bij interne verhuizingen - iets dat regelmatig voorkomt bij het ministerie van VROM - is het niet langer nodig telefoons te herconfigureren. Doordat medewerkers met een persoonlijke pincode inloggen op een willekeurige telefoon, zijn ze altijd en overal op hetzelfde doorkiesnummer bereikbaar. IP-trunking biedt het ministerie de mogelijkheid de interne telefoniekosten te verlagen doordat medewerkers via IP over een Virtual Private Network kunnen telefoneren met hun collega's op de aangesloten vestigingen.
"We hebben gekozen voor de door CSS Telecom voorgestelde oplossing op basis van Avaya, omdat deze wat betreft prijs/prestatieverhouding het beste uit de bus kwam", zegt projectleider Ed Goldstein van VROM. "Bovendien konden we door met deze partijen in zee te gaan, een combinatie van IP- en traditionele telefonie inzetten, waardoor we gebruik kunnen blijven maken van het bestaande datanetwerk. We beschikken nu over een centraal systeem dat uitblinkt in stabiliteit, beheergemak en functionaliteit. Een systeem waarmee we bovendien onze efficiëntie vergroten en kosten reduceren."
Harry van der Zee, algemeen directeur van CSS Telecom, zegt: "Bij elk project kijken we naar de meest optimale combinatie tussen investering en kostenreductie. Bij het ministerie van VROM bleek al snel dat het datanetwerk, in de hoofdzetel, nog niet aan vervanging toe was en dat een hybride oplossing gebaseerd op zowel IP- als traditionele telefonie dus voor de hand lag. Op deze manier profiteert VROM van een geavanceerde oplossing met de voordelen van IP-telefonie zonder de bestaande infrastructuur volledig te hoeven vervangen."
De oplossing is gebaseerd op Avaya Communication Manager, waarbij de verschillende locaties zijn voorzien van IP- en digitale telefoontoestellen. De oplossing bestaat uit een centrale locatie waar via IP nevenlocaties zijn aangekoppeld. Met deze stabiele omgeving beschikt het ministerie van VROM over zeer uitgebreide en gebruiksvriendelijke telefoniefaciliteiten. VROM-medewerkers maken bijvoorbeeld gebruik van een centrale voicemailapplicatie, beschikken op iedere locatie over persoonlijke instellingen en zijn overal bereikbaar via hun eigen doorkiesnummer. Het ministerie van VROM heeft gekozen voor een Avaya-oplossing, geïmplementeerd door CSS Telecom, omdat beide bedrijven gespecialiseerd zijn in zowel traditionele als IP-telefonieomgevingen.
Voor de centrale locatie in Den Haag maakt VROM gebruik van Avaya S8700 media servers, terwijl de sublocaties Rotterdam, Eindhoven en Arnhem zijn voorzien van Avaya G700 media gateways met S8300 LSP media servers.
# ##
IP-telefonie is een op software gebaseerde technologie die spraak over een datanetwerk verstuurt via het Voice-over-Internet Protocol (VoIP). Steeds meer bedrijven zetten IP-telefonie-oplossingen in - met functionaliteit als call forwarding, conferencing, spraakberichten - om de mogelijkheden van hun datanetwerk te optimaliseren en kosten te besparen.
# # #
Over Avaya
Avaya, Inc. ontwikkelt, bouwt en beheert communicatienetwerken voor meer dan een miljoen bedrijven over de gehele wereld, waaronder 90% van de Fortune® 500. Het bedrijf is wereldleider voor veilige en betrouwbare Internet Protocol-telefoniesystemen, communicatiesoftwareapplicaties en -diensten. Avaya is de drijvende kracht achter convergentie van spraak- en data-applicaties op IT-netwerken. Bedrijven van alle mogelijke omvang kunnen hun bestaande of nieuwe netwerken optimaal inzetten, hun productiviteit verbeteren en hun onderscheidend vermogen versterken.