Vialis
BR>

Vialis ontvangt order van Gemeente Amsterdam voor e-ticketing op Amsterdamse metrolijnen

De gemeente Amsterdam heeft een contract gesloten met East-West e-ticketing voor de levering van de toegangspoortjes voor de metrostations en alle bijbehorende apparatuur.

Vialis Verkeer & Mobiliteit neemt als onderdeel van dit contract de installatie en het onderhoud van e-ticketing apparatuur voor alle 52 stations van de Amsterdamse metro en sneltram voor zijn rekening. Het betreft de plaatsing van apparatuur zoals toegangspoorten en betaalautomaten.

In mei 2004 besloot de Amsterdamse gemeenteraad de metrostations af te sluiten met toegangspoortjes en stelde hiervoor een krediet van 43 miljoen euro beschikbaar. Voorwaarde voor het afsluiten van de metrostations is de invoering van de OV-chipkaart. "Met het sluiten van dit contract heeft de gemeente een belangrijke volgende stap gezet in het plaatsen van de toegangspoortjes", aldus verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst. "Deze poortjes zijn, samen met de OV-chipkaart, een belangrijk middel om de strijd aan te binden met het zwartrijden in de metro."

Medio 2005 worden de poortjes op de stations geplaatst, samen met de kaartlezers, saldolezers, oplaadautomaten, etc. Vanaf 1 januari 2006 moet e-ticketing als toegangscontrole en betalingssysteem voor deze lijnen van het Amsterdamse openbaar vervoer opgeleverd worden. Bij wijze van proef zal de chipkaart in 2006 ook in twee bus- en tramlijnen worden ingevoerd. Vanaf het voorjaar van 2006 is de chipkaart dan het enige betaalmiddel voor de metro en sneltram. Volgens planning is de chipkaart vanaf 1 januari 2008 in al het openbaar vervoer geldig. De strippenkaart is dan verdwenen.