Vialis
BR>
Vialis ontvangt order van Gemeente Amsterdam voor e-ticketing op
Amsterdamse metrolijnen
De gemeente Amsterdam heeft een contract gesloten met East-West
e-ticketing voor de levering van de toegangspoortjes voor de
metrostations en alle bijbehorende apparatuur.
Vialis Verkeer & Mobiliteit neemt als onderdeel van dit contract de
installatie en het onderhoud van e-ticketing apparatuur voor alle 52
stations van de Amsterdamse metro en sneltram voor zijn rekening. Het
betreft de plaatsing van apparatuur zoals toegangspoorten en
betaalautomaten.
In mei 2004 besloot de Amsterdamse gemeenteraad de metrostations af te
sluiten met toegangspoortjes en stelde hiervoor een krediet van 43
miljoen euro beschikbaar. Voorwaarde voor het afsluiten van de
metrostations is de invoering van de OV-chipkaart. "Met het sluiten
van dit contract heeft de gemeente een belangrijke volgende stap gezet
in het plaatsen van de toegangspoortjes", aldus verantwoordelijk
wethouder Mark van der Horst. "Deze poortjes zijn, samen met de
OV-chipkaart, een belangrijk middel om de strijd aan te binden met het
zwartrijden in de metro."
Medio 2005 worden de poortjes op de stations geplaatst, samen met de
kaartlezers, saldolezers, oplaadautomaten, etc. Vanaf 1 januari 2006
moet e-ticketing als toegangscontrole en betalingssysteem voor deze
lijnen van het Amsterdamse openbaar vervoer opgeleverd worden. Bij
wijze van proef zal de chipkaart in 2006 ook in twee bus- en
tramlijnen worden ingevoerd. Vanaf het voorjaar van 2006 is de
chipkaart dan het enige betaalmiddel voor de metro en sneltram.
Volgens planning is de chipkaart vanaf 1 januari 2008 in al het
openbaar vervoer geldig. De strippenkaart is dan verdwenen.